Roberts fotosetup.

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Roberts fotosetup.

Post by Robert »

Kan vara kul att beskriva hur man gör en normal fotosession. VI har alla våra egna metoder och man kna lära sig av varandra.

Min uppästtning kan npg beskrivas som mobil vägastronomiuppsättning med fjärrstyrt rbotiskt teleskop :green:

Utrustning som jag oftast använder:

Montering: AP900
Teleskop: TMB 100mm f8
Kamera: QSI 583wsg
Guidekamera: Lodestar
Dator: Långsam 6 år gammal bärbar dator. Fungerar fint. Lite böjd efter halkolycka för 5 år sedan :geek:
Motorfokus. JMI NGFS

Programvara:
MaximDL -
ACP
FokusMax
PoleAlign
SkySolve
Cartes de Ciel





Image
Montering AP900 med pir. Här med min lilla takahashi refraktor som jag sällan använder numera.
Bild1.png
Bild1.png (3.75 MiB) Viewed 6265 times
Har ingen bild på nuvarande setup. Får ta den vid tillfälle. Brukar bara köra med TMB teleskoprt som är det större. Här är det min gammla SXV H9 kamera på bild.



En typisk fotokväll:

Förberedelser:

Uppsättning av allt tar ungefär ca 45 minuter med polinställning mm. IBland strular det och man missar något och så tar det 2 timmar....

1. Himmlen är klar. Kolla väderprognoser. SMHI och klart.se och satelitbilder från SAT24. Mycket att bära ut så man vill veta att det är värt det.
Jag bor i lägenhet på andra våning....

2. Börja bära ut montering.
Piren brukar jag alltid lämna kvar ute. Monteringen delas i 2 delar så den blir "lättare" att bära.
Bär ner Dec delen av AP900 monteringen skrivar fast den.
Bär ner RA delen och sätter ihop.
Bär ner låda med sladdar strämförörning mm. Denna använder jag även som "bord" för datorn.

3. Hämtar bilbatteri 74Ah från källarförrådet för strämförsörjning till monteringen. (Om jag är någon annastans kan jag köra dator mm på den hela natten med 12V->230 adapter)
Hade en adapter istället för batteriet då jag fotograferar hemma men den släppt ut "röken" i våras...

4. Hämta teleskop och sätt fast på monteringen. Lämnar kamera kvar på teleskopet med sladdar så det skall gå "snabbt" att sätta upp.

5. Gör en första grov polinställning genom att titta i hålet för sökarteleskopet genom monteringen och se polstjärnan i hålet. HAr ingen polsökare men det fungerar bra. Har piren inte flyttats sedan förra gången hoppar jag över detta.

5. Dra fram förlängsninsladd till piren så jag får 230V för dator mm

6. Hämta dator.

7. Koppla in alla sladdar.
Spänning till montering från batteri, Ström till dator. Ström till kamera. Anslut mororfokus till monteringen som styr den.
Koppla in USB kablar til lkamera/guidekamra. Guidekabel från guider till montering. Handkontroll till monteringn och några till sladdar.

8. Starta dator. (Seg dator ta lång tid innan den är igång. Ofta startar jag den då jag börjar bära ut (om den nu har betteri kvar).

9. Starta MaximDL slå på kylning av kameran (-30C oftast)

10. Ta en bild för att se om jag har någorlunda bra fokus (ofta är så fallet då jag aldrig tar bort kameran).
Om Fokus är dåligt starta FokusMax och kör en Autofokusomgång. 1-2 minuter så har man bra fokus (om inget strular)

11. Synca teleskopet mot himmelen, Har ingen sökare på himmelen och behöver hittar vart teleskopet pekar.
För att göra detta nu så tar jag en 15 sek bild med MaximDL. Starta SkySolve. Skysolve hittar själv var den är och jag får veta exakt var teleskopet pekar på bpgsekunden när. Tar runt 10 sekunder om man har tillräckligt många stjärnor i bilden. Synca monteringen i MaximDL med denna infromationen.

12. Polinställning. Starta PoleAlignMax och kör en polinställning. Har piren inte flyttats går detta på några minuter. Har den flyttats kan man var mer fel och med strul som man får ibland ta mycket längre tid :)

13. Starta ACP.

14. Ta en liten testexponering och se att det fungerar.

15. Starta fotosessionen. Nu brukar jag oftast gå in och köra Remotedesktop från datorn i kontoret eller på TVn i vardagsrummet.




Mer om denna delen kommer snart :)
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Kroppefjäll »

Lyxig setup, inte minst att kunna sitta i värmen och styra! Trodde halva nöjet var att frysa fötter, händer och öron av sig :-) Begreppet "fåtölj-astronomi" har fått en ny innebörd! Onekligen tycks det i alla fall bli lite pill med att komma igång!

Blir kul att få höra lite mer om styrningen.

Kom precis själv in utifrån, det hann dock dra in molnslöjor så det tänkta målet EPS LYR utebelev, lite nyfiken på dubbel-dubbeln där. Istället fick det bli en snabb split av Mizar (43X förstoring) , därefter månen i brist på annat. Nu är allt dock nedmonterat igen på grund av grumlet där uppe. *suck*
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Tompa »

Intressant läsning! Smarta lösningar - varmt och gott ska det vara!
Du lär vara rejält vältränad efter allt bärande!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Starsoft »

Hej
Lyxig setup, inte minst att kunna sitta i värmen och styra! Trodde halva nöjet var att frysa fötter, händer och öron av sig
Robert verkar ha hittat en bra lösning där, varmt och skönt ska det vara, jag var till Sandvreten och hälsade på häromdagen och har inte tinat upp ännu, jag hade glömt hur mycket kläder som behövs när man vintertid vistas utomhus en längre tid.

Intressant att få se hur Robert gör, jag upplever att man måste använda ccd utrustningen på ett rationellt sätt vid fotometri så att resultatet motsvarar den stora investeringen i utrustning och tid som krävs jämfört med visuellt observerande. Antingen så måste man nå påtagligt bättre noggrannhet eller också fler observationer jämfört med visuellt obsande och det är inte alls enkelt, annars tröttnar man nog lätt och går över till handkikare i stället när den första nyfikenheten har stillats.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Roberts fotosetup.

Post by Grinde »

Rolig idé & mkt intressant läsning, väldigt likt mina rutiner förutom några små detaljer.
Jag är nyfiken på vad du tycker om ACP, vilka för/nackdelar som vägde in när du gjorde valet. Jag sitter nämligen och väljer mellan CCDAP5, ACP & CCD Commander... Har du köpt fulla versionen av PinPoint också?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Robert »

Jag har gjort min stora del av att stå ute och frysa genom åren :) Och denna förbreande setup tar ca 45 minuter om det går bra men ibland när det strular så kan det ta betydligt längre tid.

Med 2 småbarn 1 och 3 år hemma så är det väldigt praktiskt astt teleskopet kan sköta sig själv ute och man övervakar det lite inne bara.

Angående gym så blev det mycket lättare att bära efter att jag började träna lite :)
Jag är nyfiken på vad du tycker om ACP, vilka för/nackdelar som vägde in när du gjorde valet. Jag sitter nämligen och väljer mellan CCDAP5, ACP & CCD Commander... Har du köpt fulla versionen av PinPoint också?
ACP innehåller även pinpointlicensen så den behöver du inte köpa i så fall.

Jag valde själv mellan ACP och CCD autopilot för ett tag sedan.

ACP är dyrare.
CCDAP har ett bättre GUI tycker jag men ACP har en väldigt bra webserver sida som man kan köra allt ifrån då man har konfigurerat det så i proktiken använder jag bara websidan nästan.
ACP är flexiblare då man kan skriva sina egna skript i java/vbscript eller modifiera de som finns om man behöver det. Som programmerare tilltalades jag av det flexibla.

Båda är bra och tror du skulle bli nöjd med båda. Båda finns som trial så det är bara att prova.

Jag komemr skriva lite mer här om hur jag använder ACP senare
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by ThomasK »

Jag följer tråden med stort intresse. Verkligen intressant att läsa om dina finurliga lösningar som bevisligen ger ett mycket bra resultat.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Robert »

acp1.png
acp1.png (97.27 KiB) Viewed 6065 times
Fotograferar nu igen.

Just nu kör jag en plan med 41 objekt i Andromeda. Skärmbild från webinterfacet till ACP. Styr det från en websida.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Robert »

När allting är uppsatt är det dags att börja fotograferingen.

Det när nu jag jobbar med ACP observatory Control. Ett mycket trevligt program som hjälper mig mycket då allt är uppsatt och igång.

Varje session så försöker jag fotografera något eller flera objekt samt att jag numera alltid försöker ta kalibreringsbilder.

Kalibretingsbilder:
Tar alltid flats vid varje session numera. Darks återanvänder jag men då och då kompleterar jag med nya för att bygga ut mitt bibliotek eller ersätta gammla.

Flats tar jag på 2 olika sätt:

1. Oftast med min egenbyggda lightbox.
* Pekar teleskopet rakt upp.
* Sätter på lightboxen.
* Kontrollerar vilka flats jag skall köra. Har några olika färdiga varianter. Detta anges via en textfil.

ex:

Code: Select all

#domeflats                      ; Will use light box
10,Ha,2
10,Luminance,1
10,Red,2
10,Green,2
10,Blue,2
Domeflat anger här att man ör mot en ljusbox eller insidan av an observatorie dome.
Ovan anges att jag skall ha 10 Halpha flats bin 2. 10 luminans bin1, 10 röda bin 2 osv.

* Startar autoflat skriptet i ACP som nu automatiskt tas de flets jag har angivit. Anpassar exponeringstiden automatiskt till rätt nivå för varje filter genom att först ta lite provexponeringar för att räkna ut rätt längd.
* Bara att vänta till det är klart och sedan ta bort lightboxen.


2. Ibland tar jag skyflats. Detta är bäst tycker jag men kräver att man är ute i rätt tid i skymningen. I praktiken med småbarn är det nästan alltid mörkt då jag har satt upp teleskopet.
Anger med liknande fil ovan vilka filter jag skall ha. Dock utan #domeflats. Då vet ACP att den skall fotografera mot himmelen.

ACP väntar tills solen är lagom långt nere under horisonten innan den börjar. Sedan fotograferar den genom ett filter till nivån blir rätt. För varje bild kompenseras exponeringstiden då skymningen har gjort det lite mörkare. ACP styr teleskopet mot en punkt på himmelen där det är mörkast och jämnast belysning. Far att inte få stjärnor på bilden är tracking avslagen och mellan varje bild flyttas positionen lite. Detta gör att nar man stackar bilden med sigmareject eller median så försvinner stjärnspåren.

Bara att vänta på den är klar.

Mycket smidigt att ta flats med ACP. Bilderna får automatsikt rätt exponeringsnivå.



Fortsättning följer:
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Roberts fotosetup.

Post by Hans Bengtsson »

Världsklass.

mvh
Hans Bengtsson
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Starsoft »

Hej Robert

Följer det här med stort intresse, och några funderingar har jag.
Mycket smidigt att ta flats med ACP. Bilderna får automatsikt rätt exponeringsnivå.
Vilka exponeringstider brukar du ligga på?
Har du sett någon skillnad mellan de flatbilder som tas på himlen och de som tas i "domen"?
Matar du in standardfokuslägen för de olika filtren eller minns ACP det själv?
Är de funktioner som används i scriptet du visade här ACP standard eller har du skapat dom själv via andra script eller på annat sätt?

Själv har jag efter mycket velande bestämmt mig för att strunta i sky-flats och kommer enbart att använda domeflats, anledningen till det är att jag tror att det är svårt att komma ifrån gradienter i ljuset på himlen, ThomasK använder vad jag förstår en diffuser på optiken när han ta sky-flats vilket kanske är ett sätt att hantera det problemet om det nu är ett problem?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Robert »

Skyflats blir lite bättre. Lite jämnare tycker jag. Fast det blir som saggt oftast med min lightbox som säkert inte är helt perfekt.

Min exponeringstider på flats är mellan 0.5 till 30sekunder. ACP anpassar tiden själv inom det godkännda tidsspannet för att få ett medelvärde runt 32000ADU.

ACP pioneered the automatic acquisition of high-quality sky-flats at dusk and/or dawn, using the minimum gradient position in the sky(**). This position is on the solar circle near the zenith, offset in the anti-solar direction by about 15 degrees. This is good enough for precision photometry. As flats are taken, the telescope position is dithered to prevent any stars that might leak through from overlaying each other on successive flat fields. Median combining will remove any stars.
http://adswww.harvard.edu/cgi-bin/nph-b ... etcookie=1
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Roberts fotosetup.

Post by Robert »

Fotografera med ACP

Nu har det blivit dags att fotografera det jag vill ta på för kvällen.

Programvara som jag använder för det är ACP.

ACP är en mycket trevlig programvara som kan automatisera mycket av själva fotograferandet.
ACP styr monteringen. Fotograferar genom att styra MaximDL. Fokuserar genom att styra MaximDL. Byter filter osv.

När man fotograferar ett objekt händer ungefär följande:

1. ACP kör goto till valt objekt/position.
2. Ev. Startar Fokusmax för fokusering.
3. Tar en 15 sekunder "pointing" bild. För att se vad den pekar på. Kör PinPoint på denna för att få exakt koordinat på vart teleskopet pekar. Är det lite fel syncroniseras positionen och det körs en goto till vald plats.
4. Börjar fotografera det objekt man har valt efter inställning om filter exponeringstid binning mm. Antal exponeringar per filter osv.
Varje bild som har tagits körs sedan pinpoint på så det finns exakta koordinater för varje bild man har fotograferat.

Via websidan göra jag sedan lite olika saker beroende på vad jag vill fotografera.

Olika exempel:
En bild på ett enstaka objekt.

I Tragetname fyller jag i obejkt och sedan hämtar den koordinater.
Kan även mata in koordinater om jag vill.

Sedan väljer jag filter i exemplet här 5 st V bilder a 60 sekunder. Bin 2. Autofokus innan bilderna skall tas,
Trycker på Aquire images och sedan börjar den fotografera.
Image

Vill jag ta en färgbild enkelt kan jag tex göra så här:

Välj M 57
Valde 20 Halpha a 10 minuter bin1
10 bilder för Röd grön Blå. 5 minuter med bin2.
Fokusera innan jag börjar fotografera och sedan en automatisk fokusering varje timme.
Image


Fotografera många objekt i en förutbestämd plan.

Man kan göra en textfil kallad plan där man beskriver vilka objekt objekt man vill fotografera och vilka filter exp osv.
Finns ett program som heter ACP Planner som kan hjälpa till att göra en sådan eller så kan man skriva den själv.

Detta använder jag då jag fotograferar variabler.

Här är ett exempel på min plan för att fota variabler i Auriga:

Varje gång jag skall fotografera variabler i Auriga väljer jag bara planen som finns inlagd och startar. Så håller den på automatsikt till den är klar. Mycket smidigt.

Code: Select all

;
; --------------------------------------------
; This plan was generated by ACP Planner 4.2.6
; --------------------------------------------
;
; For:           Robert
; Targets:       25
;
; NOTE:          Timing features are disabled
;
; Autofocus at start of run.
; Autofocus every 45 minutes.
;
; ---------------------------------------------
;
#autofocus
#afinterval 45
;
; === Target AA Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
AA Aur	06:41:12.90	44° 09' 59.0"
;
; === Target AB Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
AB Aur	04:55:45.80	30° 33' 04.0"
;
; === Target AD Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
AD Aur	05:28:59.90	39° 02' 54.0"
;
; === Target AF Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
AF Aur	05:48:44.40	44° 54' 37.0"
;
; === Target AZ Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
AZ Aur	06:01:07.20	39° 40' 15.0"
;
; === Target AG Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
AG Aur	06:27:35.30	47° 01' 52.0"
;
; === Target EG Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
EG Aur	05:26:51.50	32° 03' 10.0"
;
; === Target EY Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
EY Aur	04:53:15.50	41° 48' 57.0"
;
; === Target GO Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
GO Aur	06:26:02.00	50° 29' 29.0"
;
; === Target GQ Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
GQ Aur	06:26:42.90	47° 14' 24.0"
;
; === Target GS Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
GS Aur	05:19:06.80	30° 28' 15.0"
;
; === Target HH Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
HH Aur	05:39:29.80	29° 50' 01.0"
;
; === Target HT Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
HT Aur	07:16:48.20	39° 39' 01.0"
;
; === Target IX Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
IX Aur	05:36:08.30	38° 02' 00.0"
;
; === Target R Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
R Aur	05:17:17.70	53° 35' 10.0"
;
; === Target SU Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
SU Aur	04:55:59.40	30° 34' 02.0"
;
; === Target RR Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
RR Aur	06:12:08.20	43° 09' 52.0"
;
; === Target T Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
T Aur	05:31:59.10	30° 26' 46.0"
;
; === Target SU Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
SU Aur	05:41:56.60	38° 55' 56.0"
;
; === Target RT Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
RT Aur	06:28:34.10	30° 29' 35.0"
;
; === Target RU Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
RU Aur	05:40:07.90	37° 38' 11.0"
;
; === Target SS Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
SS Aur	06:13:22.50	47° 44' 26.0"
;
; === Target RW Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
RW Aur	05:07:49.60	30° 24' 05.0"
;
; === Target ST Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
ST Aur	06:14:59.00	46° 47' 48.0"
;
; === Target S Aur ===
;
#repeat 1
#count 1
#filter V
#interval 30
#binning 2
S Aur	05:27:07.40	34° 08' 59.0"
;
; -----------
; END OF PLAN
; -----------
;
Via webgränsnitten kan jag sedan se hur lpngt den har kommit i fotograferandet och ser om det går bra.