Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Metoder för astrofotografering
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Har ni tid att kika på min senaste stackning? Jag tycker det blir mycket distorsion i övre delen av bilden med utdragna och förvrängda stjärnor och konstiga färger. Vad kan detta bero på? Har provat olika inställningar i DSS men med samma resultat. Varje enskild light frame ser hyfsad ut, bifogar en jpeg. Jag kan se något ovala stjärnor som jag tror beror på polinställningen samt en del kromatisk abberation?

Taget med Canon 7D mkII och Canon 200mm f/2.8LII med bländare f4.

Andromedagalaxen med ca 1 timme total exponeringstid stackad i DSS: https://www.dropbox.com/s/r6swxkzh2lqv0 ... 4.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Attachments
M31_JPEG
M31_JPEG
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Datarolf »

Hej!

Jag tog upp din bild i Pixinsight och körde tre processer på den: Dynamic Background Extraction, Background Neutralization och Color Calibration - alla med ett slags standardinställningar jag brukar tillämpa. Pixinsight gör större nytta på RAW-bilder, men kan även hjälpa till med färdiga JPG. Resultatet blev så här:

Image

Generellt skulle jag säga att Pixinsight är betydligt mer lättanvänt än Photoshop för avancerad behandling av astrofotobilder. Inlärningskurvan är brant, men när man väl tagit sig en bit framåt så får man stor utdelning av sina lärdomar. Även om Pixinsight kostar en slant tycker jag det är värt sitt pris. Photoshop kan också användas, men passar nog bäst om du också tänker använda det för annan bildbehandling, t ex förbättring av skannade negativ.

Vad gäller distorsionen på dina stjärnor så tycker jag den är mycket måttlig. Som du beskriver beror den antagligen dels på polinställningen och kanske ännu mer på att objektivet har begränsad kantskärpa vid bländare 4. Snygg bild på Andromedagalaxen förresten!

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Du har riktigt bra data här, väl värt att jobba vidare med. Körde lite snabbt i Pix o sen Photoshop.
Ger du det några timmar så får du en höjdarbild (-:
Attachments
M31_test.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by MartinS »

Kan detta var kromatisk aberration, känns rimligt eftersom du inte har det i hela bilden. Är ingen expert på optik men känns som att färgerna fokuserar på olika ställen? Kan det vara tilt eller att objektivet är skadat, borde ju prestera ganska bra vid f 4 ändå? Datat är ju toppen men synd att du inte verkar kunna gå till 2.8. :)

Kan i övrigt bara hålla med Rolf om PI. Använde ungefär samma verktyg när jag behandlade bilden + curves och lite "stjärnförminskning" Morphological transformation. Överdrev färgmättnaden för att lyfta fram problem med stjärnorna.
Attachments
M31_20181104_MS1.jpg
M31_20181104_DBE_DBE_clone.jpg
M31_20181104_DBE_DBE_clone.jpg (196.04 KiB) Viewed 3886 times
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Stort tack ännu en gång :good:

I delförstoringen som Martin har bifogat så ser man att ljuset är uppdelat i tre komponenter. Jag kan dock inte se detta fenomen i de enskilda light frames(vad kallar ni det på svenska? :) ) Kan man utesluta fel i optiken då?

När det gäller mjukvara testar jag för tillfället StarTools. Det var väldigt enkelt att komma igång med och har många automatiserade moment. Gissar dock att man kommer känna sig begränsad med funktionerna efter en tid, tex hantering och finjustering av färger. Ska prova PI som nästa steg.

Edit: jag bifogar en delförstoring från övre högra hörnet ur en light frame. Jag tycker det ser bra ut eller vad säger ni proffs? Kan problemet i så fall härledas till stackning och vilken funktion ska jag leka med för att få bort problemet?
Attachments
Delförstoring
Delförstoring