MaximDL och Färgkonvertering

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Får hoppas på att inte denna bild blir representativ för hela 2006! Det är ju egentligen bara formen på stjärnorna som man kan vara nöjd med på denna. När det gäller Maxim och färg konvertering så visade sig det tyvärr att denna funktion inte finns med i det så för övrigt heltäckande programmet. Man kan färg konvertera en bild men någon Batch funktion finns ej! Så vad jag har förstått så använder folk Astroart och Maxim parallellt och utnyttjar dom bästa funktionerna från båda programmen. Så får väl jag också göra. Den funktionen i Astroart är faktiskt väldigt bra, eller rättare sagt plug in programmet som finns att ladda ner till detta.

Håller tummarna för vädret i kväll! //Micke

Ps sorry att jag försvann så tvärt sist på MSN! Ds
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Fin bild på M81 Micke!! Jag stoppade in den i Photoshopautomaten och gav den en dask i sidan med knytnäven och den spottade ut en modifierad bild. Lite jobb med bildbehandlingen och justerande av färgerna och den skulle kunna bli lite mindre gulbrunaktig. Undrar bara när jag ska kunna ta en lika bra bild....

MSN?... sitter ni och idisslar astro på MSN?

Vädret jag.... vågar knappt ens tänka tanken, då mulnar det igen direkt på sekunden jag bär ut prylarna på altanen. Så för att inte reta vädergudarna, så ska jag INTE observera ikväll hur bra det än blir... tror ni man kan lura dom på det viset?
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Micke jag vet inte riktigt vad du menar med Batch funktion??
Kan man dela upp bilden i färgerna i convert rgb borde man väl kunna köra på samma som jag gör med bilderna där varje färgkanal får sin färg .

Tycker det står så utförlig instruktion med starlight färg ccd kameror som exempel i hjälpfilerna så det måste väl ändå kunna gå !!

Vi får slå ihop våra huvuden och lösa detta.


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ska försöka lösa upp begreppen här. Batch konvertering = att dela upp många bilder i sina respektive färger LRGB. När jag tagit en bild med min kamera så finns det ju "kodad" information om varje färg i varje enskild pixel. Där av det "gryniga" utseende mina bilder har innan dom är omgjorda till LRGB. Vad jag har läst så består var pixel av 70% Luminans och 10% var av RGB. Så långt OK. När jag sen ska bildbehandla mina bilder så är det första momentet att dela upp bilden i just LRGB. I Astroart finns det ett par olika plug in när det gäller detta. Mikes Plug In är vad jag förstått det bästa och det som används flitigast. http://www.ousetech.co.uk/sites/sigma-tech/

Med detta Plug In så kan man göra en så kallad Batch Konvert, dvs att man omvandlar ett helt gäng bilder till LRGB. Detta är gjort på ett par sekunder. Då har man alla bilder som du/ ni som kör med L kamera har. Från detta steg gör vi troligtvis likadant. Stackar L för sig R för sig osv.

Denna funktion finns ej i Maim DL! Man kan ta en bild och omvandla den till LRGB och sen splitta upp den i sina respektive kanaler genom Colour Splitt. För att göra det med låt säga 30 bilder så tror jag att man hade behövt ägna en halvtimme. Det är möjligt, folk i Maxim gruppen hade gjort det. Resultatet blev dock ej så bra. Dom rekommenderade mig att använda Astroart.

Så, hoppas att det klarnade lite. Mvh //Micke
[/url]
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Aha problemet var flera bilder. Märkligt att de inte löst det med maxim tycker jag . Huvudsaken du nu har en strategi som funkar.
Verkar nästan krångligare att använda en färg ccd än en med mono . Hade föreställningen att det var tvärtom innan jag köpte monokamera. Men det är ett minst ett steg mindre att utföra. Har aldrig förstått varför en färgccd inte kan direkt visa bilden ifärg . Kan det ha med komprimering att göra ?



Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Ja det är väl en av dom få grejorna som brukar lyftas fram när det gäller fördelen med färg kameran. Att det genom att man tar allt i ett svep får mer tid över till att ta Lum bilder och samtidigt få färgbilderna. Jag kan ju bränna av en hel natt på det utan att bekymra mig om att gå ut och få till dom där sista färgbilderna som måste till för att få den just i färg. Vad jag har förstått så blir det ofta "bara" Lum bilden på grund av att molnen rullade in eller att man helt enkelt inte orka ta dessa innan man gick och la sig. Kan tänka mig att det inte är så trevligt att tex. gå ut vid två tiden på natten och ta ett gäng färgbilder. Det måste även vara bekymmersamt och hela tiden behöva fundera på hur länge man ”vågar” hålla på innan man ska avbryta L fotograferingen för att få till RGB bilderna. Kanske ni börjar med dessa? Eller?

Nä krångligt är det inte alls med färgkamera. Det momentet att omvandla dom till färg är ju som sagt över på ett par sekunder i Astroart. Men tyvärr detta hade inte Maxim DL. Och andra sidan så är vi ju inte låsta till att använda ett program hela vägen i dag heller. Det största jobbet gör man ju trots allt i Photoshop.

Varför dom inte är i färg från början kan man ju fråga sig. Tror du inte det kan ha med att göra att man vill kunna bildbehandla dom olika färgerna för sig själv? Någon som har ett bra svar på det?

Mvh //Micke nu är det molnigt igen :(
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hej. Hinner inte göra så långt inlägg nu.

Men orsaken till att man tar ut i RAW format och inte gör färgkonvertering automatsikt i MAximDL och AstroArt är att med rådatan så kan man kompensera med darks och Flats på. Det kan man inte göra på de färgkonverterade bilderna.

Men du kan konvertera alla bilderna i en batch i MaximDL tror jag Micke.
Med hjälp av Command Sequence Window så kan man lägga upp operationer man skall göra och sedan kan man upprepa det på ett urval av bilder. Jag har dock inte provat det själv mer än på en enkel operation Men det kan vara värt att undersöka.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

skafar65 wrote:Hej Bengt

Ja det är väl en av dom få grejorna som brukar lyftas fram när det gäller fördelen med färg kameran. Att det genom att man tar allt i ett svep får mer tid över till att ta Lum bilder och samtidigt få färgbilderna. Jag kan ju bränna av en hel natt på det utan att bekymra mig om att gå ut och få till dom där sista färgbilderna som måste till för att få den just i färg. Vad jag har förstått så blir det ofta "bara" Lum bilden på grund av att molnen rullade in eller att man helt enkelt inte orka ta dessa innan man gick och la sig. Kan tänka mig att det inte är så trevligt att tex. gå ut vid två tiden på natten och ta ett gäng färgbilder. Det måste även vara bekymmersamt och hela tiden behöva fundera på hur länge man ”vågar” hålla på innan man ska avbryta L fotograferingen för att få till RGB bilderna. Kanske ni börjar med dessa? Eller?
Inte så krångligt för mig som har datorstyrt filterhjul. Jag sätter upp en sekvens med bilder som jag vill att den skall ta.

Blir typ 1 Luminasbil bild sedan en var R G B. och sedan repeterar jag det så länge jag vill ha RGB färger. Om jag får så mycket färgbiler jag vill innan molnen kommer så brukar jag lägga till extra tid med Luminans bara.

Fast har man ett manuellt filterhjul så blir man mer känslig för att moln kommer in.

Tidigare tog jag ofta luminasn och färg omgångarna var för sig och då hände det att det blev mulet efter att man nästan hadde tagit lumins bara och då bara fick en svartvitbild. Så numera kör jag blandat till jag har fått den tiden på färg jag vill ha.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Molnen är kanske inte alltid det största orsaken för att det bara blir i lum eller h-alfa . Lum/ h-alfa ger ju i stort sett all data till bilden . Men ibland har man ju träd och annat skit som sätter stopp. Ibland väljer jag att bilden gör sig bäst i bara H-alfa.

RGB sist ger ju i stort sett aldrig några nya detaljer varav man lika gärna kan köra de i bin 2x2. Så lum brukar nästan alltid gå före RGB. Men fördelen är ju därför också att jag inte behöver lika lång exponering med monoccd eftersom de sista färgbilderna i regel inte behöver vara speciellt långa . Har aldrig blivit riktigt klok på vad som är lönt att slösa på i exponering med RGB. Brukar bli vad andra ägnat på det objektet som styr.

Hade varit kul att jämföra en gång hur stor skillnad det är mellan en färg ccd med samma exponeringtid . Jag gissar att ju länge exponeringar ju mer skillnad syns men jag kan ha fel .

Finns ju de som har både färg chip pch monochip till sin H9:a så kan man byta efter tycke

Finns en liten fördel med en manuell snurra Robert man brukar ägna några minuter mer åt att justera fokus framförallt i den blåa kanalen . Även en apo ger inte 100% rätt fokus alltid. Kanske inget man direkt slösar tid med när man kör allt i ett svep med en motorstyrd snurra .

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Bengt wrote:Finns en liten fördel med en manuell snurra Robert man brukar ägna några minuter mer åt att justera fokus framförallt i den blåa kanalen . Även en apo ger inte 100% rätt fokus alltid. Kanske inget man direkt slösar tid med när man kör allt i ett svep med en motorstyrd snurra .
Jo det har du lite rätt i Bengt. Med min Takahashi får man lite bättre blåa stjärnor om man fokuserar om den. Men med min TMB APO så får jag inget färgfokusfel på blått så där lönar det sig inte att fokusera om.

Sedna kan man ha lite olika fokuslägen per filter med om man skall vara riktigt nogran De amatörer som har slösat bort ändå mer pengar än vi och har autofokus löser det genom att lägga in ett offset i fokusläge per filter. Då justerar MAxim automatisk fokusläget lite då man byter filter. Detta kräver i sin tur en fokuserare osm inte är helt gratis :)