Behöver hjälp med stackning

Metoder för astrofotografering
Post Reply
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Behöver hjälp med stackning

Post by mikael »

Hejsan.
För ett par månader sedan tog jag 3 widefield bilder över svanen med analog slr. Bilderna blev lätt böjda när jag monterade dem och det gjorde att de blev lite deformerade när jag scannade dem. Därför har jag inte kunnat stacka bilderna i photoshop.
Är det någon som vet hur jag skulle kunna göra? Det kanske går att göra i iris?
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Mikael,

Om jag förstår rätt har du monterat diabilderna i ramar. I så fall föreslår jag att du tar ut dem ur ramarna och lägger de direkt på glaset med en klarglasskiva över. Detta gäller givetvis om du använder flatbäddsskanner.
Om du använder dedikerad negativskanner blir det knepigare eftersom den troligtvis inte tar emot enstaka, oramade diabilder utan endast oklippta remsor.
Det är inte så att böjningen orsakas av att diabilden är något för stor för montering i diaramen. Det kan orsaka böjning.

Jag är osäker på om det annars går att justera detta i något bilbehandlingsprogram. Visserligen finns det korrigeringsmöjligheter för perspektiv men det bättrar inte på skärpan i bilden.

Bästa Hälsningar

Jonas
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Jag fick diabilderna oklipta i en rulle. Så de va lite börjda. Skärpan är det inte direkt något fel på, hmmm. Det kan nog va så att det är atmosfären och optiken som har förvrängt perspektivet. Skärpan är bra ända ut i kanterna. Jag ska se om det går att grejja det i iris, som jag förstår det kan man använda upp till 100 referenspunkter så att iris skevar bilden till rätt form. Ska försöka på det, men iris verkar vara jobbigt att använda.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se