Att fota med kyld kamera före CCD

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Att fota med kyld kamera före CCD

Post by Starsoft »

Hej

Jag hittade den här sidan när jag sökte annan information, häpnadsväckande vad man kunde göra även före CCD kamerorna men förmodligen inget pillande man kunde hålla på med i vårt klimat utan att frysa ihjäl.

http://members.shaw.ca/jmirtle/coldcam.htm

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Att fota med kyld kamera före CCD

Post by Peter R »

Känns lite nostalgiskt. Jag viste inte att de tillverkades kommersiellt men jag kommer ihåg att i slutet på 70-talet började det dyka upp konstruktionsritningar för hur man själv kunde bygga ett kylsystem som skulle hålla nere filmens temperatur. Parallelt fanns ett system att hypersensibilisera Kodaks svart-vita TP2415-film som fanns att få tag på en bit in på 2000-talet.
Tekniken var tänkt att motverka filmens reciprocitetsavikelse det vill säga att filmen snabbt tappade i känslighet ju längre den exponerades, vilket märktes redan vid 1 sekund och längre.
För färgfilm var det ännu värre eftersom de olika färgskikten förlorade känslighet olika snabbt vilket kunde ge väldigt konstiga färger på långa exponeringar.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Att fota med kyld kamera före CCD

Post by Robert »

Lustigt sammanträffande idag tog jag fam min gamla Olympus OM-1 kamera och visade min tvåårige son (som naturligtvis undrade var man såg bilden...)

Film har sin charm men jag längtar inte tillbaka...
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Att fota med kyld kamera före CCD

Post by Timo »

Peter R wrote: Parallelt fanns ett system att hypersensibilisera Kodaks svart-vita TP2415-film som fanns att få tag på en bit in på 2000-talet.
Tekniken var tänkt att motverka filmens reciprocitetsavikelse det vill säga att filmen snabbt tappade i känslighet ju längre den exponerades, vilket märktes redan vid 1 sekund och längre.
/*Peter R
Var själv på väg att köpa utrustning för hypersensibilitering av TP2415 kring millenieskiftet då jag fortfarande använde film. Det var riktigt roligt att själv få framkalla filmen i en mörk skrubb, det kändes som om man var mer delaktig i processen då.
Men det blev en Canon 350D som förde mig över till det digitala.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius