M45 hjälp! vad har gått fel....

Metoder för astrofotografering
Robert Habolin
spamtest: JA

Re: M45 hjälp! vad har gått fel....

Post by Robert Habolin »

Yes det är en Sbig.. Det hoppas jag verkligen inte! Får testa igen så fort vädret blir bättre och jämföra.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Bengt

Post by Bengt »

Det är inget konstigt fel. Vad jag förstått relativt vanligt på den kamera modellen . Rådfråga med andra s big ägare hur du gör i så fall om de är det som strular .
Bengt
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Har man fått fukt in i kammaren så får man åtgärda det. Jag brukade vakuum pumpa kammaren och applicera lite värme som Bengt säger. Ugnen kanske var lite väl våldsamt. Bland annat kretskorten är väldigt hygroskopiska och suger upp fuktigheten snabbt, den fuktigheten avges när kameran blir varm och hamnar gärna på skydssglaset. I mitt fall återfyllde jag med kvävgas, en del har Argon, en del endast vakuum. Men bara vakuum gör att komponenterna inte kyls effektivt samt att den stora tryckskillnaden gör att luft lättare tränger in. Vad jag sett har många moderna kameror idag en enklare lösning utan vakuum och endast en torkplugg. Torkpluggen måste tas ut med lämna mellanrum och torkas, kanske det man gör i ugnen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt

Post by Bengt »

Står så här om en S big modell i deras manual.

The STX has an internal Desiccant Plug that keeps the CCD from frosting over at cold temperatures. The Desiccant Plug will typically go a year before requiring regeneration by baking the Desiccant Plug (not the whole camera!) in the oven. Remove the eight screws that hold the front cover onto the body of the STX to get access to the Desiccant Plug (see page )
1. Unscrew the desiccant container from the side of the chamber and remove the O-ring.
2. Plug the resulting hole in the chamber by placing a piece of black plastic tape over the opening to keep dust out while you are baking the desiccant.
3. Heat the desiccant container in an oven at 350°F (175 deg C) for 4 hours. The solder used to seal the can melts at 460 degrees F, so be sure to stay at least 50 degrees below this number. Preheating the oven to avoid hot spots is advised.
4. Replace the desiccant container into the rear of the camera, being careful to reinstall the O-ring and insure that it does not get pinched.
Expect the camera to take an hour or two to reach the frost free state. If it does seem to frost and you need to capture images, reduce your cooling to the zero degree C range - the CCD dark current will still be quite low.

Bengt
Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

ah intressant.

troliga just nu är nog moln, med tanke på att jag tog min senaste bild ( den på ngc7000 ) bara för nån vecka sen utan problem.

men jag har läst om det där med att torka pluggen i ugnen. min har ju några år på nacken nu så är nog dags snart!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop