Inverkan av Read noise och dark current vid NB foto

Metoder för astrofotografering
Post Reply
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Inverkan av Read noise och dark current vid NB foto

Post by gorang »

Hur tänker ni som fotar NB när det gäller exponeringstiden?
Äldre CCD kameror har ju ganska högt read noise (Ända upp till 9e/s för populära kameror)
Gjorde en liten jämförelse mellan en modern CMOS kamera med runt 1.5e/s och en med 9e/s med i övrigt samma förutsättningar.
En ASI1600 med gain 139=1e/ADU och runt 1.55e/s i readnoise behöver bara några få minuters exponeringstid för att övervinna read noise jämfört med tex en kamera med 9e/s som behöver åtskilliga timmar/exponering för att övervinna read noise vid låga signaler.
Det gör att en modern CMOS med lågt read noise totalt sett behöver betydligt kortare exponeringstid vid NB där ju signalerna kan vara extremt svaga jämfört med en äldre CCD kamera.
Å andra sidan kan man inte göra för långa exponeringa med texASI1600 för då kommer dark current att överstiga read noise.
För mig med mitt 8"f/4 teleskop verkar 4-5min vara optimalt för NB med tanke på readnoise och dark current. (Om jag inte räknat fel förståss)
Hur tänker ni som fotar med NB?
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Inverkan av Read noise och dark current vid NB foto

Post by hbar »

Dark current har du alltid som funktion av tiden (liksom dina riktiga fotoner). Bruset i mörkerströmmen medelvärdesbilda och ökar med 1/sqr(2) medan dina riktiga fotoner ökar proportionellt. Så länge du inte har problem med att pixlarna blir över styrda (saturated) så är det bara bra att utläsningsbruset (som är konstant för varje bild oavsett exponeringstid) försvinner i mörkerströmmen (dvs blir så litet som möjligt).

/Håkan
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Inverkan av Read noise och dark current vid NB foto

Post by gorang »

Vad jag menar är att en modern CMOS kamera med lågt utläsningsbrus kommer att behöva betydligt kortare total exponeringstid jämfört med en CCD med betydligt högre utläsningsbrus för att få samma S/N.
Detta går ej att helt kompensera med längre exponeringstider som skulle bli extremt långa . Dessutom är ju risken med långa exponeringstider att man måste slänga en del på grund av sateliter, flygplan eller vindpustar mm.
Men med en CMOS och mycket låga utläsningsströmmar behöver jag inte exopnera så extremt länge för att övervinna utläsningsbruset. dark current finns ju som sagt alltid där men växer också med tiden.
Intressant att veta om det är någon som har erfarenhet av både CCD och CMOS och smalbands foto med i övrigt samma utrustning
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Inverkan av Read noise och dark current vid NB foto

Post by Martin F »

Jag kör 5-minutare på Unity gain på min ASI 1600 för NB. Ingen vetenskap bakom, bara känns lagom :)

Det man får tänka på med den vs CCD är väl att den är 12 bit och CCD oftast 16 bit. Det påverkar ju också hur man vill lägga upp antal subs vs total exponering.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: Inverkan av Read noise och dark current vid NB foto

Post by gorang »

Det är väl där jag kommer att lägga mig också.
Vid NB foto så verkar ASI1600 vara en fin kamera. Såg att om man ökar exponeringen från 5-10min så minskar påverkan av utläsningsbrusen bara obetydligt
och från 10-20min så är förändringen nästan obefintlig och det beror på att dark current ökar.
Då räknar jag med 0.05e/s i signal
Däremot är den ju bara 12bitar så den blir ju lättare överexponerad vil långa exp.tider
/Göran
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla