Fotografera Vintergatan?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Fotografera Vintergatan?

Post by Robin Andersson »

Hej!

Jag är inte alls intresserad i astrofotografi men jag har alltid velat se vintergatan. Jag har sett på många bilder så har de fotograferat vintergatan tvärs över en stor stad som myllrar av ljusföroreningar men jag har aldrig lyckats klura ut hur de gjorde det.

Vad jag har provat är att fotografera stjärnbilden svanen med ett objektiv på 18mm, då täcker den tillräckligt med yta för att vintergatan ska finnas med. Men en 30 sekunders exponering var tydligen inte allt som räckte. Fick inte någon glimt av vintergatan överhuvudtaget. Jag är fullt medveten om att bilden lär bli bra suddig, men det gör ingenting.

Jag bor i Göteborg, dock inte mitt inne i centrum, kan ha en gränsmagnitud på vissa delar av himlen på +4.5 ungefär under bra omständigheter (möjligtvis +5.0 om jag minns rätt).

Hur som helst, hur gör man på enklast sätt? Är det inte alls så enkelt att fotografera vintergatan?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Fotografera Vintergatan?

Post by Pzyber »

Jag tror det är svårt att fota Vintergatan från Göteborg. Möjligen att det går att skymta den.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Fotografera Vintergatan?

Post by timokarhula »

Robin Andersson wrote:Hej!
Jag är inte alls intresserad i astrofotografi men jag har alltid velat se vintergatan. Jag har sett på många bilder så har de fotograferat vintergatan tvärs över en stor stad som myllrar av ljusföroreningar men jag har aldrig lyckats klura ut hur de gjorde det.
Sådana bilder är nog dubbelexponeringar. Ett foto visar en stadssilhuett. Ett annat foto visar Vintergatan taget från en mörkare plats. Efteråt har fotografen lagt ihop bilderna så att det ser ut som om Vintergatan skulle synas från staden. Har du förresten aldrig sett Vintergatan med egna ögon? :sad: De senaste fyra nätterna har vintergatsbandet lyst vackert i Svanen efter midnatt.

Lite OffTopic. Inatt letade jag upp den planetariska nebulosan NGC7139 mitt i vintergatsmyllret i Cepheus. Det var en ljussvag boll utan synlig centralstjärna (18 mag). Först trodde jag att jag hade observerat samtliga planetärer i NGC-katalogen norr om himmelsekvatorn men idag noterade jag att den förut katalogiserade emissionsnebulosan NGC7076 i själva verket är identisk med den planetariska nebulosan Abell 75! Den råkar ligga alldeles i närheten av NGC7139 så det får nog vänta till i höst.

/Timo K
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fotografera Vintergatan?

Post by Bengt »

Tror inte det blir lätt. Möjligen om du kör din exponering genom ett idas ljusföroreningsfilter kanske du får med en del.

Bengt
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Fotografera Vintergatan?

Post by Robin Andersson »

Det var synd att det var såpass svårt. Dock inte förvånande. Vad bör man ha för magnitudgräns när man bör förvänta sig att vintergatan ska dyka upp? Har pratat med folk som har sett norrsken i lappland många gånger, men aldrig har de sett vintergatan - vilket har förvånat mig väldans.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Fotografera Vintergatan?

Post by timokarhula »

Ljusa norrsken är betydligt ljusare än vintergatsbandet och de kan då säkert ses även från Göteborg. Det är synd att ljusföroreningar förhindrar många att se vintergatan med egna ögon. Man brukar normalt från en mörk plats börja skönja vintergatan i Svanen vid början av den astronomiska skymningen, dvs då solen är 12 grader under horisonten. Gränsmagnituden är då ca 5.0. Om inte vintergatan syns tycker jag personligen inte att det är lönt att observera Deep-Sky, nåja, stjärnhopar kan synas bra. Natten mot påskdagen uppmätte jag med SQM-L apparaten min himmels mörker utanför Virsbo till 21.61 magnituder per kvadratbågsekund vilket är det mörkaste jag hittills uppmätt i Sverige. Iiro Sairanen i finska Karelen uppmätte samma natt 21.7. Vintergatan är då väldigt detaljerad med en massa mörka områden överallt.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Fotografera Vintergatan?

Post by Hans Bengtsson »

I närheten av solfläcksmaximum är det inte så ovanligt att man kan se norrsken från Göteborg trots den ljusförorenade himlen. Det har dock bara hänt en enda gång att jag tvingats avbryta variabelobserverande pga norrsken, det hände den 24 mars 1991, när hela himlen var så täckt av norrsken att bakgrunden var grön eller röd oavsett vilken variabel jag skulle försöka skatta! Då valde jag att bara titta för blotta ögat och förundras över det otroliga skådespelet.

Som vi kan se av följande artikel i Forskning och Framsteg slogs just den kvällen alla tiders rekord:

http://www.fof.se/tidning/2002/2/solens ... r-klimatet

"Den allra kraftigaste protonhändelse som vi känner till inträffade den 24 mars 1991, vid förra solmaximum. På andra plats finns ett utbrott som skedde den 20 oktober 1989, trean mättes upp den 6 november 2001."

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Fotografera Vintergatan?

Post by Robin Andersson »

Oj det hade jag ingen aning om att det varit norrsken i Göteborg. Visserligen visste jag om att det har varit norrsken i södra Indien, men ej göteborg. När inträffar nästa solfläcksmaximum?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space