Tips och tricks?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Tips och tricks?

Post by Lazze »

Jag satt i helgen som gick och tittade igenom några bilder som jag tog under den senaste köldknäppen. Det var konstant dålig seeing och det fick dels guidningen att hicka och dels var det svårt att ställa in någon skärpa. Summan blev att stjärnorna ser ut som tennisbollar. Jag använde lång brännvidd också så det spädde väl på problemen.

Är det någon som känner till något sätt att minska storleken på stjärnor i bildbehandlingen utan att det ser konstlat ut? Det enda jag läst mig till och provat är att man kan använda minimum filter i PS och helst satt = 1. Men finns det något mer man kan prova? Eller är det min filter som gäller om man fått stora blobbar till stjärnor (förutom att fota om motivet förstås)?

Mvh
/Lasse
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Tips och tricks?

Post by gost »

Lasse,

Vet inte om du vet om dessa makron som finns att köpa:

http://actions.home.att.net/Astronomy_Tools.html

Där har du en del makron som gör det du söker
- Select Brighter Stars - Select only stars in your image for further processing
- Make Stars Smaller - Make bloated stars smaller, bring out DSOs
- Lighten Only DSO and Dimmer Stars - Lighten Nebula or Galaxy while keeping stars small

Kollektionen kostar $20. Det har precis släppts en ny version, v1.6.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Tips och tricks?

Post by Lazze »

Tack för tipset. och tokigt att jag inte tänkte på det själv. Jag köpte ju faktiskt Carboni's actions 2008, men det blev inte använt så uppdateringen jag fick i fjol installerade jag aldrig. Sen glömde jag bort att det fanns såna funktioner i det. Ska prova direkt.

/Lasse