Flatbilder, igen

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Flatbilder, igen

Post by gost »

Hur skall en flatbild exponeras för att ge bästa resultat? Tidigare har jag exponerat så att stapeln i histogrammet ligger precis i mitten av histogrammet, dvs. på ett värde av 127-128 (0-255) på min Nikon D300 kamera. Jag är inte riktigt nöjd med resultatet i slutbilden, ofta lyckas inte tex. DeepSkyStacker kalibrera bort fläckar som klart och tydligt syns på mina flatbilder.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by Starsoft »

Hej

Om histogrammet har sin topp i mitten så bör man få ett bra resultat, men jag har läst att vissa kameror har "opålitliga" historam i preview fönstret så du kanske skulle titta på din flatbild i något editeringsprogram för att se att huvuddelen av pixlarna ligger på ungefär drygt halva den tillgängliga dynamiken. Du kanske kan ladda ned den hit till astronet, eller åtminstone den ljusaste delen av den om den blir väldigt stor i okomprimerat förmat så kan vi titta på den.

Kan också vara ide att testa något annat program för stackningen.

Det är också väldigt svårt att få till belysningen bra när man tar sina flatbilder, hur gör du?

Vilket bildformat får du från din kamera?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by gost »

Jag har byggt en lösning liknande den Mattias (GAIS) tipsade om. Jag bifogar lite bilder på hur det ser ut samt en flatbild jag tog för att testa ljusbilden. Jag fotograferar alltid i råformat.
Lightsheet1.jpg
Lightsheet1.jpg (74.55 KiB) Viewed 4621 times
Lightsheet2.jpg
Lightsheet2.jpg (60.07 KiB) Viewed 4621 times
Flatbild.jpg
Flatbild.jpg (17.78 KiB) Viewed 4621 times
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by Starsoft »

Hej

Flatbilden ser väl OK ut sådär men för att kunna veta "allt" måste du göra den tillgänglig i råformat, inte jpg eller något annat format som vandaliserar bilden. Iris som jag använder för bildbehandling verkar kunna läsa filer i råformat från Nikon kameror.

Jag inser nu efter lite funderande att du förmodligen måste lägga flatbilden på någon annan plats än Astronet och bara lägga in en länk till den här.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Flatbilder, igen

Post by regulus1 »

Du kanske kan prova i ex.vis Photoshop/Gimp att lägga flatbilden i översta bildlagret, invertera flatbilden (ett negativ) och justera lagrets transparens och andra justeringsmöjligheter och se om fläckarna försvinner? Ev. också justera "Levels" på flatbilden.
Roger
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by gost »

Nu har jag lagt upp en råbild (Nikons råformat NEF)

http://www.astrofotografen.se/tmp/Flatbild.zip
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by Starsoft »

Hej

När jag öppnar filen med Iris så verkar nivån i de respektive färgkanalerna ligga mellan 250 och 300 vilket verkar väldigt lågt, nästan nere i brusnivån. Om det värdet är riktigt så är dina flatbilder kraftigt underexponerade och misstanken att histogrammet i din kamera inte är pålitligt kan vara rätt. Men du kanske borde söka en andra uppfattning, jag har ingen erfarenhet av Nikonfiler och Iris är inte alltid 100% pålitligt.

EDIT: Flatbilden är också suspekt flat :D... det syns inga gradienter från vinjettering eller andra fenomen vilket det nog borde göra.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by gost »

Jag tog en testbild med mitt 17-55/2.8 objektiv vid bländare 4 och det objektivet är väldigt bra, så det är inte en rättvis flatbild ur den bemärkelsen. Jag skall testa med min Megrez 72 och se vad jag får för resultat då.

Så här ser histogrammet ut när jag öppnar råbilden i Adobes råkonverterare, där ser det bra ut, topparna ligger i mitten av histogrammet.
FlatHisto.jpg
FlatHisto.jpg (9.36 KiB) Viewed 4577 times
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by gost »

En fråga till angående flatbilder. Spelar färgerna någon roll för dessa bilder eller kan flatbilderna lika gära tas monokromt även om subbarna är med RGB? Nu tycker jag att mina flatbilder får en liten ton av rött i sig, vet inte om det beror på själva ljusplattan, men jag skulle tro det.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Flatbilder, igen

Post by Starsoft »

Hej

En monokrom flat som man använder till alla färgkanalerna går säkert att använda men för att göra det "riktigt" så ska det vara en flat till respektive färg.

Att flatbilden blir röd hade jag problem med när jag ett tag använde en glödlampa tillsammans med min moddade EOS300D, då var det svårt att hitta en exponeringstid som gav vettiga nivåer för alla färgerna samtidigt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb