Hjälp med refraktor focus

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Mattin
Posts: 7
Joined: 2010-09-24 10:34:54
spamtest: JA

Hjälp med refraktor focus

Post by Mattin »

Tjenare!
jag e ny på forumet har dock snokat runt en del tidigare och fått många bra tips de får man tacka för:D

då till problemet: jag e har fotat en del tidigare med dslr och newton tub men har nyligen köpt in en mono kamera med filter.

Samt att jag har börjat fota i min Wiliam optics zenithstar 70ED problemet är att jag får inte blåa halos utan rent av starkt blåa ringar!

detta upplevde jag inte när jag fotade med min dslr i samma tub utan då blev det mer klassiska blå halos vilket jag tycker är helt okej.
Men när det blir en stark markant blå ring runt själva stjärnan börjar man fundera på vad man har gjort fel.

samt att L.R.G subbarna ser ut att vara i focus men i blått är alla stjärnor mycket större och det ser ut att vara en smula ur focus.
det ska tilläggas att jag har testat att focusera om på blått men jag tyckte att det bara hjälpte marginellt

Hur gör man när man fotar LRGB i en dubblett refractor focuserar man varje färg för sig eller klarar man sig med att focusera i L?
va gör man åt mitt problem? någon mer som har haft samma problem eller ska man bara manuellt "smeta ut" skiten i PS?

Kanske ska tilläggas vad jag har för kamera och filter

kameran är en Moravian G2-8300FW med Kodak KAF-8300 chip och inbyggt filterhjul lite liknande qsi
Filterna är baaders LRGB kit

Tack på förhand!
/ Martin Johansson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Bengt »

Hej!

Du har fått de klassiska blåa trollen märker jag. :D

Du kan ju alltid visa en testbild så kan vi säkert hjälpa dig ännu bättre.Framförallt vill jag kunna gå in och se din blå kanal.

Men generellt bör du absolut fokusera i alla kanaler med den tuben framförallt i blå kanal :Men att du får större blåa stjärnor lär säkert du inte komma helt bort ifrån med en sådan tub. Till och med med en dyrare triplett dyker detta fenomenet upp.Små billigare korta refraktorer av ed typ är oftast inte bättre än en akromat tub.

Men lugn det finns bildbehandlingsmetoder att fixa till blå kanal med.

Du behöver helt enkelt krympa blå kanals stjärnor. Har du noels pluggin program till PS? Om så kan jag utgå från det programmet när jag instruerar dig hur du ska fixa det enkelt. Om inte får vi gå igenom metod två.

Bengt
Mattin
Posts: 7
Joined: 2010-09-24 10:34:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Mattin »

Tjenare bengt!

Tack för ditt snabba svar!

Hehe aa blåa troll skulle man nog allt kunna kalla det:D

Okej så focus i alla kanaler hmm okej de kan man ju överleva hehe e de helt nödvändigt eller går det att fuska ibland om man vill sova hehe:D

Okej men de va ju skönt att höra att det drabbar även andra :D och att det dessutom går att fixa va ju som att en sten föll från mina axlar!

Hmm noels pluggin har jag dock inte har bara kört med PS som det är men jag googlade det och verkar ju vara helt klart värt att köpa så jag ska helt klart överväga detta.

Jo visst kan jag slänga upp testbilder har dock bara fotat hemma på balkongen lite på skoj med den nya setupen så det e kraftiga ljus föroreningar i bilderna men jag märkte problemet omgående kan man ju säga. tror att jag har en serie på plejaderna och en på M33

kanske ska slänga upp bilderna på M33 då plejaderna e ganska blå som dom är:D får dock bli till kvällen då jag jobbar fram till 20:00 idag pust och stön!
Mattin
Posts: 7
Joined: 2010-09-24 10:34:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Mattin »

Tjenare Bengt fick lite hdd crash när jag kom hem men här kommer dom i jpeg format:D kan fixa dom i original med men vet inte hur man ska ladda upp dom?!
Jag har dessutom köpt Noel tools idag har dock inte hunnit få det till att fungera pga crashen:D
B.jpg
B.jpg (1.38 MiB) Viewed 5131 times
G.jpg
G.jpg (1.21 MiB) Viewed 5131 times
R.jpg
R.jpg (1.31 MiB) Viewed 5131 times
L.jpg
L.jpg (2.25 MiB) Viewed 5131 times
Mattin
Posts: 7
Joined: 2010-09-24 10:34:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Mattin »

Haha okej kanske har en del att lära va de gäller att ladda upp filer på forumet:D Men de ser ball ut iaf:D
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Bengt »

oj oj vad du har oplant fält ser ju ut som ett segel i ccd inspektor. :D Det är inte din guidning som ställt till det här. Din curvature ligger på 47 % vilket jag anser är ett mycket högt värde. Använder du ingen flattener till denna tuben ?? Frågan är hur mycket det påverkar dina blåa halo. vad säger nig andra?

Dina blåa troll var värre än jag trodde från början. Det är svårt jobba med bara med en jpg bild med så här stora blaffor . Man måste nog egentligen jobba mer med blå kanal i tex maxim .dl.Men jag märker om man drar ner konstrasten för blå kanal och lite mer justering i curves så försvinner redan det mesta då.Har du nu dessutom köpt noels pluggin så har du bra verktyg att använda till det sista.

Vet inte hur mycket du kan jobba med photoshop redan ?testa lite själv leka med med levels och curves och kóntrast verktygen.Men du bör ha minst tiff format.


Bengt
Mattin
Posts: 7
Joined: 2010-09-24 10:34:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Mattin »

Tjenare Bengt!

Hehe ett segel ja de låter ju inte så bra.
Någon flattner har jag inte köpt ännu då jag ville få bukt med detta problemet först innan man lägger pengar på den tuben instället för att köpa en annan tub:D

trackingen ska jag låta vara osagd det var en smula tunna moln på ett par av bilderna iofs + att polinställningen var lite off.

Men jag har sett att även i mitten av bilden så kvarstår felet trots att bilden är "platt" i mitten så ja vet inte om det hjälper så mycket med flattner kanske en smula iofs.

I PS har jag lekt runt friskt med allt ifrån curves till olika blurs osv brukar nästan alltid jobba i 32bit eller 16bit fits eller tiffs

som sagt e de ganska skumt då jag har fotat med min dslr i tuben och bara fått mer normala halos inte så markant blå ring som på detta.

Men jag har ganska stora förhoppningar på Noel om jag nu lyckas förstå hur det fungerar. Jag har iofs lyckat "installera" det så att nu syns det i action fönstret men sedan hur man skall jobba med det är en annan femma:D

/ Martin
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Bengt »

Hej!
Finns lite olika vägar att bildbehandla blå halo.


Dels har Noel ett färdigt verktyg som heter reduce blue violette halo.Då "tvättar" man nästan bilden fri från blåa stjärnor. Jag har sällan använt det verktyget för jag tycker inte det blir så bra alltid. Finns ju blå stjärnor som ska få vara blå.

Finns ett trick till som heter" make star smaller" . Det minskar också stjärnorns storlek och kan användas i blå kanal.Men jag tycker det är sämre än metoden nedan.


Jag använder ibland denna metoden efter en noggrann balansering av levels ,curves osv:
Öppna blå kanal bild
Använd av verktyget select bright star .
gå in i menyn välj select- modify - expand. Jag brukar öka minst ett par -3 pixlar beroende på hur bilden ser ut och öka markeringen runt stjärnorna.
Gå sen in i select modify feather .Välj ungefär halva ditt pixelvärde där som du valde i expand.
Välj sen i menyn filter -other -minimum. Väljer ett värde. (Oftast blir det ett som också kan bli för mycket .)
Gå sen in i edit- fade -minimum och ställ opacity till lämpligt värde.

Sen är det bara och se hur den blåa kanal bilden blir på din LRGB bild. har du gjort rätt så kommer det bli avsevärt bättre. Men dina halo måste minskas mer innan i levels och curves för det ska kunna bli bra tror jag .

Det jag inte fick se var hur din lum bild ser ut.Har inte den bilden någon halo runt ljusstarka stjärnor. Och vilken bin kör du med?. Du glömmer väl inte blurra till din RGB bild lite innan du lägger på din lum bild?

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Terje »

Jag skall nu komma med några uppstaplade ideer och punkter, blir inte vacker prosa men antagligen tydligare :)

1. Om filtren du använder är parfokala kan du möjligtvis komma undan med samma fokus i L,R och G dock behöver du definitivt fokusera om för blått, bäst är separat fokus för alla filter men det tar ju tid om man gör det manuellt.
2. Kombinationen din kamera och den tuben kräver absolut en flattener för att ge ett "användbart" resultat, stjärnorna är så avlånga utåt kanterna att ingen bildbehandling i värden löser det problemet.
3. Tuben är ju en ED doublet som bara en marknadsförare kan kalla apo, på alla sätt bättre än motsvarande icke ed achromat men fortfarande med markanta färgfel.
4. För att komma framåt rent optiskt finns två direkta möjligheter flattener till din nuvarande tub eller en ny tub som mycket väl även den kan behöva en flattener men som är bättre färgkorrigerad. Det förra alternativet är med råge det ekonomiskt minst plågsamma.
5. Se till att flattenern fungerar väl med det valda teleskopet.
6. Personligen tycker jag inte att det är en bra väg att gå att standardiserat lösa ett optiskt problem med bildbehandling om realistiska lösningar finns så lyssna inte alltförmycket på photoshopälskande Bengt :)
7. Ge inte upp utan fortsätt, även om inte resultaten nu blir strålande så lär du dig garanterat massor som du får nytta av framöver när hårdvaran och molngudarna är med dig!
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Bengt »

Farbror Terje har talat.

I vissa bitar är jag redo hålla med dig.
Rena blufftuber vissa ed tuber som våra astrohandlare säljer som fototuber. Borde förbjudas att använda semi apo samt ed stämpel när de i själva verket inte är ett smack bättre än en akromat optik man köpt.Informationen man får om olika glastyper är fullständigt obegriplig för flertalet. Tänk om de istället kunde enas kring en skala som mäter färgkorrigeringen . Så mycket enklare det då hade blivit för konsumenten.
Håller nog med dig Terje att det kanske är lite plågsamt inse att en flatter är absolut nödvändigt köpa till denna typ av tub.När man väl köpt en är det som lotteri om det funkar ihop med just din kamera. Varför finns det så sällan information om att det behövs en flattener för fotobruk hos astrosäljarna?
Blir inte bättre av att texter som beskriver produkterna inte allför sällan är grovt överdrivna om hur bra de är. Tur det finns entusiastiska forum som får några glada amatörer att låta som de är experter på allt :D Sannerligen inte lätt vara nybörjare i denna hobby .Klen tröst att vi alla har drabbats av felköp någon gång.Vet ingen hobby som man får förlita sig så mycket på try and error som denna. :D

Nåväl nu ska jag sluta gnälla det är väl en del av utmaningen att inte elda upp för många kronor på felköp. :D

Terje jag tror du än en gång är lite av en drömmare o du inbillar dig att det inte är nödvändigt lära sig lite standariserade småtrix i photoshop för att få till bra bilder med refraktorer . Inte en ens Tackahashi korrigerar perfekt utom möjligen deras fsq106.
Är helt övertygad om att du Martin ska lyckas få till fin fina bilder även med denna tuben . Men som sagt en flattener är nog tyvärr nödvändigt inköp.
Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Terje »

Klart man behöver alla små tricks som finns, bara inte att man skall förlita sig på att överanvända tricks för att fixa till grova fel. Låt mig ta ett överdrivet exempel: Antag att du har riktigt usel guidning och att dina stjärnor är 15 pixlar långa snirkliga spår. Vi kan alla vara överens om att detta är en situation där ingen mängd av bildbehandling kommer att ge ett resultat som faktiskt blir bra, men om man hittar en metod som gör att det ser inte fullt så illa ut och kör med det och inte tycker att man behöver förbättra sin guidning är man fel ute.
Mattin
Posts: 7
Joined: 2010-09-24 10:34:54
spamtest: JA

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Mattin »

Tjenare!

Tack för alla goda och snabba svar hehe sitter just nu i min utemöbel i köket vid en dator med hårddisken hängandes utanför i kablarna och helt avsaknad av andra möbler (mitt i en flytt)
aa de va skönt att få gnälla av sig lite :D

Bengt: Jo jag har provkört lite gran med noel och det verkar vara en alldeles utmärkt plugin att lattja med. ska definitivt testa ditt tips när jag har lyckats ta en ny bild serie dom kort jag har ifrån denna setup är helt sjukt dåliga på många sett så det är helt omöjligt att göra nått vettigt utav dom :D Har dock testat noels lite mer serriöst på mina gamla bilder från min dsl+newton och märkte att det gick att krama ur en hel del mer godsaker. Håller även med där att det finns mycket å då menar jag mycket "falsk" marknadsföring i denna hobbyn. Hoppas på lite väder snart!

Terje: Tjenare tack för alla dina fina tips och det blev ju en riktigt fin och tydlig lista svar på 1. så ska filterna vara parfokala. fråga: e de så att det är just blått som är problemet i alla refraktorer?
ang nr2 så har jag länge tänkt att skaffa en flattner till min WO men de har bara inte blivit av då jag skaffade den ganska sent i våras och då va de lite mer galaxer som låg i mynningen med min newton.

men just nu har det mest handlat om att förstå hu man fotar med mono+filter bining och slutar tider. man har ju läst så mycket om det långt innan man ens kunde tänka sig att lägga dessa summor på en hobby :D men nu har det vart riktigt kul dom 2-1/2 nätterna man har hunnit med men så va de ju de med kraftiga halos man upptäckte riktigt fort.
och då menar jag vart som helst i bild fältet så att ta riktigt snygga bilder just nu har inte vart aktuellt men en flattner är på ingång och jag hoppas att den skall fungera, skall ju vara avstämd till tuben men om den duger till min kamera vet jag dock inte men har förstått att den skall fungera till standard APC chip och dom är ju ungefär lika stora.

har dessutom starka planer på att köpa astrotech eller GSO's 8" RC runt jultiderna om det inte är så att någon tycker att jag absolut inte borde???

Måste dessutom bara tillägga att det e helt sjukt kul att det finns så pass mycket engagemang att hjälpa folk på denna sida helt underbart med sådan support ifrån alla som delar med sig flitigt av sina erfarenheter!

/Martin
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Terje »

Jo det är nästan alltid blått som är problemet.
Om ingen har sagt det och du mot förmodan missat det så är det nästan alltid bäst att köra färgkanalerna till en LRGB bild bin 2x2. Det är bara väldigt speciella objekt med små smala kraftiga färgkontraster som det är någon fördel med 1x1. Har för mig att jag sett en testbild tagen på någon nebulosa med tunna OIII filament på en Ha bakgrund där resultatet blev markant bättre 1x1 men det är ju mer undantaget som bekräftar regeln.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by Timo »

Ett kort inlägg i debatten :
Det blå ljuset har kort våglängd vilket gör att det sprids mer i atmosfären och andra medier som i detta fallet glas.
Betyder då att fokuspunkten hamnar lite längre bak än L,R och G.( Betyder inte att L,R och G har exakt samma fokuspunkt för de har olika brytningsindex men det är detta man försöker korrigera med olika glassorter.)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Hjälp med refraktor focus

Post by GAIS »

Flatteners (reducers):

1. Alla (ALLLLLLLLLA) WO teleskop kräver flattener vid foto idag (chipen är generellt stora på alla kameror idag). Gäller säkert alla andra märken med (utom kanske Petzvaldesignade, som ju är en flattener i sig).
Jag provade en Canon EOS1 MkIII med en WO 72 utan flattener... he he he, helt komiskt resultat med stjärnor i kanterna som spagetti.

2. Ingen av WO flatteners (utom den dedicerade till FLT110'an) funkar speciellt bra till någon av deras teleskop! (jag har provat mången kombination utan bra resultat...)

3. WO är inte så bra längre som många säger/tror/var. Framförallt är oplana bildfält och skitfokuserare ett faktum.

4. TS flatteners funkar bra till det mesta, notera att dessa endast är flatteners och inte reducers som WO t.ex har.


Hade man vetat allt detta från början så skulle man ägt en RC eller en Petzval istället idag....
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)