Vad är "plate solving" och när används det?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Vad är "plate solving" och när används det?

Post by Lazze »

Hej på er

Jag surfar ibland runt på Cloudynights astrofotoforum och stötte där på ett begrepp som var nytt för mig: "Plate solving".
Är det någon av er som kan förklara, gärna så enkelt som möjligt, vad det är och vad det gör?

Mvh
/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Vad är "plate solving" och när används det?

Post by Starsoft »

Hej

Hittade denna korta och precisa beskrivning på nätet:
The process of applying astrometry to an image is called “solving the plate,” or, simply “solving.

Det betyder att man med hjälp av något verktyg, idag normalt en dator med lämplig programvara, analyserar den fotografiska bilden och skapar numeriska värden som sedan kan analyseras vidare.

En typ av "plate solving" som jag utan framgång letat verktyg för på nätet är att enkelt kunna få objekt ur valbara kataloger överlagrade på sina egna bilder, och då menar jag verkligen enkelt. Om jag t.ex. hittar några asteroider i en bild som jag tagit så skulle jag genom att välja asteriodkatalogen direkt kunna se alla kända asteroider i bildfältet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vad är "plate solving" och när används det?

Post by Lazze »

Tack för det snabba svaret.

Det låter väldigt intressant men också väldigt avancerat.
Då måste alltså asteroidkartan också skalas med ens eget bildfält så man hittar rätt. Jag inser värdet av funktionen. Letar man t.ex. supernovor och hade en stjärnkatalog som enkelt kunde läggas över ens egen bild på en galax så skulle man snabbt kunna se om det dykt upp något nytt i ens egen bild (fast den typen av enklare funktioner kanske redan finns). Eller det kanske rent av är så att en programvara säger till när den hittar något som inte överensstämmer mellan karta och bild.

/Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vad är "plate solving" och när används det?

Post by Robert »

Med platesolving brukar man oftast mena astrometrisk platesolving. Ett vanligt program som gör det är PinPoint och en light variant av den är inbyggd i MaximDL.

Med astrometrisk platesolviong så tas stjärnor fram ut ett fotografi. Dessa jämförs sedan med en katalog med stjärnor och efter lite letande så kan datorn räkna ut exakt var centrum på bilden pekar och hur bilden är vriden. Med lite programvara sedan som i MAximDL tex kan man sedan se mycket noggranna koordinater på skärmen och se positioner på stjärnor med mindre än en bågsekunds noggrannhet.

EN platesolvad bild kan användas till mycket.

När man fotograferar så kan man efter "goto" till en stjärna ta en bild. Platesolva och sedan veta exakt vart teleskopet pekar. DÅ kan man synvronosera teleskoprt mot himmelen och sedan göra en ny goto och hamna exakt där man vill. Detta använder jag mycket.

MEd en platesolvad bild blir det lätt att idientifiera varibaler och andra ljussvaga objekt med hjälp av koooridinater.

Man kan stacka bilder med hjälp av koordinaterna om de är platesolvade. DÅ finn positionerna och vridningen noga angiven och enligt min erfarenhet så stackar Maxim bättre med Astormetrisk stackning är stjärnmatchning.

Platesolving är ett mycket bra verktyg som jag använder ofta.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vad är "plate solving" och när används det?

Post by Lazze »

Tack. Jag tror jag börjar förstå :)

Ett problem och en tidstjuv när man fotar ett objekt under flera nätter är att få objektet på exakt samma ställe (oftast centrum) på sensorn natt efter natt.
Jag brukar ta ett 20-30s foto den 2:a (och 3:e och 4:e osv.) natten och jämföra de ljusstarkaste stjärnornas läge med första nattens (som förhoppningsvis var perfekt). Sen finjusterar jag läget på teleskopet mest på erfarenhet och tar en ny bild osv.
Med platesolving kan man alltså automatisera det hela om man har rätt programvara.

Robert, jag förstår att du använder Maxim till detta? Jag lägger gärna ner pengar på hårdvara, men av någon anledning är jag lite snål när det gäller mjukvara, och Maxim kostar ju en del.
Jag ska googla lite på Pinpoint, men jag kan lika gärna fråga här på en gång. Behöver Pinpoint kopplas till något annat program för teleskopstyrning eller är det fristående?

/Lasse
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vad är "plate solving" och när används det?

Post by Lazze »

Jag googlade lite på Pinpoint och förstår nu ytterligare lite mer av vad Robert och Anders skrev.
Pinpoint är bara själva "motorn" för plate solving och behöver en stjärnkatalog för att kunna göra en jämförelse mot koordinaterna för andra stjärnor.
För att kunna göra det som Robert beskriver så behövs ett program som Maxim, CCDSoft eller liknande för att sköta kameran och ta bilder.
Har man TheSky6 Pro ska man, om jag läst rätt på ett annat forum, kunna göra plate solving med CCDSoft och behöver då inte Pinpoint. Då används Sky6 stjärnkatalog.
Tack för hjälpen igen.
/Lasse