Astrofotografer skriv en guide!

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Astrofotografer skriv en guide!

Post by Robin Andersson »

Jag tycker ni astrofotografer borde samla er lite och skriva en kort guide till kommande nybörjare :-)! Det är allt oftare nu för tiden det dyker upp nybörjare som vill komma igång med ämnet astrofoto, och jag tror det hade varit ett stort lyft för de på vägen om de hade lite guidning i början i form av en guide. Med guidning menar jag då inte att bli hänvisade till att köpa litteratur, eller leta bland trådar på nätet. Utan istället en egen astronet länk där ni alla mer erfarna kan vara stolta över att ha medverkat i. Bara lite personliga åsikter, men jag är säker på att många skulle bli glada över det.

För ni är själva medvetna om att det är mycket saker att kunna osv, men det räcker ju med en grundläggande guide. T.ex. skrev jag en kort guide för att komma igång med variabla stjärnor, det är inte mycket, men det är något. Det behöver inte vara en uppslagsbok, eller flera kapitel, men ja - you get the point. Någon typ av "How to Start".

Lite personliga åsikter, ni får tycka som ni vill :)!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by skafar65 »

Hej

Det har jag faktiskt redan gjort för många år sedan. Det hat hänt en del under åren men den är trots allt ganska OK. http://www.skafar.com/Dokument/Att%20fo ... kamera.pdf

Finns även lite om bildbehandling här: http://www.skafar.com/Dokument/Bildbeha ... t_del1.pdf

Sen är det ju alltid så att det finns lika många tekniker som det finns astrofotografer :)

Mvh //Micke
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Robin Andersson »

Bra initiativ Micke! :D
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Bengt »

Jätteskoj att läsa gamla manualer Micke! Riktig intressant nostalgi läsning.
Tycker mycket håller än.

Du var en mycket ambitiös astrofotograf redan 2003 som la ner tid på att göra dessa manualer.

Bengt
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Robin Andersson »

Kanske borde göra en liten sak här på astronet "Kom igång med astrofoto", där det är en samling av kanske era egna individuella guider/manualer och sådant.

Anledningen till att jag tar upp detta är för jag vet själv hur det kändes att vara nybörjare och man sökte enorma mängder hjälp, visserligen anser jag att jag hade väldigt tur för jag hade Hans Bengtsson som jag ställde enorma mängder frågor till, och jag hade tur att han stog ut med alla de :green:. Ni förstår nog vad jag menar, det känns oerhört bra att få hjälp som nybörjare, det jag försöker komma fram till.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Bengt »

Jag tror det är svårt att skriva en fullständig generell manual.
Det man behöver allra mest i början är en mentor med erfarenhet av samma prylar. Robert W rädda nog mitt hårfäste i början när man fick ccd kamera och den inte helt lätthanterade G11:an.
Det är ganska otydligt på astronet vad folk använder/ har använt för grejor. Förr på saaf yahoo tiden fanns det vad jag minns en register med vad folk hade för grejor så man visste vem man kunde fråga.

Bengt
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Robin Andersson »

Bengt wrote:Jag tror det är svårt att skriva en fullständig generell manual.
Det var ju därför jag skrev att det behöver inte vara en uppslagsbok, bara så att nybörjaren som öppnar guiden kan komma igång med det hela och att frågetecknet inuti honom/henne ska försvinna.

Men ja som sagt detta är bara lite personliga åsikter. Jag är inte heller erfaren när det gäller astrofotografi, men däremot har jag varit personen som kände sig som ett frågetecken. Därför jag påpekar det, jag tror detta skulle kunna gynna hela astronomiintresset i framtiden, om folk vet vart man ska börja.

T.ex. jag hade aldrig börjat med variabla stjärnor om det inte vore så att jag fick hjälp. Jag vet hur folk har reagerat när man berättar att man sysslar med variabla stjärnor mycket på fritiden. "Det låter väldigt avancerat" är något man ofta hör (när jag berättar kortfattat hur det går till). Dock är det ju så att det inte alls är så avancerat som det låter, det gäller bara att veta hur man kommer igång. Och det är det jag försöker komma fram till :). Och jag tror att en stor anledning till varför jag tar upp detta har nog lite med astronomidagarna att göra som var i Göteborg förra veckan. Då pratade dom lite om detta, hur man kan få folk att bli intresserade i det. Min egen åsikt dock, är att jag tror att många vet ej hur de kommer igång. Därför en guide skulle underlätta!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by GAIS »

Jag skrev en i Teleskopium för nått år sedan som var rätt generell, även en längre för Göteborgsastroförening
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Jonas »

Den som letar hittar...
Jag tror det finns otaliga guider på nätet om hur man börjar - och fortsätter med astrofotografering. På vår hemsida har vi en skriven av Lasse Lindh: http://www.aquilastronomy.com/astrofoto.html
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Robin Andersson »

Gött! Då vet jag vad jag ska länka till nästa gång det kommer nybörjare och frågar :), ni som har mer, fortsätt länka så har vi kanske redan en liten samling här.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Advertise »

En samling guider hade varit helt super och det verkar vi fått nu också!. :D

Jag läser lite på ämnet nu.
Vill börja med det, men inte förräns jag har förstått lite mer om hur man gör, vilka fallgropar man ska undvika osv.
Känns taskigt om man köper utrustning som sen inte visar sig fungera. :D

Hehe, tog ett tag innan jag helt hajjade detta med DSLR kameror.
Kliade mig i huvudet över om man skulle använda lins eller inte.
Faktiskt förvånansvärt få guider som nämner om man ska ha lins eller inte (DSO tänker jag mest på då). :)
Men som jag förstått det nu räcker det med kamerahuset.

Men dessa guider som är länkade hitentills ska jag helt klart kolla igenom.

Förresten, OT men ändå inte.
Hur är det att fotografera DSO i städer?
Big nono eller går det att fånga dom lättare (Ring nebulosan, andromeda, klustrer osv)?
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Lazze »

Det går att fotografera DSO i städer men det tar längre tid att få till en bra bild.
Om man kan se stjärnor av magnitud 5 utanför stan och magnitud 4 i stan så får man räkna med drygt dubbelt så mycket total exponeringstid för att få fram en likvärdig bild.
Tyvärr så är man tvungen att hålla sig till kortare exponeringstider i stan eftersom alla gatljus m.m. mättar bilden så att den snart ser ut som en rödbrun smet om man kör för lång tid på varje enskild bild.
Och som grädde på moset så gör belysningen nerifrån stan att man får ljusgradienter i bilden, dvs den del av bilden som är ner mot stan blir ljusare än överdelen på bilden.

Har man ett bra filter mot ljusdis som t.ex. IDAS LPSII eller Astronomik CLS filter så kan man köra längre exponeringstider och får dessutom lite enklare bildbehandling efteråt. Men de filtren är ganska dyra.

Men trots allt jag räknade upp ovan så går det, och dessutom bättre än vad man ofta tror. Det är en fördel med ljusstarka objektiv eller teleskop för att slippa långa totala exponeringstider även om delexponeringarna då kan bli väldigt korta pga ljusdiset.
Och du är helt rätt ute med de objekt du räknar upp. Stjärnhopar kräver kortare exponeringstid än ljussvaga galaxer och nebulosor. Ringnebulosan är väldigt liten men har (tror jag) den största ytljusstyrkan av alla nebulosor vi kan se här. Orionnebulosan är ett annat populärt objekt som är ganska ljusstarkt.

/Lasse
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Astrofotografer skriv en guide!

Post by Advertise »

Tack Lazze för det lysande svaret. :)

Känns säkrare att börja fundera på allvar på fotografering nu.