F8 mot F4, snabb jämförelse

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

F8 mot F4, snabb jämförelse

Post by Robert Habolin »

Fick igång tuben, infinity focus låg tack o lov längre in, om än långt ut still.. men hanterbart. Tuben behöver kollimeras men va hyfsad ändå, lite fin justeringar och det behöver jag lite verktyg till. ( Howie Glatter laser beställd )

motorfokus är otroligt bra, helt perfekt fokus varje gång o noll backlash och helt perfekt V kurva efter första försöket.

OAG funkar oxo helt perfekt. Vilken guidning... fattar inte varför jag kört OAG tidigare. natt o dag mot guidescope.. 20 min sub o guidningen jobbade knappt, helt perfekta stjärnor utan något spår av trails. inte en pixel..
kan VERKLIGEN rekommendera..

Jag hann alla fall i kylan knäppa av en 20 min av Pacman Nebula för att jämföra med min F4 Newton. Det ska ju på pappret vara 3 gånger så snabb som RCn på F8... men som ni ser på bilden, ( detta är bara en snabb auto screen stretch i Pix på båda bilderna ) sida vid sida, att det inte direkt är worlds apart...
Screen Shot 2018-11-26 at 22.07.49.png

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: F8 mot F4, snabb jämförelse

Post by gorang »

Kul att du börjar komma igång.
Ska bli intressan när du börjar fota på riktigt och se hur det fungerar.
Jag kanske får titta efter OAG också. Hade jätteproblem med guidningen igårkväll. Vid midnatt gav jag upp.
Ett av problemen kan ju vara att kablarna blir väldigt styva i kylan och inte följer så smidigt som vid varmare väderlek.
Om allt fungerar borde det ju inte vara någon skillnad mellan OAD och guideteleskop, men för mig så verkar det som om vissa kvällar går det kanon och andra inte alls. Jag vill ju iallafall ha under 1" RMS för att få någorlunda bra bild. Få se hur det går i kväll!
Vad har du för OAG och vilken kamera använder du till den?
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: F8 mot F4, snabb jämförelse

Post by kribba »

Ska bli spännande och följa bilderna du får med denna.
Var själv ute i kylan igår och meckade med guidning.
Fick till det. Men man är inte van vid kylan än , huu
vad kalt det var.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: F8 mot F4, snabb jämförelse

Post by Tannerswe »

Kul att du är på gång igen Robert!

Det ska bli spännande att se vad du for fram med denna nya utrustningen och att OAGn är steg framåt låter lovande [emoji3]

Bara att hoppas att himlen över Öland kan hålla sig lite klart nu när månen ger efter.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: F8 mot F4, snabb jämförelse

Post by Robert Habolin »

Ja ska bli riktigt kul! Två fina nätter o givetvis var jag borta på jobb.. :(
Hade inte kineserna nått medel mot moln o jävelskap under OS? :D

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: F8 mot F4, snabb jämförelse

Post by Corpze »

Har du fotat nåt mer med RCn?
Har du den där 3” monorailfokuseraren på din? Hur upplevs den?

Har fortfarande inte bestämt mig om jag skall köra på 12” F4 Newton eller om man skall kika på en 10” rc med reducer till f5.3

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: F8 mot F4, snabb jämförelse

Post by Robert Habolin »

Har inte fotat mer än lite testbilder för kollimeringen. Som e svår att å till utan rätt grejer, väntar fortf på projektionsdisk till Howie Glatter kollimatorn.

Men RCn har ett stort problem med imma på sekundärspegeln. Immar igen direkt. hinner inte ta EN sub innan det är kört, så måste fixa värme till den. Finns special-kit till RCs.

Annars är den kanon.

jag har 2tums FeatherTouch focuser, den e väldigt stabil. riktgt bra, men kostar därefter...


Sen tycker jag ju givetvis att du ska köpa min newton! ;) otroligt bra tub.. ska jag va ärlig är den bättre än RCn. jag bara gillar RCns stjärnor bättre.

En grej att tänka på till RCs är att du kommer få curvature med Reducers. Du måste ha både corrector och reducer om du ska få lägre F-tal. ( det sägs ju att RCs är flat field systems, men så är inte fallet till 100%. )
Och det är lite halvbökigt att få till. För de flesta red-corr har 55mm back fokus, och då är det tajt med kamera, filterhjul och OAG, för du behöver OAG vid dom F-längderna. annars kommer du få flex eller inte tillräckligt noggrann guidning.
nått att tänka på!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop