Exempelbilder för stackning efterlyses

Metoder för astrofotografering
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Starsoft »

Nu är överföringen klar...

För att se när bilden är tagen så titta i fits-headern, mitt ftp program är så antikt så det tappar bort datum och tid på filerna vid överföringen.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Frazze »

Kul, jag har tagit hem alla bilder och ska göra ett försök att behandla dem. En fråga, Offset, är det samma som BIAS eller?

Men det var lite jobbigt att högerklicka och ta hem bild för bild. Det skulle vara bättre om bilderna var zippade eller liknande, t.ex M33_lights.zip, M33_darks.zip osv... Kanske Robert kan ordna det? (Nu har jag iofs tagit hem bilderna, men för dem som inte gjort det underlättar det nog)
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Advertise »

Frazze.

Om du kör med Firefox skaffa "DownThemAll".

Ett Addon till FF som laddar hem alla länkar på en sida. :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Starsoft »

Offset är samma som bias.

Tanken med att lägga upp alla filerna en och en var att man skulle kunna välja hur många man vill ladda ned om man har begränsad bandbredd eller utrymme, jag förväntade mig att man skulle kunna kopiera flera filer i taget men det beror väl på vilket program man använder för nedladdning.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Robert »

En ide är att lägga in en textfil/html fil som beskriver lite objekt och exponeringstid / kommentare om det . Visserligen finns det i fitsheadrar men kan vara bra att få en snabb info om raw bilderna.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Starsoft »

Hej
En ide är att lägga in en textfil/html fil som beskriver lite objekt och exponeringstid / kommentare om det
Låter som en god ide, fixar det innan jag lägger in fler bilder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Advertise »

Dom bilderna har gett mej många timmars underhållning. :D
Har 3 versioner änsålänge. Inga direkt bra men...hehe
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Starsoft »

Hej

Bra att du har roligt, mer bilder kommer :)

Den variabel som jag nämnde tidigare är V Tri, kortperiodisk förmörkelsevariabel av typen EB/SD, periodtid 0,5852 dygn, utmärkt övningsobjekt för spirande CCD variablister. Tyvärr är stjärnan överexponerad på den här bildserien men för träning och även för att att bestämma maximum duger det utmärkt. På de bilder med filter som kommer senare är stjärnan inte överexponerad så där går det utmärkt att ta fram användbara och rapporterbara data.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Frazze »

Här har jag lekt lite med datat.
Alla bilder behandlade med darks och flats och sedan snabbt in i PS där jag kört två actions från Annies Astro Actions (Channel Process och Enhance dust lanes) sedan lite curves och levels.
Lite ojämn bakgrund, övre halvan är lite ljusare, men tycker inte det syns så mycket.
Kul att laborera iallafall!

/Daniel
M33
M33
M33_Starsoft.jpg (446.38 KiB) Viewed 5860 times
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Advertise »

Detta är ett av mina försök som jag mer något mer nöjd med.
Jag misstänker att jag har råkat utför lite "clipping" eller vad det nu kallades.

PS. Kanske ska skapa en "Tutorial tråd" där man kan lägga ut bilder som dessa för att få lite hjälp? :P

Image
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Grinde »

Riktigt bra idé och initiativ, jag minns själv hur data-hungrig jag var innan jag fick mitt första teleskop levererat och kunde börja fota. Kan det vara en idé att lägga upp master-stack för varje kanal också, så man kan gå rakt på behandlingen för de som inte har så mkt bandbredd?

Jag kan slänga upp data på M31 från min omoddade kanon tillsammans med 190MN, och nåt motiv från QSI'n och Takahashin, så ni får pilla lite med mono & smalband.


Ha tålamod (ett måste i den här hobbyn), övning ger färdighet!
Miguel
Posts: 26
Joined: 2011-09-04 18:17:06
spamtest: JA

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Miguel »

Japp, detta var en mycket bra idé, tänkte också försöka öva lite med detta material i väntan på eget.
Fastnade dock direkt i Calibration i Maxim DL, jag förstår inte hur man ska göra, kan någon förklara?
"Calibrate all" ska ju kallibrera alla öppna bilder, borde det inte funka med dark1,flat1,c1 och offset1 öppna?

Ok, glöm det ovanstående, jag fick precis grepp om hur det funkar.

MVH

Miguel
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Damberg »

Grinde wrote:Riktigt bra idé och initiativ, jag minns själv hur data-hungrig jag var innan jag fick mitt första teleskop levererat och kunde börja fota. Kan det vara en idé att lägga upp master-stack för varje kanal också, så man kan gå rakt på behandlingen för de som inte har så mkt bandbredd?

Jag kan slänga upp data på M31 från min omoddade kanon tillsammans med 190MN, och nåt motiv från QSI'n och Takahashin, så ni får pilla lite med mono & smalband.


Ha tålamod (ett måste i den här hobbyn), övning ger färdighet!

Hej Jonas,

Det får du hemskt gärna göra! Hojta till när det finns på servern!

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Starsoft »

Hej

Nu håller jag på och kopierar upp ett set bilder från min EOS300D, också på M33 så att det finns färgdata också. Bilderna är som tidigare inte av toppklass utan valda för att det finns kompletta set med kalibreringsbilder. Tillsammans med det svartvita materialet taget med 11002 kameran så bör det ändå gå att få till ett hyggligt resultat tror jag.

Jag har bara använt Iris för bildbehandling men om det skulle finnas intresse för det så skulle jag kunna göra en steg för steg handledning under helgerna i en egen tråd, typ ett steg varje dag, för den grundläggande hanteringen, men det flesta kanske använder Maxim?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Exempelbilder för stackning efterlyses

Post by Tompa »

Jag har bara använt Iris för bildbehandling men om det skulle finnas intresse för det så skulle jag kunna göra en steg för steg handledning under helgerna i en egen tråd, typ ett steg varje dag, för den grundläggande hanteringen, men det flesta kanske använder Maxim?
Kanon, det blir ju en slags "sequel" till jul-kalendern! :green:

Handledning för iris tycker jag låter bra. Det är gratis och åtkomligt för alla. Sen kan det vara kul om någon lägger ut motsvarande för Maxim. Även DSS är väl bra, om inte annat så är det väl användarvänligt och hyfsat snabbt. Det skulle vara intressant att se skillnaderna i bilder som processats i olika mjukvara. Jag har ingen aning om hur stora de kan vara...

Jag håller för närvarande på att testa AIP4Win, köpte bok "Astronomical Image Processing" inkl. AIP4Win nyligen. Boken är kanonbra men jag tycker att programvaran är väldigt seg. Stora DSLR-bilder tar vääääldigt lång tid att behandla, men det kanske är något jag inte förstått... Det känns nu som att AIP4Win är en återvändsgränd.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------