ASI2600Mc och brus..

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

ASI2600Mc och brus..

Post by Betelguse »

Testade min nya ASI2600MC förra helgen. Under två kvällar fick jag till ca 30st 300s subbar. Använda Gain100 samt kylde kameran till -10c. Dither var 3'e bild. Använde darks, flats och Bias, stackad med DSS.
Bifogar en stackad bild och enbart autostretchad i PI. Gjorde colorcalibration oxå föresten.
Jag tycker dock att den stackade bilden är väldigt mycket mer brusig än min gamla 294MC gav mig med samma mängd exponering.
Då man i trådar på andra forum lovordar kameran om hur bla brusfria bilder den ger undrar jag om nått är fel här.. Någon som har något att säga om detta här? Använder ASIAIR Pro så finns inte så mycket inställningar man kan göra fel på där :)
Attachments
Bubble.jpg
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: ASI2600Mc och brus..

Post by Betelguse »

En bild på Hjärtat taget med 294MC. 18 st subbar300s gain120 -10C. Tror jag använde min Esprit 80 på denna och TS Photoline115+0,8 på bubbelnebulosan.
Tycker denna är mycket mindre brusig trots mycket mindre exponering..
Exakt samma saker gjorda i Pi med båda bilderna. Bara colorcalibration och autostretch..
Attachments
hjärta.jpg
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: ASI2600Mc och brus..

Post by Datarolf »

Hej!

Har du tittat på den här tråden om samma kamera som jag startade för några dagar sedan?

http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=20053

Vänliga hälsningar
Rolf J
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: ASI2600Mc och brus..

Post by Betelguse »

Tja. Ja jag såg faktiskt den häromdagen men trodde du hade problem med kalibrering i Pixinsight? Jag använder DSS för detta. Men kanske skulle läsa igenom den där länken jag oxå och se om jag kan få till det jag oxå.
Vad kom du fram till förresten? Var det något fel med flatsen? Jag lät bara ASIAIR’s autofunktion ta ca 20st. 10s exponeringar blev det.
Vilka kalibreringsbilder använder du i övrigt?
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: ASI2600Mc och brus..

Post by Datarolf »

Felet jag gjorde var främst att jag kalibrerade mina darks med den masterbias jag hade framställt. Nu följde jag istället slaviskt instruktionen ovan och får allra bäst resultat med att bara använda darks och flats kalibrerade på det sätt som beskrivs som metod 2 där.
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: ASI2600Mc och brus..

Post by Betelguse »

Var ute ett par timmar nu ikväll i månskenet bara för att testa ett annat objekt.
Blev bättre. Denna bara stackad med Bias och flats från förra gången jag var ute.
Själva kråkan ser ju ganska ok ut för att bara vara 18 subbar i månsken men det röda till höger. Är det rött brus eller nebulositet??
Det ser ju inte så snyggt ut.
Attachments
kråka.jpg
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: ASI2600Mc och brus..

Post by Betelguse »

Datarolf wrote:Felet jag gjorde var främst att jag kalibrerade mina darks med den masterbias jag hade framställt. Nu följde jag istället slaviskt instruktionen ovan och får allra bäst resultat med att bara använda darks och flats kalibrerade på det sätt som beskrivs som metod 2 där.
Ok, tack för tips. Ska läsa på lite om stackning i PI.
Många med denna kamera skippar ju Darks helt och hållet. Kör bara med Flats och flat-darks.
Antar att man får testa några varianter och se vad man gillar bäst..