Fotografering under flera nätter...

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Fotografering under flera nätter...

Post by GAIS »

... är nått som jag inte gjort än.

Kanske dum fråga:
Ponera att ni fotar M51 tre nätter i rad.
Temperaturen varier kraftigt under dessa tre nätter.
Hur gör ni då med darks, flats och bias frames? och inte minst vid stackningen?

Kanske din kamera kan hålla en konstant temp (då är det ju inget problem) men om kameran inte gör det (t.ex. DSLR)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fotografering under flera nätter...

Post by Starsoft »

Darks kan man läsa lite synpunkter om i tråden om Atik kameran, jag kan väl lägga till att prblemet med darks är av en helt annan dimension när man har ett Kodak chip jämfört med Sony eller för all del även Canon EOS. När jag fotade med Canon så kunde jag slarva med darks utan större problem trots att temperaturen varierade kraftigt, helt omöjligt med Kodak. Nu behöver inte det bero på att Kodaks chip är sämre utan storleken och "djupet" på pixlarna har mycket stor betydelse, och jag tror att Kodak med sina chip gjort val som passar bättre för vetenskapliga ändamål.

När det gäller flat bilder så fungerar konserverade flats bra mot vinjettering, mindre bra mot damm, och kör man med dammiga filter i sitt filterhjul så ska man helst ta nya flatbilder varje gång man snurrar på filterhjulet. Stegmotorn som styr filterhjulet har inte tillräcklig nogrannhet för att ställa filterhjulet i samma position när man växlar tillbaka filtret. Ett optimalt filterhjul borde styras av en vanilg motor och backas mot stoppklackar för att få tillräcklig nogrannhet, jag vet inte om det finns något sådant? Temperaturen borde hur som helst inte påverka flatbilderna så det märks.

Bias har jag alltid använt konserverade bilder och jag har inte hittat någon anledning att göra på något annat sätt, även när jag körde utan temperaturreglering, det är väl den del av bildkalibreringen som går att undvara utan stor nackdel.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb