Hjälp att komma igång.

Metoder för astrofotografering
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Hej allihopa.

Jag skulle behöva lite hjälp med vilka inställningar jag behöver på kameran för planetfoto , testade att ta lite kort på Jupiter blev dock väldigt liten på bilden fick lite detaljer dock , suddigt men man kan se lite av banden.

Jag förväntar mig inte heller några mirakel med min uppsättning men jag vet inte ens om jag gör rätt och skulle helst fota månen i första hand men det har inte varit något alternativ hit tills så Jupiter blev det.

Så skulle va snällt om någon kan berätta i steg vad jag ska göra för att lyckas så bra som möjligt med det jag har , eller hänvisa mig till en bra guide :)
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp att komma igång.

Post by glappkaeft »

Vad har du för utrustning och skulle du kunna lägga upp bilden i den fär tråden? Då skulle det nog vara lättare att komma med hjälpsamma förslag.

När det gäller guider så finns det säkert tusentals olika hemsidor och böcker. En grundläggande som jag hittade lite snabbt finns på http://www.astro.shoregalaxy.com/webcam_astro.htm men jag brukar föredra att googla runt och läsa flera olika.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Utrustningen står i min signatur , använde även en 2xBarlow.
En av mina första bilder på Jupiter.
En av mina första bilder på Jupiter.
Jupiter.png (231.45 KiB) Viewed 5582 times
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Oortcloud »

Hej!

Planet foto handlar mest om att filma faktiskt. Ju fler bilder man samlar in ju bättre är det. Om din kamera kan filma så kan du prova det. Om bilden blir liten så kanske du kan använda en barlowlins? Jupiter rör sig bort från jorden relativt sett nu och ser mindre och mindre ut dessutom.

Kolla den redan tidigare givna länken.
Du an även kolla http://www.iceinspace.com.au/63-306-0-0-1-0.html

Om du tittar i bildgalleriet på Astronet hittar du några Jupiter bilder tagna med en DSLR. Bla. denna http://astronet.se/view_image.php?id=15 ... =8&filter=

Martin
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Peter R »

Hej Daniel,
som du märker så finns det många som kan hjälpa till med råd och tipps men som du säkert vet så finns det många faktorer som påverkar resultatet.
För att få bra svar måste du börja med att själv ge mera information annars kommer du bara att få motfrågor om du har gjort si eller så med vissa inställningar.

Så varför börjar du inte med att beskriva hur du har kopplat upp kameran på teleskopet, använder du live-view för att fokusera eller tittar du i kamerasökaren, alla data som exponeringstid, iso-inställning, hur du trycker av exempelvis med en trådutlösare eller använder du ett program via datorn, har du behandlat bilden och i så fall vad har du gjort.
Viktigt också att veta hur länge teleskopet var ute innan du började fotografera, hur såg det ut i okularet dvs. var bilden stabil eller var det mycket turbulens.
Om man inte vet mer än vad du har för kamera och teleskop är det närmast omöjligt att hjälpa dig.

Vad jag kan säga om bilden du har lagt upp är att om du får till lite bättre skärpa och stackar 8 st så kommer du att få fram väldigt mycket bättre detaljer i molnbältena samt de 4 månarna. Nu kan man ana dem men de är så mörka att de nästan försvinner i bakgrundsbruset.

/*Peter R
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Jag tror jag ska göra en seriösare fotografering innan jag börjar att fråga om mer hjälp fast skulle dock vilja veta basics , ursäkta mig om jag varit lite otydlig. Jag använder mig av detta : http://www.webhallen.com/hemelektronik/ ... -s_18-55mm , http://www.astrosweden.se/omni-xlt-150/18899-0. Låter alltid teleskopet stå ute ca 1 timma. Kopplade in kameran i adaptern + en 2xBarlow och satte dit den där okularen ska sitta.

Tittade i live view och tryckte på kameran när jag tog korten , ingen dator eller något sådant hade jag. Inställningarna lekte jag runt med lite för jag var osäker vilka inställningar som är bäst , tittade på denna guide bla http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/SETTINGS.HTM.

Har inte heller behandlat några bilder för jag vet inte riktigt vilka program som behövs , som sagt jag är helt ny på detta så basics vore bra att få hjälp med sedan gör jag ett seriösare försök och återkommer med resultatet när himmelen slutar vara grå och tråkig.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Peter R »

Tittade i live view och tryckte på kameran när jag tog korten
Där har du nog den största boven för med dessa förstoringsgrader lär du få kraftiga vibrationer om du trycker på kameran.
Du kan lösa det på två sätt:

1 - Ställ in skärpan med live-view, stäng live-view, fäll upp spegeln i kameran och fotografera med en trådutlösare som dessa: http://fotofyndet.se/product_info.php?c ... 27pg4lh3c4 eller http://fotofyndet.se/product_info.php?c ... 27pg4lh3c4 .
Dessa är snarlika Canons original men betydligt billigare. Det finns en mängd andra kopior eller ersättare på marknaden.

eller

2 - Om du fick med Eos Utility med kameran så bör du kunna kolla skärpeinställningen (som du ställer in med okularhållaren på teleskopet) och sköta exponeringen från en dator som kopplas till kameran med den medföljande USB-kabeln.

/*Peter R
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp att komma igång.

Post by glappkaeft »

Håller med Peter R att någon typ av fjärrutlösare och separat spegelfällning krävs med så långa bränvidder. Ett alternativ som ev. kan fungera är att använda "Self Timer"-functionen men jag vet inte om den är kompatibel med spegelfällning.

De riktigt skarpa planet och månbilderna man ser får man genom att lägga ihop videosnuttar i program som registax och avistack. Det är dock inte helt trivialt med en DSLR, jag fotade månen i full-HD med min 600D och blev tvungen att konvertera min H.264 filmsnutt till MPEG (registax) respektive JPG (Avistack) innan det gick vägen. Jag hade helst stackat AVIn direkt eller konvertera till okomprimerade BMP/TIF-filer men den konverteringen krävde specialprogramvara som jag inte kände för att öppna börsen för bara för att testa.

De bästa resultaten är mycket beroende på perfekt kollimering, fokus, seeing osv samt en hel del erfarenhet om hur man bör lägga ihop och bildbehandla resultatet.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Ja EOS Utility fick jag med , kan lägga till att jag har tillgång till laptop om det funkar mycket bättre att sköta fotograferingen från den istället.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp att komma igång.

Post by glappkaeft »

Testa gärna på månen när den dyker upp igen. Eftersom månen är mer kontrastrik så är det lätttare att ställa skärpan och analysera "felkällor". Ta då gärna många bilder och/eller video och stacka dom i Registax.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Är det ok att ta ut en laptop i kylan förresten?

Den enda laptop jag har är en gaming-laptop som kostade en del så jag vill inte riskera att den pajjar.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Hjälp att komma igång.

Post by glappkaeft »

Det man bör vara lite försiktig med är fukt/dagg/frost. Det kan vara problem med att få hårdiskar att starta om datorn är riktigt nedkyld och om man kör med batteridrift så är förstås kapaciteten reducerad. Minst problem får man om man startar datorn innan den blir kall och en påslagen dator genererar tillräckligt med värme för att hålla fukten borta (EDIT: från datorns insida).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Härlig helg måste jag säga , tagit väldigt många bilder :)

Dock har jag lite problem med registax , eftersom när jag stackar bilder ser jag inte ens någon skillnad.
Behöver varje bild som staplas vara så lika varandra som möjligt , har ju väldigt många bilder på tex Jupiter men den vandrar ju iväg en bit på varje bild.
En av bilderna jag tog idag.
En av bilderna jag tog idag.
174.jpg (88.2 KiB) Viewed 5348 times
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Oortcloud »

Det ska inte vara några problem om Jupiter vandrar iväg. Registax fixar det ändå. Det finns ett litet fint program annars som bl.a. centrerar bilderna som heter Ninox.
Den största skillnaden mellan en bild och många stackade får du först när du använder wavelets. Sista fliken i registax6.

Martin
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Laddade ner Ninox 2.79 är dock lite svårt att förstå hur jag startar det.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D