Vad beror det här på?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Vad beror det här på?

Post by Cristofer »

Sist jag var ute och fotade dök det upp en ring på bilderna, ganska lik Ringnebulosan (se bild). Kan det vara en reflektion av något slag? Jag har använt en moddad Canon EOS 350D med ett CLS clip in-filter (ett som sitter inne i själva kamerahuset), en WO FLT Flattener och en WO FLT 110 Triplet APO. Samma fenomen blev det också på Hästhuvudnebulosan jag fotade.

Image
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vad beror det här på?

Post by Bengt »

Hej
Kan inte ge dig ett bra svar men det ser ut som en reflektion.

Tycker det är mer än din ring som ser konstig ut. Du har väldigt konstiga difraktioner på dina stjärnor som inte borde uppstå med så bra optik. Hade börjat felsöka med att undersöka din flattener. Är du säker du använder rätt avstånd mellan chip och din flatt lins?

tillägg: Är du bombsäker på din flattner satt i rakt? Sitter den lite lite snett kunde det förklarat detta fenomen .Eller om du satt i din kamera lite snett. Lätt hänt med spännskruvar .

Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Vad beror det här på?

Post by Terje »

Jag skulle kolla om filtret är skadat, skulle kunna tänka mig att man kunde få en liknande effekt om det är en liten skada på "filterbeläggningen" på filtret skulle det kunna ge en sådan "reverse donut".
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Vad beror det här på?

Post by GAIS »

Tottar man på bilden ser det ut som du inte använder flattener.
Gör du det är felet antingen avståndet till flattern eller flattern i sig.

Ladda hem ccdinspector och kolla - då ser du direkt ditt fel.
Behöver du hjälp med ovan - meddela
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Vad beror det här på?

Post by Cristofer »

Flattern borde sitta rakt då allt gängas fast. Har inte testat utan flattener, men det är första gången jag testade med CLS-filtret. Förut har jag inte fått någon ring så det kanske beror på filtret. Ska kolla upp CCDinspector också. Det ska vara rätt avstånd, i alla fall enligt WO. Det följer med två adaptrar till flattenern, en för CCD och en för DSLR. Guidningen fungerade inte perfekt på bilden, så stjärnorna är inte klotrunda, kanske därför det ser ut som jag inte använt flattener.