Bakgrund

Metoder för astrofotografering
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Bakgrund

Post by blomma »

Hej på er, ny på det här området, men har lite frågor ang, bakgrundssvärta i mina astrophoto,
Tycker jag inte får till det riktigt med en klar svart bakgrund. Har ofta svartpunkten på 20-30.
Ser andra som lägger upp sina bilder blir fantastiska i svärta o klarhet mina blir lite glåmiga.
Kan det bero på att jag har för kort exponeringstid eller darks med i mina bilder ännu.
Exponeringstiden är sällan mer än 10-20 min på tex, M13
Ser om jag kan få med en bild så ni kan se.
Lägger den på galleriet
Peter
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Bakgrund

Post by Martin F »

När jag fotade med DSLR tyckte jag att det var svårt att få till en jämn och fin bakgrund utan minst 40-60 subs och gärna minst 2-3 minuter vardera (lite beroende på vad man fotar). Med bara 10-20 minuter exponeringstid skulle jag säga att det omöjligt att få det bra. Börja med att samla ett par timmar till att börja med :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Bakgrund

Post by MartinS »

Hej,

Du behöver mer tid på denna. Vad du kan göra är att köra brusreducering med en mask så att du bara brusreducerar backgrunden. Jag brukar också dra ner färgmättnaden något på bakgrunden. Du har en del gradienter i bilden och det borde hjälpa med flats om du inte redan gjort det. Testade om det gick att göra det bättre men sitter inte på någon vidare skärm så kan ju se ut lite hur som. Det går även att fixa till gradienter med curves i svärtan för att jämna ut dynamiken lite, kan ibland se lite plastigt ut dock. Min mask blev inget vidare såg jag, lämnat små gråa pixlar men hur som. Så brukar jag göra när jag inte är nöjd med bakgrunden.
Attachments
m13_kopiera_2PR_DBE.jpg
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Bakgrund

Post by blomma »

tack för tipsen :D