Första amatörfotot av ett externt solsystem

Metoder för astrofotografering
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Första amatörfotot av ett externt solsystem

Post by timokarhula »

Rolf Wahl Olsen, Nya Zeeland, har förmodligen som förste amatörastronom lyckats fotografera en protoplanetär disk. Det är förstadiet till ett solsystem kring stjärnan Beta Pictoris. Skulle vi i Norden kunna fota motsvarande protoplanetära disk kring Vega? :D

http://www.iceinspace.com.au/forum/show ... hp?t=83185

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Första amatörfotot av ett externt solsystem

Post by Lazze »

Jag tror det blir svårt :sad:

Jag letade rätt på en bild av Vegas protoplanetära disk tagen med Spitzer teleskopet:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vega_Spitzer.jpg

Disken verkar ligga som en ring runt stjärnan vilket jag tror gör att den är svårare att få fram än om den skulle ligga med kanten mot oss. En kantdisk skulle ha ett tjockare skikt vänt mot oss.
Men konceptet är intressant även om en person längre ner i artikeln du länkade till uttryckte tvivel eftersom han inte lyckades fram disken med bättre kamera.
Principen verkar gå ut på att subtrahera en bild av en stjärna med en disk med en bild av en liknande stjärna utan disk så att bara disken framträder. Men jag undrar vad som händer om man har ett teleskop utan störande diffraktionsspikar, tar bilder på en stjärna med kantdisk, roterar kameran 90° och gör lika många exponeringar till på samma stjärna och subtraherar bilden av stjärnan.
Borde inte disken då framträda både som positiv och negativ bild med 90° vinkel?
Jag missar säkert något eftersom man valt en mer omständlig metod, men jag undrar vad?

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Första amatörfotot av ett externt solsystem

Post by Starsoft »

Hej

En metod som jag hade tänkt prova framöver för att fota dubbelstjärnor borde vara användbar även här. Man ställer ut sin montering med sämsta tänkbara poljustering, man guidar sedan på stjärnan man vill reducera bort ljuset från, man använder kortast användbara exponeringstid, tuben kommer då när timmarna går att rotera i synfältet, massor av fältrotation alltså.

Sedan medianstackar man bilderna så att rotationen upphävs, spikesen och andra besvärande diffraktionsfenomen orskade av tuben och optiken runt den avsedda stjärnan kommer då att minskas drastiskt är det tänkt och resultatet blir en rund och fin stjärna utan störande spikes. Sedan bör det med lämpliga metoder gå att reducera ljuset från stjärnan med betydligt större framgång än från en normal taggig och osymetrisk stjärna.

Bara att prova, eller har jag tänkt fel?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Första amatörfotot av ett externt solsystem

Post by Timo »

En metod som jag hade tänkt prova framöver för att fota dubbelstjärnor borde vara användbar även här. Man ställer ut sin montering med sämsta tänkbara poljustering, man guidar sedan på stjärnan man vill reducera bort ljuset från, man använder kortast användbara exponeringstid, tuben kommer då när timmarna går att rotera i synfältet, massor av fältrotation alltså.

Sedan medianstackar man bilderna så att rotationen upphävs, spikesen och andra besvärande diffraktionsfenomen orskade av tuben och optiken runt den avsedda stjärnan kommer då att minskas drastiskt är det tänkt och resultatet blir en rund och fin stjärna utan störande spikes. Sedan bör det med lämpliga metoder gå att reducera ljuset från stjärnan med betydligt större framgång än från en normal taggig och osymetrisk stjärna.
Anders, jag tycker du skall testa så får vi se vad det blir av det.
Att kunna skymma bort ljuset från huvudstjärnan vore väldigt intressant för att se om vi, med våra "små" instrument, kan få fram något mer.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Första amatörfotot av ett externt solsystem

Post by Lazze »

Det verkar som en klart intressant metod. Jag kan tänka mig att det behövs lite trial-and-error för att få till en lagom/tillräckligt bra fältrotation och rätt stackningsparameterar, men funkar det vore det helt klart fascinerande om man kan fota såna här diskar med amatörutrustning.

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Första amatörfotot av ett externt solsystem

Post by Starsoft »

Hej
Att kunna skymma bort ljuset från huvudstjärnan vore väldigt intressant för att se om vi, med våra "små" instrument, kan få fram något mer.
Att fota fenomen nära ljusstarka stjärnor är nog något som man med fördel kan ägna sig åt med amatörutrustning. Räknar man på storleken på intressanta objekt i närheten så är dom så stora så dom ska gå att se även med små instrument bara man kan reducera den störande stjärnan tillräckligt.

Jag har inte hittat någon rapport från någon som testat att rotera tuben under exponeingen för att få bort diffraktionsfenomen, så jag vet inte vad det kan ge, men jag tror metoden kan vara mycket användbar. Finns även andra lite mera komplicerade metoder som jag också tror mycket på.

Sirius C kanske kunde vara ett kul objekt att leta efter?

Själv så har jag elektroniken för styrning av mitt nya obs kvar att montera innan jag kan börja fota igen, kanske i värsta fall inte blir före jul, jag tänker ta mig dit oavsett snömängd för att slutföra, om det nu blir någon snö den här vintern.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb