Säsongsdebut mycket strul!

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Säsongsdebut mycket strul!

Post by skafar65 »

Hej

Igår "startade" jag säsongen, tyvärr med mycket strul! Jag hade det på känn då jag gick ut i obset. Man ser liksom tecken efterhand. Ändå hade jag varit duktig och letat upp alla saker så jag viste var alla ringar, värmeband, sladdar mm var.

Första riktiga "klabbet" kom efter 15min. Datorn hittade inga kameror och allt var otroligt seegt. En liten varning visades nere i skärmen. Du har uppdateringar som måste installeras. Klickade på den och såg till "min förtjusning" att det var 20 Windows uppdateringar! Kul :shock:

Detta tog ungefär en halvtimme med omstarter osv :evil: Efter det fungerade kameror och allt och jag kännde att nu är jag på G. Men icke! Skulle testa Bressers 6" Maksutov/Newton innan den åker till Mariestad imorgon på M16. Den ligger som ni vet väldigt lågt, jag hade en uppskattad lucka på 2 timmar. Efter en halv timmes strulande med skärpa guide inställning och annat smått och gott (som är normalt) ringde dottern. Skulle hämtas tidigare i stan (detta har väl aldrig hänt?) Höll på in i det sista för att försöka få igång exponeringen innan jag stack men jag fick helt enkelt inte till guidningen. Det lilla jäkla L.et spelade mig spratt hela tiden! Fick köra iväg utan guidning och det förstår ni blev som det blev... skit!

Tillbaka igen så var det typ bara en halvtimma kvar innan M16 försvann bort från mitt "räckhåll" provade lite till med guidinställningen men Nej! Den ville inte.

Plockade av 6" och körde lite "torrsim" mot ett annat håll för att se om jag fick till guidningen och jo efter någon timmas stul med det där jäkla L.et så funkade det!

Jag har haft funderingar innan på att byta guide program, nu är dessa funderingar väldigt aktuella igen! Hur kan det vara så att ena stunden pekar den ut ett perfekt L och nästa markerar den pixlar, andra stjärnor och f-n vet allt. Kan även göra L som mer liknar Z eller U. Provade att markera en fyrkant runt guidstjärnan, rektangel, ingen markering, peka på guidstjärna. Allt med olika resultat men ingen röd tråd så att säga.

Det hela känns som ett lotteri, inget kul att veta att nästa gång kan det funka eller inte! Finns nog inget tråkigare heller än att ställa in en guider! Man vill ju fota!

Får tillägga att detta ”fenomen” uppstår oftast då man guidar med 12” aren. Vid mindre refraktorer händer det inte. Är det någon inställning jag missat? Har någon upplevt samma/liknande problem?

Mvh //Micke
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Säsongsdebut mycket strul!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tråkigt att det blev så här, men testa PHD guider och se om den funkar istället, jag har haft problem med maxim:s guider ibland men inte nu på länge. Jag har PHD guider som "reserv" för den funkar alltid så man slipper felsöka en hel natt i onödan och slösa dyrbar mörkertid. Det är ju lite parametrar i maxims guider en viktig sak tror är att kameran skall ha binning 1x1, vägrar den helt att köra igenom kalibrerings processen och signalerar "error"? Eller har den gått igenom fast du inte ser ett "L" testa och guida i så fall och se vad som händer.

M.v.h

LG
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Säsongsdebut mycket strul!

Post by Robert »

Om du inte ändrar guiderns rotation så behöver du inte träna den vid varje session. Bara att starta guidning då. MAxim kommer ihåg föregående gångs inställningar.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Säsongsdebut mycket strul!

Post by skafar65 »

Får man limma fast en dumstrut på sig själv? Om inte så kanske närmsta astroholic kan komma hit och göra det! :D

Eeeeeh vet inte om jag ska berätta det.... Det visade sig att jag hade Barlow linsen kvar på guidern efter att ha använt den till Solbilden som jag tog i somras! :oops: Det innebar att jag försökte guida vid en brännvidd på ca 6000mm :shock:

Kan ha ställt till det? :D //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Säsongsdebut mycket strul!

Post by Bengt »

Låter som du haft en roligt afton Micke :D
Det ska inte vara för lätt ibland blir det bara så här. Känner så väl igen såna här nätter när inget vill funka.

Du lär säkert inte glömma bort ta bort din barlow nästa gång.

Bengt