Flats och dammfläckar

Metoder för astrofotografering
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Flats och dammfläckar

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har en fråga om dammfläckar och flats. Jag har en dammfläck som oftast verkar försvinna med mina flats, men någon gång inte. Och jag undrar över hur jag ska ta och behandla mina flats för att eliminera så mycket dammfläckar som möjligt. Så jag tänkte att det här är ett lämpligt fall att titta närmare på.

Jag har laddat upp några filer i en dropboxmapp, i fitsformat för er som inte har PixInsigt. Jag gör allt i PI. Där är:
- en light sub, okalibrerad NGC7380_Light_300_secs_2018-10-22T20-37-13_006.fit
- samma sub kalibrerad med flat-en NGC7380_Light_300_secs_2018-10-22T20-37-13_006_c_0050.fit
- en flat, stackad av 5 subs (bara för att testa) flat_0.500_secs_integration.fit
- 3 st subs som är de separata R, G, B-kanalerna från den kalibrerade light-suben
----NGC7380_Light_300_secs_2018_10_22T20_37_13_006_c_0500_RGB_VNG_B.fit
----NGC7380_Light_300_secs_2018_10_22T20_37_13_006_c_0500_RGB_VNG_G.fit
----NGC7380_Light_300_secs_2018_10_22T20_37_13_006_c_0500_RGB_VNG_R.fit

https://www.dropbox.com/sh/fs744ujp8oed ... 2dUBa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jag tycker är intressant här är att dammfläcken är borta i den röda kanalen men inte i grön och blå. Hur ska man förstå detta? Bilden är grön för jag kör med CLS-filter, dvs den röda kanalen är generellt svagare. Flats är tagna med samma filter, mot molnig himmel med vit tshirt över teleskopet.

Jag tänker att eftersom dammfläcken är mörk i den kalibrerade filen så är den för "skarp" i flaten, dvs skillanden mellan fläcken och himlen är större i flat-en än i B och G-kanalerna. Vore skillnaden mindre, skulle den bli ljus i den kalibrerade suben. Right?
Så vad är det då som gör att det är annorlunda i den röda kanalen?

Jag har testat med flats med väldigt olika exponering. Här ligger medianen på ca ADU 50% (dvs ca 2000 av drygt 4000 som 12-bitars ger). Jag har testat med flats som är betydligt mörkare, och exakt samma sak händer. SÅ det kan inte vara själva nivån på flaten, tänker jag. Right?

Detta är inget större praktiskt problem, för fläcken försvinner i bearbetningen, men jag försöker förstå flats bättre och generellt bli bättre på behandling av mina bilder (och på brus, men det är en helt annan fråga).

Alla tankar mottages med tacksamhet!

Mvh

Magnus
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Flats och dammfläckar

Post by Starfish »

Color biasen i en flat spelar roll, men inte mycket. Idealt sett vill du ha de tre färgkanalsignalerna med ett modalt värde ungefär hälften (i linjär form!). Om din kamera exempelvis är 14-bitars och du öppnar och editerar en raw bild i PI, ska bildstatistik visa modala värden runt 8000 ADU (i 16-bitarsläge). Det här är bäst för att introducera minsta brusnivå vid flatfältet, samtidigt som du optimalt använder det dynamiska området för kalibreringsändamål.
Om dina flats är färgförspända, på grund av panelens emissionsspektrum i förhållande till färgkänsligheten hos ditt optiska tåg / kamera, kommer färgkanalen med minsta signal (värsta SNR) att ge mer brus än resten. Också under / överexponerade flats kommer att förlora kalibreringsprecisionen (dvs om en vignettad eller dammpartikel i hörnpunkt i den platta ramen får ett värde nära noll, kommer dess inverterade att introducera mycket brus, om en centreringspixel är mättad kommer den tappa dess kalibreringsförmåga.)
Jag använder skärmen på min bärbara dator, med en helskärm platt färgbild, som en platt platta. På så sätt kan jag justera bildens solida färg för att kompensera för känslighet för optisk tåg / kameraspektrum. Jag bildar med en 5" apo, så en ganska liten skärm fungerar bra. Jag flyttar den också från att ta för att, som i dithering, göra en genomsnittlig utjämning av ljuskällan, men det är bara för att jag är en förlorad sak av perfektionism.

Edit glömde att lägga länk till referens av detta inlägg skrivit av ignacio_db https://www.cloudynights.com/topic/4763 ... or-matter/
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Flats och dammfläckar

Post by Peter R »

Jag kan inte kommentera den ursprungliga frågeställningen men har i all välmening en synpunkt till Markos inlägg.

Om du svarar genom att hämta och översätta ett inlägg från ett annat forum som någon annan har skrivit, i detta fall ignacio_db på https://www.cloudynights.com/topic/4763 ... or-matter/" onclick="window.open(this.href);return false; , skriver det i jag-form och utan att citera källan, då får man lätt intrycket att det är du som är författaren och att du har personligen skaffat dig den kunskap som beskrivs i ditt inlägg.
Det vore absolut korrektare om du länkar till originalposten på Cloudynights så riskerar det inte att bli några missförstånd.

Mvh

/*Peter R
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Flats och dammfläckar

Post by Starfish »

Sorry glömde länka då jag snabbt bara google translatade något jag hitta på ett annat forum, fixat :) mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Flats och dammfläckar

Post by Peter R »

Jag har enbart experimenterat med metoder att ta fram syntetiska flats i Photoshop som jag tror börjar fungera ganska bra men i övrigt har jag väldigt lite erfarenhet på detta område.
Det som jag antar är den vanligaste orsaken till att damm inte försvinner med flatsen är att damm ibland flyttar sig på sensorn mellan exponeringarna. Jag kan inte avgöra det från dina fits-filer men det är ju lätt för dig att jämföra mellan R,G och B utan flats och se om just detta damm har hoppat.

/*Peter R
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och dammfläckar

Post by magnuslar »

Hej!

Syntetiska flats låter intressant.... nåt jag inte alls jobbat med.

Nä, alltså, här har det inte flyttat sig. Det är en DSLR, så både flats och subs är i färg. R,G och B är producerade som uppdelning i kanaler från en och samma sub. Så inget har flyttat sig, för det är en och samma exponering, där fläcken försvinner i R-kanalen men inte G och B.

Hade det varit monokromt, så är jag helt med. Dammet kan flytta sig mellan exponeringarna. Så alltså inte här. En exponering.

Magnus
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Flats och dammfläckar

Post by Bengt »

Nu har jag inte dslr utan mono ccd .
Blir lite fundersam på din metod hänga t shirt över teleskopet mot molnig himmel . Så har aldrig jag tagit flats . Mot kvälls blå himmel ja men då utan t shirt . Med alternativ 2 vit yta då jämnt belyst som hängt en bit framför öppningen . De sista åren köpte jag riktig flats skärm som då är belyst . Vilket gjort det ännu bättre .
Ska jag ge dig ett tips laborera lite mer andra metoder ta flats .
Bengt
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och dammfläckar

Post by magnuslar »

Hej!

Okej, ja det där med vit tshirt är väl inte helt okänt - jag har lärt mig det från andra ställen på nätet. Poängen med tshirten är att den gör allt oskarpt, dvs jag fotar inte några moln eller annat som råkar vara på himlen och jag får en jämnt belyst bild (om nu tshirten är jämn...).

EN speciell skärm står på min projektlista framöver - jag ser fördelarna med det :)

Anyway: sättet att ta flats kan väl knappast förklara dammfläckens försvinnande i den röda men inte gröna eller blå kanalen? Jag föreställer mig att CLS-filtret spelar roll här, men det måste jag ju ha i för att inte förändra det optiska systemet.

Mvh

Magnus
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Flats och dammfläckar

Post by Starfish »

Testa o ta flats utan filtret det skadar ju inte :)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Flats och dammfläckar

Post by Tannerswe »

Har du kört med cls måste du ha kvar den i så hela kedjan är orörd. Det kan ju lika gärna vara filtret som har fläckar eller ge vinjettering

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto