First light med Sony A6000

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

First light med Sony A6000

Post by Torbjörn »

Ikväll blev det First Light med min nya Sony A6000. Jag började med att bland annat fota Karlavagnen över hustaket med kameran på ett vanligt fotostativ men övergick snart till att sätta kameran i mitt Celestron C8 som jag hade försett med en f/6.3 fokalreducerare för att få ner brännvidden till 1280 mm.

Efter att ha fotat Månen provade jag att fota olika Messierobjekt med enstaka exponeringar på 8-30 sekunder och detta är alltså ensamma exponeringar. De är inte stackade, och jag fotograferade utan guidning. Förhållandena var väl inget vidare egentligen, bilderna är tagna inne i Stenungsund i månskenet.

Jag ser mest bilderna som roliga experiment, kvalitetsmässigt lämnar de en del övrigt att önska :D men skoj var det!

Motiven är: M57, M42, M37 och M27.

/Torbjörn
M57B1.JPG
M42B1.JPG
M37B1.JPG
M27CB1.JPG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: First light med Sony A6000

Post by ragge »

Himla kul Torbjörn, att du har kommit igång redan. Fokuseringen verkar ha gått fint, och monteringen ger dig utrymme för skapliga exponeringstider.
Detta bådar gott inför framtiden !

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: First light med Sony A6000

Post by AstroFriend »

Hej Torbjörn,
Mycket åstadkommit på få sekunder, ser lovande ut för framtiden.

Berätta gärna mer om Sony kameran då den inte är så vanlig som Canon och Nikon inom astronomi.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light med Sony A6000

Post by Torbjörn »

@ Ragge Det gick över förväntan. Jag har aldrig tidigare använt en systemkamera för att fota djuprymden så det här är mina första nybörjarsteg på den fronten. Tack för alla tips och goda råd! Jag hade väldigt roligt med det här igår även om det absolut inte var optimalt med månsken och ljusföroreningar men det gick faktiskt mycket bättre än att fota med kameran på odrivet stativ. De bilderna blev väldigt ljusförorenade.
Jag använde det fokusläge som jag fick till på Månen för att fota Messierobjekten. Jag fotade även M31 med halvlyckat resultat och stoftstråken syntes trots en rätt grådassig bild. Alla de här bilderna har jag justerat kontrasten på i GIMP, förutom det så har jag inte gjort något.

@ Astrofriend Tackar! Det är en Sony A6000, en spegellös liten systemkamera som jag håller på och lär mig. Har nog inte labbat med manuella inställningar på en systemkamera sedan filmens glada dagar när jag hade foto som fritt valt arbete i 9:an. Aldrig digitalt. Jag har fotat planeterna en hel del med det är ju med en videokamera och helt annat tillvägagångssätt. Här är man tillbaka på ruta 1. Nu tänker jag tanka hem Deep Sky Stacker och lära mig stacka djuprymdbilder.

/Torbjörn :)
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: First light med Sony A6000

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

grattis till nya kameran, den verkar vara lätt och smidig samtidigt som den har fördelen av en APS-C sensor så du kan köra på höga Iso utan för mycket brus. Jag såg att den väger under 350g inkl. batteri och kort, och det är mindre än vissa okular.
Det var en bra början med en tydlig trapets synlig i M42 liksom centralstjärnan i M57s :good:
Snart är du fast i DSO-foto i väntan på att planeterna återvänder.

/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light med Sony A6000

Post by Torbjörn »

@ Peter R Tackar! Jo jag är riktigt nöjd. Det enda som jag funderar lite över är en fläck som dyker upp på vissa bilder. Man kan se den bl a på bilden av M27, alldeles i vänstra delen av själva nebulosan. Den syns tydligare på andra bilder men jag är inte hemma just nu. Kan däremot lägga upp en av dem ikväll här i tråden. Jag vet inte vad det är. Den dyker inte upp på alla bilder, bara på vissa. Antingen så är det en någon fläck i C8:an eller på är det något med kameran och i så fall får jag ju kontakta försäljaren.

/Torbjörn
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: First light med Sony A6000

Post by ragge »

Kan det vara det här du menar (övre vänstra hörnet, har stretchat lite) :
Untitled-1.jpg
Strecket ser ut som något rymdskrot men det hästskoformade spåret misstänker jag kan vara en reflex (typ schmidt ghost)från stjärnan intill. Kanske att även det första har samma orsak. Testa att fota en stark stjärna med generös exponering, gärna flera bilder med stjärnan på olika positioner i bilden (mitten och närmare hörnen), då ser man tydligt om där finns reflexer - inget ovanligt med sct.

Ragnar
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: First light med Sony A6000

Post by Peter R »

Hej Torbjörn,

jag stretchade också din bild och ser att det är en lite mörkare ring alldeles till vänster om nebulosakärnan.
Om det är den du tänker på, ta flera exponeringar och flytta teleskopet lite för att se om även fläcken rör sig, då ligger det troligtvis i teleskopet.
Ta även några bilder då du enbart roterar kameran några grader i okularhållaren. Om fläcken ligger på samma plats i bilden men flyttar sig i förhållande till stjärnorna så borde det vara något internt i kameran.
Eftersom alla bilderna verkar vara spegelvända så tror jag att du kört med 90° vinkelprisma och du borde testa att skippa den om du ändå kan nå fokus. Kolla även att du inte har damm i fokalreduceraren och försök köra samma tester utan den. Du kan utan problem gå upp i iso-tal eftersom det bara är tester och du inte behöver bry dig om bruset som uppstår.

/*Peter R
M27CB1-2SPR.jpg
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light med Sony A6000

Post by Torbjörn »

@ ragge Nej det är inte den fläcken jag menar. Den är alldeles i kanten av själva M27, i vänstra kanten. Du ser samma fläck (tror jag i alla fall) på bilden av M57. Du ser fläcken snett upp till vänster från M57, ca 1/4 av avståndet till bildens kant.
Jag skall kolla igenom bilderna ikväll igen för det finns bl a en bild av M82 där fläcken är väldigt påtaglig.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light med Sony A6000

Post by Torbjörn »

@ Peter R Där har vi fläcken... Nej jag använde inte vinkelprisma utan jag körde rätt in i Visual back. Att de är spegelvända beror på att jag var trött och spegelvände dem för att "vända dem rätt" :D

Jag skall testa lite ikväll om jag hinner och det är klart ute. Först skall jag titta på bilderna och se om den ligger på samma ställe på alla bilder där den förekommer för jag vred och vände på kameran under kvällens lopp. Jag återkommer. Tack för hjälpen, det uppskattas...

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light med Sony A6000

Post by Torbjörn »

Nu är jag hemma och har kollat i bilderna. Jag tror att det är en fläck någonstans i teleskopet eftersom fläcken har hamnat på olika ställen på bilden.

På de här bilderna (rena råbilder) ligger den på olika ställen.

/Torbjörn
M81.JPG
M82.JPG
M103.JPG
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: First light med Sony A6000

Post by ragge »

Den första och den sista av de tre har fläcken på exakt samma ställe, om man spegelvänder den ena. Kan det vara så att du har spegelvänt någon av dessa två i bildbehandlingen ?
Den mellersta bilden avviker ju däremot tydligt.

Svårt att gissa orsaken, men det skulle kunna vara något litet skräp som ligger på sensorn och som flyttar sig ibland. Jag hade nog testat med en blåsbälg.
Du kan även göra en dagsljus-test för att kolla ev damm på sensorn. Blända ned till liten öppning, ställ fokus helt fel och ta en bild på en jämnt belyst yta (himlen eller en bildskärm med vit bild). Exponera så att bilden blir grå. Då visar sig allt damm och annat skräp på sensorn. Med bländare 22 och uppåt får man nog acceptera lite småsaker, men kör på 11 då skall där inte finnas alltför tydliga fläckar.

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: First light med Sony A6000

Post by Torbjörn »

@ ragge Nix jag hade inte spegelvänt någon av de tre bilderna, däremot så kan jag ha vridit kameran ett halvt varv mellan dem.

Jag tog några bilder av M82 Cigarrgalaxen nu ikväll både med och utan fokalreducerare och vred kameran en bit mellan varje exponering.
Innan jag gjorde det rengjorde jag både fokalreduceraren och korrektorplattan på C8:an för jag tyckte att det var små fläckar på båda. Nu efter det kunde jag inte hitta några fläckar på någon av bilderna.

Det här är råbilder, jag har inte gjort något med dem. Däremot så har jag öppnat dem i GIMP och letat fel i bilderna genom att mixtra med kontrast och ljusstyrka. De här bilderna är dock i originalskick.

/Torbjörn :)
DSC00100.JPG
DSC00104.JPG