Tips tack. Polinställning och protuberanser vid solfoto

Metoder för astrofotografering
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Tips tack. Polinställning och protuberanser vid solfoto

Post by taipan »

Har två frågor till er som fotar solen.. Eller er andra också med kunskap föresten..
Hur gör ni som fotar dagtid eran polinställning? Själv höftar jag lite med ett kompass, vattenpass och gradskalan på monteringen.. Blir det för dålig tracking så gör jag nån justering på monteringen och testar mig fram.. Svårast första gången sen har man ju mycket klart om man inte ändrar nått tills nästa tillfälle.

Sen undrar jag vad ni har för inställningar när ni fotar skivan och protuberanser? jag kör två tagningar pga 8bit kamera.
När jag fotar skivan har jag Gain så lågt som möjligt. Exp så bilden blir lätt underexponerad samt Gamma på 0.
När jag fotar protuberanserna Har jag Gain på samma, drar upp Gamma på nästan max och ökar exp till skivan nästan blir helt utbränd men att det fortfarande fins struktur för alignment i AS2...

Hur gör ni??
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Tips tack. Polinställning och protuberanser vid solfoto

Post by ragge »

Du skulle kunna göra så här för att få en grov polinställning.
Ställ upp monteringen hyfsat i våg och mot norr, ställ in tid och position.
Be GOTO:n att rikta mot solen. (EDIT : ställ in solar tracking speed).
Ställ in monteringens ALT- & AZ- skruvar så att solen ligger mitt i bild. Jag brukar ha ett tunt mässingsrör, fastsatt på en träbit, som hjälpmedel att rikta mot solen. Självklart inte att titta i, men att göra en cirkelformad skugga (från röret) på handflatan med.

Har tyvärr inga exponeringstips.

Ragnar
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Tips tack. Polinställning och protuberanser vid solfoto

Post by taipan »

Ahh, tack för det.. Har försökt den tekniken tidigare men solen rör sig för fort för att jag ska hitta den och hinna justera monteringen..
Fick hem en solsökare i går som jag testade lite idag.. Klart jag ska använda den för att snabbare få till det..
Ibland krävs det nån som får tankebanorna att snurra åt rätt håll.. Ha ha.