Hjälp att komma igång.

Metoder för astrofotografering
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Oortcloud »

Daniel_Sib wrote:Laddade ner Ninox 2.79 är dock lite svårt att förstå hur jag startar det.
Det finns en manual som beskriver det mesta här: http://www.acquerra.com.au/astro/software/ninox/, men jag kan förstå om det verkar krångligt vid första anblicken. Men som jag sa så fungerar det i Registax även om Jupiter rör sig lite.

Vill du ändå prova Ninox så (med reservation för att jag kör 2.73) fungerar det ungefär så här:

Först får du givetvis installera.

Om du har Jupiter på film konvertera filmen till bilder i formatet .bmp lämpligtvis med Virtual dub. Om du redan har bilder så se till att dem är i filformatet .bmp
Starta en "kommando promt" (tror jag det heter) genom att trycka på tangenten med en windows flagga på och "R" samtidigt. (windows+R) Skriv cmd i rutan.
Nu kommer ett dos liknande fönster upp. Gå till mappen du har dina .bmp bilder i. Om du har bilderna i C:\bilder skriver du:
cd C:\bilder
för att köra Ninox skriver man ninox följt av dem parametrar man vill använda.

Några exempel:

ninox -cut=360 -outdir=output -qestimator -qrenumber Klipper ut objektet (Jupiter) till en bild på 360 X 360 pixlar samt centrerar Jupiter, lägger bilderna i ett nytt bibliotek C:\bilder\output, gör en kvalitetsbedömning av bilderna samt att bilderna får en ny numrering så att bilderna hamnar med den bästa bilden först.

ninox -cut=360 -overwrite -qestimator -qrenumber gör samma sak fast dina original filer skrivs över.

ninox -nocutout -overwrite -qestimator -qrenumber gör samma sak fast originalstorlek på bilderna behålls.

ninox -debayer=1 -cut=360 -outdir=output -qestimator -qrenumber gör ungefär som tidigare men ger färg till bilderna om dem har det formatet.


Nu skall jag faktiskt använda Ninox själv då veckans Venus skall behandlas.... :)

Martin
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Jag följde denna guiden http://www.youtube.com/watch?v=FpOJQxzyTnw men får felen : cannot stat ninox , unknown argument ninox.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Oortcloud »

Daniel_Sib wrote:Laddade ner Ninox 2.79 är dock lite svårt att förstå hur jag startar det.
Ok. Jag kollade readme filen som följer med Ninox. Där står att du skall kopiera filerna ninox.exe, videoshow.exe och SDL.dll och du kan lägga dem i C:\Windows.

När du gjort det så gör som jag skrev förut:
Lägg bilderna på Jupiter på tex. C:\Jupiter
Tryck "windows + R"
Skriv cmd och sen OK
skriv cd C:\Jupiter
skriv ninox -cut=360 -outdir=output -qestimator -qrenumber (Klipper ut objektet (Jupiter) till en bild på 360 X 360 pixlar samt centrerar Jupiter, lägger bilderna i ett nytt bibliotek C:\Jupiter\output, gör en kvalitetsbedömning av bilderna samt att bilderna får en ny numrering så att bilderna hamnar med den bästa bilden först.

Det är det hela. "unknown argument ninox" låter som att du inte kopierat ninox.exe, videoshow.exe och SDL.dll till C:\Windows.

Martin

Jag kör windows7. Kör du något annat? Funkar det inte så skriv, (i fönstret som kommer upp när du skrivit cmd), echo %PATH% så får du upp sökvägar där du kan prova lägga filerna.
Daniel_Sib
Posts: 32
Joined: 2011-09-20 00:22:23
spamtest: JA
Location: Torestorp

Re: Hjälp att komma igång.

Post by Daniel_Sib »

Det funkar nu :good:

Tackar!

Edit : Finns det något gratis program som convertar jpg till bmp utan att det blir någon stämpel eftersom det ger problem med registax.
Omni xlt 150 ~~ William Optics ZS71~~Canon EOS 1100D