Hur göra äggstjärnor runda?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Hur göra äggstjärnor runda?

Post by Lazze »

Jag åkte på ett oväntat problem häromkvällen när jag provade ett annat guideteleskop.
Av någon anledning blev guidningen i deklination betydligt bättre än tidigare, men guidningen i RA är densamma som förr (minst dubbelt så stora korrektioner som i dek.). Kontentan är att stjärnorna blev mindre, men lätt ovala.

Någonstans på det här forumet har jag läst om ett sätt att få äggformade stjärnor att bli runda, men jag hittar inte tråden.

Någon som har något tips?

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur göra äggstjärnor runda?

Post by Bengt »

Enklast är att ladda ner pluggin filen star rounder till photoshop på denna sidan (j) .


http://www.tpo.ca/PS_Tricks/Various_Pho ... niques.htm

Om inte man tycker detta sätter duger går det att manuellt med ett antal verktyg i photoshop fixa till det. Tror jag har beskrivit det sättet i en tråd förr här som jag inte heller hittar just nu.

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hur göra äggstjärnor runda?

Post by Lazze »

Tack för den länken.

Det fanns ett gäng länkar till på samma sajt som ser intressanta ut. Har du provat någon mer där som kan rekommenderas?

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Hur göra äggstjärnor runda?

Post by Bengt »

Har provat det mesta av pluggin under årens lopp :D


Det bästa är helt klart detta även om det kostar några kr.

http://www.prodigitalsoftware.com/Astronomy_Tools.html
Sen finns det en uppsjö av gratis på nätet.Problemet med plugin är att de kör standardinställning. De sista åren har jag mer och mer använt mig av olika workflow som jag ger mer möjlighet att få det mer exakt som man vill . Dessutom blir det mer ett eget hantverk :D


Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Hur göra äggstjärnor runda?

Post by Lazze »

Har faktiskt införskaffat Noel's plug-in tidigare, men av någon anledning inte provat det så mycket. Håller med om att det bästa är om man kan lära sig hantverket själv, men jag har så svårt att ta mig i kragen och sätta mig ner med PS. Det är mycket roligare att fota än bildbehandla, men ska man visa upp bilderna så krävs det ju lite efterarbete också....

/Lasse