SimCCD

Metoder för astrofotografering
Post Reply
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

SimCCD

Post by danhei »

Vill tipsa om ett program för oss som hatar bla brus och vill minimera detta genom korrekt antal subbar i förhållande till ens egna himmelsförhållanden och den utrustning man besitter. Jag själv sitter ju i ljusförorenad miljö och detta program gör livet klart enklare.
Finns ju andra enklare program för detta, men "SimCCD" är helt klart det mest heltäckande jag stött på. Man kan simulera (på ett mycket bra sätt), olika exponeringsalternativ för att komma fram till korrekt antal subs.
Det är Hilary Jones som jag tror är en av utvecklarna av Maxim som ligger bakom SimCCD.
Det krävs licens för full funktionalitet, och den är gratis!

http://www.darklights.org/simccd/index.shtml

Det finns även ett enklare program som är en Maxim plugin som heter "Exposure Planner" och denna plugin följer med simccd.

MVH
/Danne
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: SimCCD

Post by Bengt »

Ett hjälpmedel man inte visste man behövde.

Förstår inte hur det kan funka. Är ju så många fler faktorer som påverkar inte minst fuktmängden i luften. Ju mer fukt i luften ju mer besvärande är ljusföroreningarna som ställer till det .

Du får informera vidare när och om du testar det.

Bengt
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: SimCCD

Post by danhei »

Manual : http://www.darklights.org/simccd/manual.pdf#zoom=100

Exposure Planner använder jag sedan en tid tebax och det fungerar mycket bra. Man tar ett testskott sätter max s/n och mäter på testbilden den del man anser beräkningen ska ske ifrån. Oftast så får man sänka kraven på s/n värdet efs vi inte har hur många timmar som helst vi vill lägga på varje objekt här i Svedala :sad:

SimCCD har jag mest lekt med för behöver lära mig mer om saker o ting innan man kan behärska alla parametrar och vad de betyder.

MVH
/Danne