Göra tavla av sina bilder

Metoder för astrofotografering
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Göra tavla av sina bilder

Post by Shimonu »

Jag är ännu tidigt i hobbyn men tanken i framtiden när jag blir mer nöjd med mina bilder är att få ut dessa i något fysiskt format och hänga på väggarna. Jag har provat göra det för många år sedan när jag började fota landskap och insåg att det man får hem i posten sällan motsvarade vad man hade på skärmen när man beställde. Främst så blev bilderna mycket mörkare i verkligheten vilket gjorde att en solnedgång inte blev så fin som man trodde.

Har ni någon erfarenhet av att beställa astrofoton för utskrift och vad finns det att tänka på då? Går det att få bra? Jag har sett någon som gjorde det på metallcanvas vilket såg väldigt häftigt ut.
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Rommen »

Bara för Astroscape och inte för DSO. Jag har testat en massa olika medier. Favoriten är blank aluminium. Blankt blir svårt på mörka motiv pga de reflekterar ljuset för mycket och blir därmed svårplacerad i hemmet.
Annan favorit efter aluprint är Hahnemule Fine Art och då utan glasskiva. (pga reflekionerna).
Tänk på att mörka motiv kanske behöver ljusas upp. Det är ju skillnad med att se en print och se det på en skärm.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

Observera följande:

Sitter du framför billig laptop eller en datorskärm så har du troligtvist en TN-panel på skärmen.
TN-paneler ger inte korrekta färger vid tryck och då blir man oftast besviken som du blev med dina första prints.

VA-paneler finns på många spelskärmar. De är en kombination av TN- och IPS-paneler där man tagit referensen med uppdateringsfrekvens (Hz) från TN och färgrymden från IPS. Jag sitter för närvarande på en sån här skärm som är hela 49" bred (5120x1440, 120 Hz, 32:9, 125% sRGB, 95% Adobe RGB, 95% DCI P3).

IPS-paneler är de proffsiga skärmarna, kan vara riktigt dyra också så som Eizo men det är ett märke man ska undvika då de är bara dyra och inte kalibrerade alls. Finns modeller som är förkalibrerade från fabrik som ger hög standard även vid tryck, dvs det du ser på skärmen är det du får på papper/tryckmaterial.
Hade en sån här skärm innan, en Dell U2713H. 100% sRGB, 99% Adobe RGB och 120% NTSC färgåtergivning vilket betyder att den var helt korrekt kalibrerad efter de bästa tryckmetoderna.

Sen beror det också på vilket tryckeri man går till.
Bestcanvas använder allt för mycket kontrast på sina tryck, dvs de dödar bilden med att svärta ned dem.
Crimson använder också en del kontrast, men inte lika mycket, så man måste öka på exponeringen lite för att det ska bli mer naturligt.

Sen finns det en drös med andra tryckerier. Själv använder jag mig utav ett danskt tryckeri som motsvarar Crimson men är betydligt billigare och provtrycket jag gjorde hos dem var helt galet snyggt och korrekt. Tryckeriet har många alternativ, även Dibond (aluminium) med ram m.m.

Jag trycker nästan allt på Dibond (alu+plast+alu), men vissa saker har jag även tryckt på canvas och Hähnemüle papper.
Personligen tycker jag att Dibond (aluminium) är bäst.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by kribba »

"IPS-paneler är de proffsiga skärmarna, kan vara riktigt dyra också så som Eizo men det är ett märke man ska undvika då de är bara dyra och inte kalibrerade alls."

Har bara Eizo IPS själv. Dom är hyfsat kalibrerade från fabrik, men man ska dock inte använda inbyggda proben. Alla skärmar bör kalibreras en gång i
halvåret då dom driftar fort vid användning. Jag gör så med extern probe och verifierar med Calman.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Shimonu »

Jag har två Dell-skärmar där huvudskärmen är en U2515H med IPS-panel. Däremot har jag aldrig kalibrerat den men det är något jag tänkt kika på. Kommer inte ihåg vad jag körde på när jag beställde mina tidigare bilder. Det var väldigt länge sedan och det är möjligt att det kanske inte var den bästa skärmen då.

Intressant feedback, bra att få lite fler ställen att kolla på att beställa ifrån också!
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Rommen »

Tankefel av mig . Min favorit är matt aluminium. Blank ger mer djup, men svårplacerad.
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Shimonu
Posts: 74
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Shimonu »

Justja, tänkte fråga om det. Matt låter mer rimligt :) Blankt kan jag förstå är svårt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Jonas »

Shimonu wrote:Jag är ännu tidigt i hobbyn men tanken i framtiden när jag blir mer nöjd med mina bilder är att få ut dessa i något fysiskt format och hänga på väggarna. Jag har provat göra det för många år sedan när jag började fota landskap och insåg att det man får hem i posten sällan motsvarade vad man hade på skärmen när man beställde. Främst så blev bilderna mycket mörkare i verkligheten vilket gjorde att en solnedgång inte blev så fin som man trodde.

Har ni någon erfarenhet av att beställa astrofoton för utskrift och vad finns det att tänka på då? Går det att få bra? Jag har sett någon som gjorde det på metallcanvas vilket såg väldigt häftigt ut.
Det beror på grundmaterialet man lämnar in till den som ska ta fram bilderna - och vilken budget man ska förhålla sig till.

Jag har tagit fram många DSO-bilder i A2-storlek för, i första hand, utställningsbruk för den astronomiförening jag tidigare var medlem i.
Jag använde mig av Fuji och de gjorde, i de flesta fall, ett strålande arbete till ett mycket attraktivt pris.
Bilderna monterades sedan på ett, hårt, relativt billigt konstnärsmaterial av ett företag som normalt jobbar med konstnärer - SKC, http://www.konstnarscentrum.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilderna jag tog fram har använts många gånger vid visningar - även på stadens Regionmuseum - och attraherat väldigt många människor.

Sammanfattningsvis, man får vad man betalar för. Ovan beskrivna "tavlor" kostade runt SEK 200-250:-/styck (inklusive A2-kopian).

Jag är nöjd med bilderna men det är viktigt att man lägger ner eget bildbehandlingsarbete - innan man sänder filerna till det företag som ska ta fram bilderna.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

kribba wrote:Har bara Eizo IPS själv. Dom är hyfsat kalibrerade från fabrik, men man ska dock inte använda inbyggda proben. Alla skärmar bör kalibreras en gång i
halvåret då dom driftar fort vid användning. Jag gör så med extern probe och verifierar med Calman.
Min gamla Dell U2713H behövde aldrig bli kalibrerad under alla de åren jag hade den, alltid samma resultat både på vad jag såg på skärmen och vid tryck.
De Eizon som jag sett har tappat färgåtergivningen redan efter en veckas användning, därför måste du kalibrera dem. Tänk på att jag pröjsade bara 5500kr för min Dell-skärm när du har säkert pröjsat 25:ish för din?
T.o.m ASUS nya ProArt-skärmar är bättre än Eizo på flera punkter. :)
Shimonu wrote:Jag har två Dell-skärmar där huvudskärmen är en U2515H med IPS-panel. Däremot har jag aldrig kalibrerat den men det är något jag tänkt kika på. Kommer inte ihåg vad jag körde på när jag beställde mina tidigare bilder. Det var väldigt länge sedan och det är möjligt att det kanske inte var den bästa skärmen då.

Intressant feedback, bra att få lite fler ställen att kolla på att beställa ifrån också!
Dina skärmar har begränsat antal färger kontra en U2713H vars panel är 10-bitars varav 8-bitar finns på FRC samt ytterligare 30-bitars färgrymd där dina har bara 24-bitar. U2713H har även 14-bitars 3D LUT, något som dina saknar helt.

Men hur som helst.

Tryckmaterial (tar uppgifterna från tryckeriet jag använder):

Vit aluminiumplatta - 3 mm
Högkvalitativt UV-tryck direkt på en vit, formstabil Dibond-platta (aluminium-komposit) som ger utskriften ett skarpt och semimatt uttryck. Vid utskrift på aluminiumplatta får du ett reflexfritt tryck som inte bleknar. Kan tillverkas med eller utan ram – det finns många olika att välja mellan.

Borstad aluminiumplatta - 3 mm
Högkvalitativt UV-tryck direkt på en 3 mm borstad aluminium-dibondplatta (aluminium-komposit). Den metalliska, borstade ytan kan anas genom trycket och ger det en metallisk glans/struktur som är reflexfri. Kan tillverkas med eller utan ram – det finns många olika att välja mellan.

Matt aluminiumplatta - 1 mm
UV-tryck direkt på en 1 mm natureloxerad aluminiumplatta i en snygg matt och likformig look. Metallytan kan anas genom trycket och ger det en metallisk glans som ger ett lite annat uttryck än det du ser på skärmen när bakgrunden är vit (här är den ljus metallisk). Levereras med dolda fästen på baksidan så att det ser ut som om bilden svävar ca. 10 mm från väggen där skuggan "ramar in" bilden.

Akryl Dibond - 6 mm
Utskrift på insidan av en 3 mm akryl (plexiglas), vilket ger en extremt skarp bild med extra djup och kraftfulla färger på grund av akrylens glansiga yta. Levereras med 3 mm aluminium-sandwich som bakplatta och utan ram, vilket gör att bilden ser rå, ärlig och exklusiv ut.

Canvas med svävarram
Välj mellan 6 olika svävarramar som ramar in din duk utan att överlappa själva trycket. Ramen skapar en fin avgränsning mellan motivet och väggen. Vi skriver ut med 6-färgs UV-utskrift, vilket ger dig ett skarpt och slitstarkt resultat som kan motstå bländning från ljuskällor och kan rengöras med en fuktig trasa. Canvastrycket har en organisk, semimatt yta med en lätt struktur som skapar ett snyggt spel i utskriften.

Akrylglas - 4 mm
4 mm akryl är nästan identisk med 4 mm glas med samma glansiga yta och utskriftskvalitet. Men akryl/plexiglas är bara ungefär hälften så tungt och knappt så bräckligt eftersom det är gjort av plast. Dessutom har den raka, skurna kanter. Levereras utan ram, vilket ger bilden ett minimalistiskt uttryck.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by BallistaSlim »

Miska: Vad hette det danska tryckeriet?

Mvh -

/Ulf
User avatar
dragneg
Posts: 81
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by dragneg »

Jag har vanliga Samsungskärmar, kalibrerade med en ColorMunki Display och har beställt många av mina astrofoton på canvas från BestCanvas.se och är mycket nöjd. Allt från 20x20cm till 100x75cm. Tavlorna är mycket lika originalet på skärmen och jag kan varken klaga på färg eller svärta.

Framför allt är de så billiga att man vågar testa. Bestcanvas priser är ofta löjligt låga och senast jag beställde därifrån fick jag hem tretton stycken i olika format med UPS för 997kr. Nackdelen är att väggarna inte räcker till.

Utan kalibrerad skärm är det däremot stor chans att bli missnöjd. Jag har testat det också.

En gång under åren har de misslyckats men det var inga som helst problem att få kontakt med supporten som utan knorr skickade en ny...

/anders
Anders Gengård, Partille
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Jonas »

Miska wrote:
kribba wrote:Har bara Eizo IPS själv. Dom är hyfsat kalibrerade från fabrik, men man ska dock inte använda inbyggda proben. Alla skärmar bör kalibreras en gång i
halvåret då dom driftar fort vid användning. Jag gör så med extern probe och verifierar med Calman.
Min gamla Dell U2713H behövde aldrig bli kalibrerad under alla de åren jag hade den, alltid samma resultat både på vad jag såg på skärmen och vid tryck.
De Eizon som jag sett har tappat färgåtergivningen redan efter en veckas användning, därför måste du kalibrera dem. Tänk på att jag pröjsade bara 5500kr för min Dell-skärm när du har säkert pröjsat 25:ish för din?
T.o.m ASUS nya ProArt-skärmar är bättre än Eizo på flera punkter. :)
Shimonu wrote:Jag har två Dell-skärmar där huvudskärmen är en U2515H med IPS-panel. Däremot har jag aldrig kalibrerat den men det är något jag tänkt kika på. Kommer inte ihåg vad jag körde på när jag beställde mina tidigare bilder. Det var väldigt länge sedan och det är möjligt att det kanske inte var den bästa skärmen då.

Intressant feedback, bra att få lite fler ställen att kolla på att beställa ifrån också!
Dina skärmar har begränsat antal färger kontra en U2713H vars panel är 10-bitars varav 8-bitar finns på FRC samt ytterligare 30-bitars färgrymd där dina har bara 24-bitar. U2713H har även 14-bitars 3D LUT, något som dina saknar helt.

Men hur som helst.

Tryckmaterial (tar uppgifterna från tryckeriet jag använder):

Vit aluminiumplatta - 3 mm
Högkvalitativt UV-tryck direkt på en vit, formstabil Dibond-platta (aluminium-komposit) som ger utskriften ett skarpt och semimatt uttryck. Vid utskrift på aluminiumplatta får du ett reflexfritt tryck som inte bleknar. Kan tillverkas med eller utan ram – det finns många olika att välja mellan.

Borstad aluminiumplatta - 3 mm
Högkvalitativt UV-tryck direkt på en 3 mm borstad aluminium-dibondplatta (aluminium-komposit). Den metalliska, borstade ytan kan anas genom trycket och ger det en metallisk glans/struktur som är reflexfri. Kan tillverkas med eller utan ram – det finns många olika att välja mellan.

Matt aluminiumplatta - 1 mm
UV-tryck direkt på en 1 mm natureloxerad aluminiumplatta i en snygg matt och likformig look. Metallytan kan anas genom trycket och ger det en metallisk glans som ger ett lite annat uttryck än det du ser på skärmen när bakgrunden är vit (här är den ljus metallisk). Levereras med dolda fästen på baksidan så att det ser ut som om bilden svävar ca. 10 mm från väggen där skuggan "ramar in" bilden.

Akryl Dibond - 6 mm
Utskrift på insidan av en 3 mm akryl (plexiglas), vilket ger en extremt skarp bild med extra djup och kraftfulla färger på grund av akrylens glansiga yta. Levereras med 3 mm aluminium-sandwich som bakplatta och utan ram, vilket gör att bilden ser rå, ärlig och exklusiv ut.

Canvas med svävarram
Välj mellan 6 olika svävarramar som ramar in din duk utan att överlappa själva trycket. Ramen skapar en fin avgränsning mellan motivet och väggen. Vi skriver ut med 6-färgs UV-utskrift, vilket ger dig ett skarpt och slitstarkt resultat som kan motstå bländning från ljuskällor och kan rengöras med en fuktig trasa. Canvastrycket har en organisk, semimatt yta med en lätt struktur som skapar ett snyggt spel i utskriften.

Akrylglas - 4 mm
4 mm akryl är nästan identisk med 4 mm glas med samma glansiga yta och utskriftskvalitet. Men akryl/plexiglas är bara ungefär hälften så tungt och knappt så bräckligt eftersom det är gjort av plast. Dessutom har den raka, skurna kanter. Levereras utan ram, vilket ger bilden ett minimalistiskt uttryck.
WOW! Miska, låter inspirerande! Kan du visa exempel på bilder du tagit?
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

BallistaSlim wrote:Miska: Vad hette det danska tryckeriet?

Mvh -

/Ulf
illux.se
dragneg wrote:Jag har vanliga Samsungskärmar, kalibrerade med en ColorMunki Display och har beställt många av mina astrofoton på canvas från BestCanvas.se och är mycket nöjd. Allt från 20x20cm till 100x75cm. Tavlorna är mycket lika originalet på skärmen och jag kan varken klaga på färg eller svärta.

Framför allt är de så billiga att man vågar testa. Bestcanvas priser är ofta löjligt låga och senast jag beställde därifrån fick jag hem tretton stycken i olika format med UPS för 997kr. Nackdelen är att väggarna inte räcker till.

Utan kalibrerad skärm är det däremot stor chans att bli missnöjd. Jag har testat det också.

En gång under åren har de misslyckats men det var inga som helst problem att få kontakt med supporten som utan knorr skickade en ny...

/anders
Jag tryckte flertalet hos Bestcanvas och fick nästan kolsvarta bilder med enorm kontrastökning (säkert 200% mer än vad skärmen hade och andra tryckerier använde). Mer i oturen fick jag även skadade produkter. Prints med repor över hela bildytan och så pågicks det med 3-4 prints på vardera innan de "lyckades" skapa prints utan repor, men då var färgerna helt fel.
Printade t.ex en bild hos både ÖnskeFoto och Bestcanvas. ÖnskeFoto var ljus medan Bestcanvas var svart.
Jonas wrote:WOW! Miska, låter inspirerande! Kan du visa exempel på bilder du tagit?
Jonas
Nu var du bra ironisk där!
Jag har inte printat något på ett bra tag. Som sagt tidigare så gjorde jag provtryck hos tryckeriet med diverse bilder på samma platta och kvalitén är bättre än hos Crimson för billigare peng samt en klient beställde en norrskenstavla av mig som jag tryckte hos dessa. Och mina Hähnemüleprints har varit naturfoton då de är mer lämpliga på papper än på metall enligt mitt tycke.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by kribba »

"Min gamla Dell U2713H behövde aldrig bli kalibrerad under alla de åren jag hade den, alltid samma resultat både på vad jag såg på skärmen och vid tryck.
De Eizon som jag sett har tappat färgåtergivningen redan efter en veckas användning, därför måste du kalibrera dem. Tänk på att jag pröjsade bara 5500kr för min Dell-skärm när du har säkert pröjsat 25:ish för din?
T.o.m ASUS nya ProArt-skärmar är bättre än Eizo på flera punkter."

Jag vill inte vara gnällig :D
Men Eizo skärmar är mer eller mindre standard inom professionell tv produktion i landet. Till stor del för att dom går att kalibrera väldigt exakt
nära idealet. Du kan inte rent visuellt bedömma om en skärm driftat över tid då ögat anpassar sig efter vitpunkt m.m.
Enda sättet är att mäta med bra utrustning som kan se mindre förändringar en ögat kan. Tro mig jag vet vad jag talar om, kalibrerar själv
frekvent med colorimeter och spectrofotometer.
Dock för astrofoto behöver du inte kalibrera ( görs i skärmens hårdvara ) utan det räcker att kunna profilera ( GUI skärm ) vilket går snabbare ( 15 min )
och kan göras oftare.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Göra tavla av sina bilder

Post by Miska »

Eizo används eftersom de har hög NTSC-färgrymd, därför lämpar de bäst i TV-produktion.

Ge mig modellen på din Eizo så ska jag kolla upp den.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA