Hur får man kontroll på Focus?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Hur får man kontroll på Focus?

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej,
Har hittills använt liveview på kameran och flyttat teleskopet till ett ljusstarkt objekt, zoomat max på kameradisplayen, hittat grovt fookus. vritt åt vardera håll tills stjärnan blivit mäkbart större och försökt ställa in mitt i mellan dessa vinklar på fokuseraren. Det är inte så lätt att veta om man verkligen uppnått bra fokus med denna metod. Känns som man skulle kunna få det mer kontrollerat genom:

Bathinov Mask: Är detta en vanlig och noggrann metod?

Någon form av servostyrning av fokuseraren där man kan ställa in sig grovt manuellt och sedan köra en bildsere med en viss vinkel mellan bilderna och sedan hitta den bästa vinkeln genom att analysera bilderna (manuellt eller med något dataprogram).

Hur gör ni mer erfarna för att få fokus?

/Magnus

Skywatcher 200 PDS
Heq5pro
Nikon D3100
QHY5-M Off-axis Guider
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Hur får man kontroll på Focus?

Post by Cristofer »

Jag använder en Bathinov-mask. Med liveview fungerar det riktigt bra. Fungerar även bra utan liveview, fast det är lite bökigare då man måste förstfota, sen kolla på bilden, korrigera och hålla på så tills man är nöjd. Jag fotar mest med en Canon EOS350d som saknar liveview, men har inga större problem med fokus.
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Hur får man kontroll på Focus?

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej och tack för ditt svar Cristofer. Ja då får det nog bli en Bathinov så småningom, tycker att det verkar vara en smidig metod.

/Magnus
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Hur får man kontroll på Focus?

Post by gunnar »

Hej Magnus,
Här kan du beställa din StarSharp B-mask fraktfritt direkt från tillverkaren! Snabb leverans och du får hem den i en pizza kartong!!

http://stores.ebay.co.uk/morris-engraving

Hälsningar Gunnar
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur får man kontroll på Focus?

Post by glappkaeft »

Magnus_Dahlgren wrote:Någon form av servostyrning av fokuseraren där man kan ställa in sig grovt manuellt och sedan köra en bildsere med en viss vinkel mellan bilderna och sedan hitta den bästa vinkeln genom att analysera bilderna (manuellt eller med något dataprogram).
Även om olika masker fungerar ganska bra så är den enda igenligt bra lösningen att köra med motorstyrt fokus. Det finns ett antal olika program som kan styra fokus, på Sandvreten så använder UAA gratisprogrammet FocusMax. Relativt snabbt och smidigt så får man i princip perfekt fokus varje gång. Helst ska man dock ha stegmotor på sit motorfokus och stegmotor/stegmotorstyrare är inte helt gratis.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Hur får man kontroll på Focus?

Post by Magnus_Dahlgren »

Tack för svaren,
Till att börja med får det bli en Bathinov (tack för länken). På sikt kanske någon form av motoriserad fokuserare, kanske om jag köper en dedikerad ccd-kamera.

/Magnus
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Hur får man kontroll på Focus?

Post by anivision »

glappkaeft wrote:Det finns ett antal olika program som kan styra fokus, på Sandvreten så använder UAA gratisprogrammet FocusMax. Relativt snabbt och smidigt så får man i princip perfekt fokus varje gång.
FocusMax är väl ett insticksprogram till Maxim, och det är ju långt ifrån gratis...?
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hur får man kontroll på Focus?

Post by glappkaeft »

anivision wrote:
glappkaeft wrote:Det finns ett antal olika program som kan styra fokus, på Sandvreten så använder UAA gratisprogrammet FocusMax. Relativt snabbt och smidigt så får man i princip perfekt fokus varje gång.
FocusMax är väl ett insticksprogram till Maxim, och det är ju långt ifrån gratis...?
Jo, själva FocusMax är gratis men produkterna som man oftast använder programet med är inte nödvändigtvis det. Det ska gå att använda FocusMax på egen hand men det verkar vara relativt dåligt dokumenterat hur och vad den då kan klara av (det kan vara så att den även det kräver ett kompatibelt program). Jag hade för mig att det var helt ASCOM kompatibelt men jag är nu inte säker på det. Det fungerar definitivt med CCDSoft och Maxim-sviten och för eller senare är det ju inte helt fel med ett teleskopstyrningsprogram. Stödet för Astroart verkar ha försvunnit.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer