Stackning av bilder med olika exponeringstider

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Stackning av bilder med olika exponeringstider

Post by gost »

Sist så fotograferade jag M42 och det objektet behöver ju som ni alla vet väldigt olika exponeringstider för att visa alla detaljer.

Om jag har tagit flera bilder med olia exponeringstider, vilket är då att föredra, stacka alla tillsammans i samma körning eller köra exponeringstiderna var för sig?

Exempel: Låt oss säga att jag har följande bildserier

10 bilder med 120 sek. exponeringar + darks
20 bilder med 60 sek. exponeringar + darks
40 bilder med 30 sek. exponeringar + darks

Antingen så stackar jag alla 70 bilder tillsammans i tex. DeepSkyStacker tillsammans med darks (Som också har samma 3 olika exponeringstider), flats och bias.

Eller så stackar jag 120 sek. bilderna för sig, sedan 60 sek. bilder och till sist 30 sek. osv. med sina respektive darks, flats, och bias. Då har jag tre stackade bilder som jag kan skapa en HDR-liknande bild av i tex. Photoshop.

Hur gör ni andra? Erfarenheter?
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Stackning av bilder med olika exponeringstider

Post by Morgan »

Jag är inte den som har den största erfarenheten här på forumet, men jag skulle stacka de olika exponeringstiderna var för sig och behandla dom sedan i PS.
// Morgan
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Stackning av bilder med olika exponeringstider

Post by Cristofer »

En gammal tråd som väcks till liv igen. Kanske finns mer erfarenhet nu.

Jag tänker göra samma sak som gost. Hur exakt gör man i photoshop med bilder av olika exponeringstider? Vad händer om bilderna inte är exakt alignade, går det att göra i photoshop?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Stackning av bilder med olika exponeringstider

Post by Robert »

Du behöver aligna bilderna först. Det går att göra manuellt i Photoshop men jag gör det alltid med MaximDL som gör det bättre och snabbare. Tror du kan aligna bilder med DeepSkystacker (som är gratis) med.

Jag har inte baslndat ihop olika exponeringstider ännu men man kan manuellt mixa ihop dem i Photoshop med olika masker så man får med det man vill från varje lager. Kanske att man kan använda HDR funktionen med.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Stackning av bilder med olika exponeringstider

Post by Timo »

Jag alignar och stackar bilderna i Images Plus som är riktigt suveränt till stackning. Den har så många olika stackningsmetoder man kan välja på.
Så jag testar mig fram med olika varianter, tar oftast bort de som är sämre än 80% av den bästa exponeringen, programmet letar själv upp den exponeringen.
Har inget recept för att blanda eller ej blanda exponeringstider utan det varierar.
Storleken på stjärnorna kan vara större på de längre exponeringarna, speciellt med större brännvidder och då stackar jag dessa för sig och drar ner deras storlek först innan de stackas med eventuella kortare exponeringar.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius