Kalibreringsfunderingar

Metoder för astrofotografering
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Kalibreringsfunderingar

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har sedan ett litet tag en "ny" Canon 1000D som jag fotar med, och håller på att lära mig hur den fungerar praktiskt. Nu har jag några kalibreringsfunderingar. Jag har laddad upp ett gäng filer i en Dropbox-mapp, här:

https://www.dropbox.com/sh/fs744ujp8oed ... 2dUBa?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är:
- en lights-sub, NGC2403_Light_300_secs_2017-12-12T22-43-21_001.fits
- en kalibrerad version av samma, NGC2403_Light_300_secs_2017-12-12T22-43-21_001_c.fits (notera det lilla suffixet _c)
- en master bias, producerad med Pixinsight, 2017-11-25_1000D_superbias.fit
- en master dark, dark_2017-11-25_1000D_integration_ca_minus_10.fit
- en master flat, 2017-12-02_flat_integration_1000D_median_2055.fit

Jag jobbar helt i Pixinsight, men har sparat ner i fits-format här för er som inte har PI. Min fråga: när jag kalibrerar denna light så ser den väldigt brusig ut, när jag "screen-stretchar" den. Och det verkar ha att göra med att den röda kanalen "nollas". Det ser ut att vara mer signal i mina bias än det är i min light-sub, i den röda kanalen.

Så först och främst: är detta ett problem?

För det andra: hur kan det bli så här? Borde inte bias alltid ligga LÄGRE än alla subbar, oavsett temperatur och så (inom rimliga ramar)?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Det är enklare om du tittar direkt på cr2 filerna, i fits filerna finns ju risk att de blivit skalade i nivå.

På min Canon 6D är bias en konstant med lite överlagrat brus 2048 adu. Kameran har en 14-bit ad, din kamera har en 12-bit ad tror jag precis som min gamla Canon 350D. Om jag minns rätt var bias där 512 adu.

Om nivån är högre i bias än på bild har det blivit fel. Möjligen att det i light bilden i de riktigt mörka områdena är mycket brus och då för enstaka pixlar kan bli negativa värden efter subtraktion av bias. Teoretiskt borde det inte kunna bli så men ser ibland att det verkligen kan bli negativt, antagligen där pixlarna har någon defekt samtidigt.

Har du verkligen haft kameran helt täckt från ljus när du tagit bias, även sökaren?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by magnuslar »

Hej!
Filerna sparas ner i fits-format, de skalas eller transformeras inte. Det sköter Ekos. Resten är fits-filer från PI.

Ja nåt spooky är det kanske med bias-filerna. Testar att ta en ny serie - det (till skilnad mot darks) går ju fort.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by magnuslar »

Alltså, min superbias ligger på mellan 252 och 259 adu (?) enligt Statistics i PI. Min lights sub har minimum 189. Vilket känns weird....

Jag är inte helt klar över mätningarna, så bra om ni andra checkar med andra program. Men det känns lustigt att bias har maximum över minimum på mina lights.

Nu tar jag en serie nya och ser vad det ger.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by AstroFriend »

Då är nog bias 254 adu.

För enskilda pixlar kan det kanske bli så pga defekta pixlar som jag skrev ovan. Men det kan ju också vara så att det automatiskt dras ifrån en konstant motsvarande bias i ditt program. Fitssork gör så.

Kolla också i dina inställningar i Ekos, kanske där finns skalningsfaktorer eller att den använder kamerans egna, borde inte vara så men eftersom du ser det som felaktigt är det värt att kolla ordentligt.

Vad har du för medelvärde om du mäter i ett område utan stjärnor i lights?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
tomvictor
Posts: 34
Joined: 2005-12-11 12:25:18
Location: Strømstad
Contact:

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by tomvictor »

Hei Magnus, kan du legge opp CR2 filene?
Et problem kan være at din darkfile mangler eksponerinstid.
Mvh.
Tom Victor
http://www.tomvictor.com
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by magnuslar »

Hej!

Jag har alltså inga CR2-filer. De sparas ner i fits-format av Ekos, utan någon skalning eller annan transformation.

Ja jag kan se att det inte verkar vara nån info om exponeringstiden i min master dark, vilket ju känns lite underligt. Men hur tänker du att det skulle spela roll? I det här fallet är både darks och lights tagna med 300 sek exponering.

När det gäller bias: jag har precis tagit en ny serie (200 subs), och får exakt samma värde, min 254, max 257.

Lars, om jag mäter lite här och där på bakgrunden i min oprocessade, okalibrerade lights-sub, så får jag värden på bakgrunden mellan ca 257 och 320. Alltså inget lägre än mina bias. Min master dark ligger på 3-5 i "bakgrunden", med ett minimum på 0.038 enligt PI. Så att subtrahera bias och dark från min lights borde ge ett värde på ca 0, vilket ju stämmer väl. Ska jag tolka det som att min kalibrering är OK, och att det som ser ut som brus inte behöver vara ett problem (snarare kommer från att stretchen lyfter fram residual-brus)?

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by AstroFriend »

Hej Magnus,
Då låter det nog som ok,

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
tomvictor
Posts: 34
Joined: 2005-12-11 12:25:18
Location: Strømstad
Contact:

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by tomvictor »

magnuslar wrote:Hej!

Jag har alltså inga CR2-filer. De sparas ner i fits-format av Ekos, utan någon skalning eller annan transformation.

Ja jag kan se att det inte verkar vara nån info om exponeringstiden i min master dark, vilket ju känns lite underligt. Men hur tänker du att det skulle spela roll? I det här fallet är både darks och lights tagna med 300 sek exponering.

När det gäller bias: jag har precis tagit en ny serie (200 subs), och får exakt samma värde, min 254, max 257.

Lars, om jag mäter lite här och där på bakgrunden i min oprocessade, okalibrerade lights-sub, så får jag värden på bakgrunden mellan ca 257 och 320. Alltså inget lägre än mina bias. Min master dark ligger på 3-5 i "bakgrunden", med ett minimum på 0.038 enligt PI. Så att subtrahera bias och dark från min lights borde ge ett värde på ca 0, vilket ju stämmer väl. Ska jag tolka det som att min kalibrering är OK, och att det som ser ut som brus inte behöver vara ett problem (snarare kommer från att stretchen lyfter fram residual-brus)?

Magnus
Jeg har forsøkt å få ordning med MaximDL, men kalibreringen fungerer ikke sammen med din light. En dark bør vel ha en eksponeringstid for å kunne skaleres mot dine lights (ISO+temp+ekspo). Det er mulig at PI har behandlet dette på et eller annet vis slik at andre program ikke kan finne ut av det.
Vad er Ekos?
Mvh.
Tom Victor
http://www.tomvictor.com
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by magnuslar »

Hej!

Jo, PI gör nåt som kallas "optimization" av darks, men jag vet inte hur. Men i mitt fall, när det är precis samma exponeringstid, så spelar det (väl?) ingen roll? Jag kan både klicka i rutan för optimization och klicka av den, gör ingen skillnad som jag kan se. Och inga felmeddelanden.

Ekos/Indi är systemet som jag tar bilderna med och styr teleskopet med. http://indilib.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan spara ner bilderna som cr2, men av många orsaker fungerar det bättre som fits. Och som sagt, såvitt jag vet ska ingen information förloras. Däremot är det ju underligt att exponeringstiden inte står - blir förvirrad för den står i de individuella fits-filerna, men uppenbarligen inte i dark-mastern.

Magnus
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kalibreringsfunderingar

Post by AstroFriend »

Jag tror det är ett stort misstag att inte spara cr2 filerna. Vissa program behöver de och har du de inte kvar begränsar det vad du kan göra i framtiden. Finns till ex temperaturen med i fits ?

Jag har Ekos i min Raspberry som jag tänkt skall styra utrustningen i framtiden. Än är det mycket problem för att gå över till det, men mycket spännande utveckling.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;