AstroImageJ Drizzle

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

AstroImageJ Drizzle

Post by AstroFriend »

Jag blev inspirerad av andra här att sätta igång med något som legat nere. Att utveckla AstroImageJ vidare med någon funktion som återskapar upplösning som gått förlorad pga under sampling. Drizzle är den mest kända även om jag tror det finns mycket effektivare sätt att göra det på idag. Men den är ganska enkel att förstå och ett lämpligt nybörjar projekt.

Har samlat ihop en del av matematiken som behövs bakom detta på min hemsida:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... izzle.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Räkna med att jag ändrar i texten ganska ofta allteftersom jag upptäcker fel jag skrivit eller kommer på andra ideer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: AstroImageJ Drizzle

Post by Quilding »

Spännande. Väcker en del minnen från Linjär algebra på högskolan för 17 år sedan.

Nu är jag inte riktigt med på vad du vill göra då du nämner Java också. Går det alltså att skriva macros till AstroImageJ i Java? Eller är var det framtida planer att skriva ett helt eget program? Om det senare fallet så undrar jag om du provat Python någonting? Där finns det alla välbehövliga funktioner för att läsa in och manipulera bilder, vektorberäkningar osv med minsta möjliga arbetsinsats.

/Q
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: AstroImageJ Drizzle

Post by AstroFriend »

Hej,
AIJ är skrivet i Java. Till det går att programmera plugins och det gör man också i Java. Med makrona kopplar man ihop de interna och externa funktionerna från plugins.

De första delarna gjorde jag enbart med makron och trodde det skulle bli fruktansvärt långsamt. Men fungerar alldeles utmärkt.

Det jag ämnar göra nu är betydligt mer krävande och blir antagligen en del loopar jag får skriva ihop i makrona om jag inte hittar några plugins för det. Blir mina makron bra men långsamma får man skriva om delar i Java. Men den biten väntar jag med eftersom jag inte hållit på med Java, fast verkar ju gå att lära sig om man tar sig lite tid. Men den jobbigaste biten blir väl att få matematiken rätt och överfört i ett format som man kan använda i makrona.

Blir ett spännande projekt, precis som du var det ett tag sedan linjär algebra trängde in i huvudet så blir mycket repetition.

Det jag gjorde tidigare för många år sedan var att använda Matlab som har färdiga funktioner för matris beräkningar.

Att börja från scratch med ett helt nytt program känns onödigt då det finns mycket färdigt. Bättre att koncentrera sig på de speciella bitarna man saknar. Och gör man dom själv får man ju en helt annan kontroll över det samt att man lär sig nyttiga saker.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: AstroImageJ Drizzle

Post by AstroFriend »

Inspirerad av Lasses fina bild av Fallskärmen på gravitationslinsen fick jag fart på mitt AstroImageJ Drizzle projekt.

Jag undersöker där hur jag skall få fram ett makro eller plugin som kan återskapa förlorad upplösning pga undersampling.

Det fanns redan en plugin till AIJ som jag förkastade för något år sedan då den mer var utvecklad för mikroskop bilder och celler. Kan väl inte fungera på astronomi bilder, eller? Men celler är ju lite galaxlika så varför inte göra ett försök. Först skrev jag till Piotr som utvecklat pluginen.

Vad han svarade och vad mina test visar får ni läsa här:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ution.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Imponerande va?

Ett "A Quantum Leap" kanske man kan säga.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: AstroImageJ Drizzle

Post by AstroFriend »

Nu har jag testat vidare med några olika val.

Först behövde jag veta hur stora bilder min dator klarar.

Min dator är en lite äldre med 8GB ram och Quad core.

Lite nedslående är att se att gränsen går redan vid en storlek på bilden av 200 x 200 pixels och med 4x super pixel resolution som det är nu. Nu kan man säkert avsluta några program i datorn som går i bakgrunden, men det ger marginella tillskott. Jag uppskattar att ca 7GB används av AIJ och resten 1GB av systemet. Den har också swappat upp ca 10GB på hårddisken.

Uppenbarligen är pluginen inte optimerad med avseende på minnesåtgång, mer snabbhet, men har för tillfälligt ingen annan plugin som klarar detta.

Säg att man vill bearbeta en bild på 800 x 800 pixels. Det är 16 gånger så många pixels, en interpolering av minnes behovet skulle då vara 16 x 7 = 112GB, minst! Konstaterar att idag skulle det bli en dyr dator, hittar inte ens standard datorer med mer än 32 GB minne. Man kan ju också tänka sig att koppla ihop flera datorer i ett snabbt nätverk som får dela på processorkraft och minne. Dock något som jag inte har så stor erfarenhet av. Däremot kan man ju köpa en beg gammal server, de har i regel massor av minne och många processorer, men de drar ruskigt med ström och låter massor, för att inte tala om storleken.

Det löser sig med tiden allteftersom jag sätter mig in mer i problemet vad som behövs för att utföra dessa beräkningar, kan säkert få det mycket effektivare också. Dessutom när man söker maximal upplösning är det ju ofta inom ett begränsat område.

Optik problem byttes mot dator problem, det är ju i o för sig inte första gången.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: AstroImageJ Drizzle

Post by megmar »

Intressant resultat du fick!
När det gäller minnes åtgång så låter det som en lite slarvigt implementerade algoritm. Den kör uppenbarligen hela området i ett svep. Den borde lika gärna kunna dela upp området i mindre bitar som den sedan kan processa var för sig.
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC