Använda ljusföroreningsfilter

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Använda ljusföroreningsfilter

Post by Datarolf »

Som boende i Huddinge, med ett Bortle-värde på ca 8, har jag intresserat mig för vad ett ljusföroreningsfilter skulle kunna innebära för bilder jag tar hemifrån. Jag har möjlighet att fotografera med smalbandsfilter och en CCD-kamera, men ville prova en lösning där jag kunde använda en fullformats DSLR tillsammans med min 107mm APO refraktor för snabbare bildfångst och ett vidare synfält.

Jag skaffade därför LP-filtret IDAS D2 (https://www.firstlightoptics.com/light- ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;) och monterade det framför kameran, en helt omodifierad Nikon D800. Resultatet vid fotografering av Californianebulosan (NGC 1499) kan ni se nedan. Den första bilden är tagen 12/1 2021 utan LP-filter med 49*1min exponeringar, den under den 23/12 2020 med LP-filter och 20*3min exponeringar. Bilderna är tagna från samma plats, med ungefär samma bildutsnitt och stackade och efterbehandlade på samma sätt utan flats i Pixinsight.

Jag är mycket nöjd med vad LP-filtret kan hjälpa mig med att få fram. En invändning är väl den kornighet som tycks uppstå i de färgade partierna, möjligen beroende på för ansträngd bildbehandling. Men själva kornigheten tycks uppstå redan i den linjära och osträckta integrerade bilden, så jag tror mer på någon inneboende effekt av själva filteranvändningen. Är det någon annan som råkat ut för samma fenomen? Man ser också hur LP-filtret klipper bort det gula i spektrumet, den översta bildens stjärnor är mycket mer färgrika än den understa.

Image

Image
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Använda ljusföroreningsfilter

Post by kribba »

Har du provat duo/triband filter? Bör vara ytterligare ett snäpp bättre!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Använda ljusföroreningsfilter

Post by Datarolf »

IDAS D2 är i praktiken ett trebandsfilter med tre ganska breda bandpass, men ändå blockerande för Na-lamp, Hg-lamp och delar av LED spektrat. Tycker det fungerar bra, men vore förstås intressant att jämföra det med filter med smalare bandpass. Fast då kan jag lika gärna återgå till de RGB och Ha-filter jag använder med den monokroma CCD-kameran. Så jag tror att det här filtret passar mig bäst, även om det förstås inte kan ersätta fotograferandet från en verkligt mörk plats utan filter.

Egentligen var filtret tänkt till en ZWO ASI2600MC färgkamera, men någon sådan har jag ännu inte lyckats få tag på, så jag använder det tillsammans med Nikon-kameran tills vidare. Borde gå att få med mer av det röda spektrat med en dedicerad astrokamera.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Använda ljusföroreningsfilter

Post by Jonas »

Bra bild men varför bara 60-sekunders exponeringar? Jag tror du skulle kunna öka till 3 minutersexponeringar med filtret.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Använda ljusföroreningsfilter

Post by Datarolf »

Den översta bilden är tagen med 49 st 60s exponeringar och den understa, den med LP-filtret, är tagen med 20 st 3min exponeringar. Båda bilderna har alltså ungefär samma totala exponeringstid, men LP-filtret kräver 3 gånger längre exponering per bild för att det ska bli bra.

/Rolf J