kombinera bilder från två kameror

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

kombinera bilder från två kameror

Post by Betelguse »

Sitter i tankarna att köpa en kamera till och sätta upp två riggar när jag får chansen att fota. Men så kom jag att fundera på om 60bilder från två olika kameror är samma sak som 60 från en och samma.. Om vi pratar färgkameror nu alltså. Man kan ju inte stacka bilderna tillsammans om det inte är samma kamera och teleskop då de kräver olika kallibrationsbilder och då förvinner väll vitsen med många bilder. Eller kan man typ separera kanalerna på de båda stackade bilderna och kombinera dom var för sig för att sedan lägga ihop dom igen?
Eller som jag lutar åt så kanske det bästa är att komplettera med en monokamera. En rigg fotar RGB som vanligt och den andra lum. Detta lumlager kan jag ju lägga på RGB bilden i PI precis som om man fotar enbart med mono... I detta fall. Om man tar 20bilder med varje kamera och lägger ihop lumlagren. Är det att jämföra med 40 bilder från enbart min färgkamera då typ?

Sen en annan fråga jag har är att då skärpa och struktur ock så kommer från lumlagret och RGB bara ger färg som dom säger. Om jag då skulle vilja fota en lite mindre galax typ. Skulle jag kunna ta lumbilderna med mitt teleskop med 800mm brännvidd för att få fram mer av galaxen och samtidigt ta rgb med min Esprit 80 på 400mm brännvidd och sedan kombinera dessa i efterhand för att ge färg till galaxen??

I dessa exempel tänker jag då att jag använder samma sorts kamera, typ asi294MC och asi294MM.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: kombinera bilder från två kameror

Post by Bengt »

Ja det går med mono ccd Det är i huvudsak lum kanalen som ger detaljer i bilden . Men varför krånga till det med extra tub och kamera . Binna ner din rgb exponering för att korta exponerings tiden
Bengt
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: kombinera bilder från två kameror

Post by Betelguse »

Bengt wrote:Ja det går med mono ccd Det är i huvudsak lum kanalen som ger detaljer i bilden . Men varför krånga till det med extra tub och kamera . Binna ner din rgb exponering för att korta exponerings tiden
Bengt
Jag har en färgkamera idag. Tänkte köpa en monokrom som komplement och tänkte om man kunde dra nytta av de fördelar som finns med en sån genom att fota lum eller smalbands HA samtidigt och sedan kombinera i efterhand. Snygga rgb stjärnot från färgkameran kompletterat med HA/OIII/lum för att lyfta fram en nebulosa eller galax lite mera. Samtidigt spara lite tid på samlandet av RGB oxå då jag kan göra det i en sväng, samtidigt som jag tar lum tex.
Bara lite tankar jag har för att få ut så mycket som möjligt av de få kvällar vi får här uppe. Vill hunna få klart en bild på en kväll lixom.