Kamerainställningar

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Kamerainställningar

Post by Nikonist800 »

Tjena grabbar och tjejer.

Jag funderar på det här med Offset i kamerorna.
Jag har sett att många ändrar på offseten vid olika objekt och framförallt vid vissa filter.

Skulle någon av er kunna gå in lite på detalj och förklara för mig hur man ska tänka kring detta?
Jag vet ju hur offseten skjuter histogrammet till höger men fattar inte hur man ska läsa av Mean readout och Minimum värdena
i Sequence Generator Pro för att se i förväg att man kommer få ut så mycket som möjligt vid redigeringen.
Det har väl med ADU att göra va? :sad:

Jag skulle bli ödmjukt tacksam om någon här skulle kunna lysa ljus på frågan.

Ha en toppen kväll alla :D
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Kamerainställningar

Post by Martin F »

Jag gillar inte att krångla till saker så jag kör på Unity Gain med standard Offset. Finns tillräckligt mycket annat som kan spöka ;)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Nikonist800
Posts: 24
Joined: 2019-04-30 03:03:30
spamtest: JA

Re: Kamerainställningar

Post by Nikonist800 »

haha ja jag kör lika jag också :)
Men jag vet ju att det finns så mycket mer att hämta ur grejorna om man lär sig allt.
Jag matade data på Pelikanen igår natt och när jag gick över på OIII så blev himlen som alldeles urtvättad.
Mixtrade lite med Offseten och tyckte jag fick bättre kontrast men histogrammet såg lite pressat ut i högdagrarna, så jag vågade inte köra en resten av natten då för att komma hem och se i pixinsight att 6h blev förstörda. Haha :D
Lite därför jag skulle vilja lära mig och samtidigt lyssna hur ni andra jobbar.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Kamerainställningar

Post by Martin F »

Hur lyckas du pressa histogrammet på O3? Hur långa exponeringar körde du egentligen? :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk