Program för fjärranslutning

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Tommy
Posts: 21
Joined: 2005-12-13 19:57:08
Location: Sollentuna
Contact:

Program för fjärranslutning

Post by Tommy »

Jag har två PC där jag vill fjärransluta från en PC med Win 7 Home Premium till en PC med Win Vista Home. Har du något förslag på hur man gör. Det verkar inte som "fjärranslutning" som finns förinstallerat på respektive dator fungerar.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Program för fjärranslutning

Post by Starsoft »

Hej

Två olika gratisprogram kan du ladda ned från nätet som är enkla att använda och fungerar bra. Googla på RealVNC eller på Teamviewer.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Program för fjärranslutning

Post by Timo »

Jag provade med Teamviewer som Anders tipsar dig om men fick en rätt kraftig eftersläpning så jag kunde inte använda den. Hade bara 10 m från router till astrodatorn och "fri" väg genom ett fönster. (Kanske riktad antenn fungerat bättre)
Eftersom jag kör med XP på astrodatorn och Vista Premium inne så fungerar inte fjärrskrivborden mellan dessa två. Istället la jag till en ny partition på Vista maskinen och la dit XP så nu kör jag kabel och XP på båda och det fungerar blixtsnabbt.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Program för fjärranslutning

Post by Starsoft »

Hej Timo

När det gäller eftersläpning så har jag inte upplevt någon sådan varken med VNC eller Teamviewer, i alla fall inte mer än vad man kan förvänta sig. Fjärrskrivbordet har jag aldrig provat, jag testar alltid alla andra möjligheter innan jag faller tillbaka på något som kommer från leksaksfabriken i Seattle, men jag har för all del haft fel förut... vid något enstaka tillfälle :wink:

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Program för fjärranslutning

Post by Timo »

Anders,
du kör trådlöst eller hur ?
Jag fick det inte att fungera till belåtenhet.
Men fjärrskrivborden, även om det är Bill,s grejer, fungerar snabbt och i princip utan fördröjning med 20m lina.
Men fungerar ditt och du är nöjd med det så är det ju bra :)

Nu startar snart det nya observatorie bygget, kan knappt vänta ....
Hälsningar
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Tommy
Posts: 21
Joined: 2005-12-13 19:57:08
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Program för fjärranslutning

Post by Tommy »

Tack för tipsen! Kör nu Teamviewer och det funkar klockrent. Jag har ett lokalt kabelnät med minimal fördröjning.
:P
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Program för fjärranslutning

Post by Starsoft »

Hej
fjärrskrivborden, även om det är Bill,s grejer, fungerar
Även en blind Bill...

Jag har kört fjärrstyrning både trådlöst och med kabel men jag tyckte att det blev lite för segt när jag skulle förhandsgranska bilder t.ex. vid fokusering. Så jag håller nu på att göra om min egen kameraprogramvara för att den ska vara byggd för fjärrstyrning och kunna fungera snabbt och bra även via relativt långsamma och dåliga länkar. Mitt obs ligger lite off så det blir inte den högsta farten när jag kör via mobilnätet som jag vill kunna göra, sitta i värmen i stan och producera bilder.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Program för fjärranslutning

Post by anivision »

Hej på er, jag använder fjärrskrivbordet eftersom det fungerar bäst. Det är klart snabbare då det fungerar annorlunda än t.ex. VNC. VNC skickar skärmdumpar hela tiden och då blir det ju naturligt en massa datatrafik och en viss eftersläpning sker. Jag testade VNC först men blev besviken då det blev svårjobbat. Fjärranslutningen fungerar lite annorlunda, den data som windows skickar till sin egen GUI
(http://en.wikipedia.org/wiki/Graphical_user_interface) skickas istället till klientdatorn som använder sin egen GUI för att rita upp det som ses på skärmen. Detta gör att den inställda skärmupplösningen på värddatorn inte spelar någon roll heller för hur det ser ut, utan det är inställningen på klienten som avgör. Mängden data som skickas håll nere också så man upplever det som klart mer följsamt.

Om ni drar in ström från huset till ert observatorium är en smidig och snabb lösning att använda sk power-lan, dvs ethernet över elnätet. Jag har själv ingen fast strömkabel till mitt obs utan en lös som jag kopplar in i ett uttag på husets utsida och att få in internet i obset var på detta sätt inga problem. Hastigheten är också definitivt högre än jag kunde uppnå med mitt trådlösa nätverk.