M81 & M82 Redigera min bild

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

M81 & M82 Redigera min bild

Post by Magnusedback »

Här är min bild på M81 & M82 i från natten mellan den 29 och 30:e mars.
Redigerad i Pixinsight och lite i Photoshop.

Bilden består av 57st 120sec ISO1600 samt 30st bias och 30st flat. Inga darks har använts då jag köra med dithering.
M81_M82_170330.jpg
Här finns all data om någon vill testa att redigera.
https://magnusedback.dattodrive.com/ind ... p3dhmtxFe5

Mitt teleskop är ett Skywatcher Esprit 100ED och kameran jag använt är en modifierad Canon 6D, Eq6 montering.
Pixelskalan är 2,42 arksekunder per pixel.
Fångat med hjälpa av Sequence Generator Pro.
Tyvärr vinjeterar kamerahuset kraftigt i underkant och flattenern funkar inte heller optimalt ut i hörnen, så bilden behöver beskäras en del.

Mvh
Magnus
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by Peter R »

Hej Magnus,

fin bild på ett stort område :good:
Jag använder inte PixInsight, bara Photoshop, så där får andra tipsa dig.
Jag tycker bilden känns lite blå-magenta i basen och det går ganska enkelt att neutralisera i Photoshop.
Men jag laddade ner jpeg-bilen som du har lagt upp och pressade den lite hårdare och du har fått med mycket av IFN - Integrated Flux Nebula (vet inte vad det heter på svenska).
Det här är bara gjort lite hastigt i Photoshop men det krävs naturligtvis mera omsorg om man vill att galaxerna ska integreras snyggt i denna bakgrund. Men det är imponerande vad mycket som du har lyckats få med på knappt 2 timmar :good:
Om man dubbelklickar på bilden så öppnas den lite större.

/*Peter R
Attachments
file.php-ifn-2M.jpg
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by ragge »

Peter R wrote:Hej Magnus,

fin bild på ett stort område :good:
Jag använder inte PixInsight, bara Photoshop, så där får andra tipsa dig.
Jag tycker bilden känns lite blå-magenta i basen och det går ganska enkelt att neutralisera i Photoshop.
Men jag laddade ner jpeg-bilen som du har lagt upp och pressade den lite hårdare och du har fått med mycket av IFN - Integrated Flux Nebula (vet inte vad det heter på svenska).
Det här är bara gjort lite hastigt i Photoshop men det krävs naturligtvis mera omsorg om man vill att galaxerna ska integreras snyggt i denna bakgrund. Men det är imponerande vad mycket som du har lyckats få med på knappt 2 timmar :good:
Om man dubbelklickar på bilden så öppnas den lite större.

/*Peter R
Hatten av Peter ! Jag inser genast hur lite jag kan om PS...
Jag kör också med PS, och gjorde ett försök men kommer inte i närheten av den fina bakgrunden du har lyft fram utan "apelsinskalseffekt" eller andra defekter. Jag neutraliserade bakgrunden med GradientXterminator och stretchade sedan med levels och curves, med bilden själv som (inverterad) lagermask för att rikta effekten till de mörkare områdena. Försökte göra lite Gaussian blur på enbart bakgrunden och visst har det kommit fram lite IFN men snyggt blev det inte - däremot grovt och ändå inte så tydligt.
Om du vill berätta lite vilka olika steg du använt så vore det guld värt för mig, och antagligen många fler.

Ragnar
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by magnuslar »

Hej!

Har du lust att lägga upp din integrerade xisf-bild, så kan jag gärna försöka post-processa lite i PI. (ser bara dina subs i katalogen du delar)

Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by Magnusedback »

Peter R wrote:Hej Magnus,

fin bild på ett stort område :good:
Jag använder inte PixInsight, bara Photoshop, så där får andra tipsa dig.
Jag tycker bilden känns lite blå-magenta i basen och det går ganska enkelt att neutralisera i Photoshop.
Men jag laddade ner jpeg-bilen som du har lagt upp och pressade den lite hårdare och du har fått med mycket av IFN - Integrated Flux Nebula (vet inte vad det heter på svenska).
Det här är bara gjort lite hastigt i Photoshop men det krävs naturligtvis mera omsorg om man vill att galaxerna ska integreras snyggt i denna bakgrund. Men det är imponerande vad mycket som du har lyckats få med på knappt 2 timmar :good:
Om man dubbelklickar på bilden så öppnas den lite större.

/*Peter R
Oj... häftigt!! 8) Häftigt att du lyckas kräma ur så mycket ur JPG-bilden. Jag har för övrigt laddat upp en 32-bitars Tiff (230MB) där nu också, som är helt obehandlad efter stackning.

Du har rätt med blå-magenta tonen. :D Jag som ville ha lite mer blått i galaxerna, så då blev bakgrunden inte så bra istället.

Det kändes som det vara en bra kväll/natt, jag fick ganska bra värden på FWHM på delbilderna, några som var lite sämre har jag sorterat bort.

/Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by Magnusedback »

magnuslar wrote:Hej!

Har du lust att lägga upp din integrerade xisf-bild, så kan jag gärna försöka post-processa lite i PI. (ser bara dina subs i katalogen du delar)

Magnus
Jag lade dit en 32-bitars Tiff istället så att även dom utan Pixinsight kan öppna den, den är obehandlad efter stacking.
Finns snart (har bara ADSL så det tar lite tid) även en Drizzle_integration.tif (945MB). Den har iofs helt fel färgbalans. Tror inte att man för så mycket mer detaljer med den heller.

/Magnus
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by Peter R »

Hej,

Jag laddade ner din "Stacked.Tiff" och tänkte att det skulle gå att få ut ännu mera nebulositet ur bakgrunden men det blev precis tvärt om.
Jag har inte jättemycket erfarenhet av att konvertera ner 32-bitars filer till 16 i Photoshop för vidare bearbetning men trots att jag stretchade jättehårt så blev det mest brus och en knäpp färgbalans.
Här syns resultatet:
Stacked-2m.jpg
Jag kan göra några nya försök senare och se om jag kan få det annorlunda och bättre men annars kanske en bra arbetsgång är att jobba fram en bra balanserad bild i PixInsight i 8 eller 16 bitar och sedan slutstretcha den i Photoshop.
Hatten av Peter ! Jag inser genast hur lite jag kan om PS...
Jag kör också med PS, och gjorde ett försök men kommer inte i närheten av den fina bakgrunden du har lyft fram utan "apelsinskalseffekt" eller andra defekter. Jag neutraliserade bakgrunden med GradientXterminator och stretchade sedan med levels och curves, med bilden själv som (inverterad) lagermask för att rikta effekten till de mörkare områdena. Försökte göra lite Gaussian blur på enbart bakgrunden och visst har det kommit fram lite IFN men snyggt blev det inte - däremot grovt och ändå inte så tydligt.
Om du vill berätta lite vilka olika steg du använt så vore det guld värt för mig, och antagligen många fler.

Ragnar
Tack Ragge,

det är ganska svårt att beskriva min arbetsgång för jag har inte någon speciell metod utan det kan bäst sammanfattas som linjärt och intuitivt.
Jag bygger mest på med kurvor i nya korrektionslager som används för att lyfta eller sänka olika delar i bilden eller ändra färgbalansen. Ibland slår jag ihop resultatet i ett nytt lager och blandar det med de underliggande lagren. och så finns det ett mått av HDR genom "Shadows/Highlights" (Skugga/Högdager? på svenska) under "Bild". Jag har även brusreducerat bakgrunden något.

Så här ser stacken ut:
Skärmavbild 2017-03-31 kl. 16.32.37.jpg
Jag kan skicka över Photoshop-filen om du är intresserad. Meddela mig i så fall din mailadress via PM.
Men som sagt, det var snabbt gjort i morse och går säkert att göra noggrannare och med snyggare resultat.

/*Peter R
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by Magnusedback »

Märkligt!

Man kan ju nästan undra om det IFN du fått fram? eller om det är JPG-artefakter som förstärkts?
Har nu även lagt dit en 16-bit version av filen.

Jag utgick iofs ifrån Drizzel filen när jag skapade min JPG, men den borde faktiskt ha mindre djup.
Men jag ska ladda upp en 16-bit av Drizzel filen också.

/Magnus
Peter R wrote:Hej,

Jag laddade ner din "Stacked.Tiff" och tänkte att det skulle gå att få ut ännu mera nebulositet ur bakgrunden men det blev precis tvärt om.
Jag har inte jättemycket erfarenhet av att konvertera ner 32-bitars filer till 16 i Photoshop för vidare bearbetning men trots att jag stretchade jättehårt så blev det mest brus och en knäpp färgbalans.
Här syns resultatet:

Stacked-2m.jpg

Jag kan göra några nya försök senare och se om jag kan få det annorlunda och bättre men annars kanske en bra arbetsgång är att jobba fram en bra balanserad bild i PixInsight i 8 eller 16 bitar och sedan slutstretcha den i Photoshop.
Hatten av Peter ! Jag inser genast hur lite jag kan om PS...
Jag kör också med PS, och gjorde ett försök men kommer inte i närheten av den fina bakgrunden du har lyft fram utan "apelsinskalseffekt" eller andra defekter. Jag neutraliserade bakgrunden med GradientXterminator och stretchade sedan med levels och curves, med bilden själv som (inverterad) lagermask för att rikta effekten till de mörkare områdena. Försökte göra lite Gaussian blur på enbart bakgrunden och visst har det kommit fram lite IFN men snyggt blev det inte - däremot grovt och ändå inte så tydligt.
Om du vill berätta lite vilka olika steg du använt så vore det guld värt för mig, och antagligen många fler.

Ragnar
Tack Ragge,

det är ganska svårt att beskriva min arbetsgång för jag har inte någon speciell metod utan det kan bäst sammanfattas som linjärt och intuitivt.
Jag bygger mest på med kurvor i nya korrektionslager som används för att lyfta eller sänka olika delar i bilden eller ändra färgbalansen. Ibland slår jag ihop resultatet i ett nytt lager och blandar det med de underliggande lagren. och så finns det ett mått av HDR genom "Shadows/Highlights" (Skugga/Högdager? på svenska) under "Bild". Jag har även brusreducerat bakgrunden något.

Så här ser stacken ut:

Skärmavbild 2017-03-31 kl. 16.32.37.jpg

Jag kan skicka över Photoshop-filen om du är intresserad. Meddela mig i så fall din mailadress via PM.
Men som sagt, det var snabbt gjort i morse och går säkert att göra noggrannare och med snyggare resultat.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M81 & M82 Redigera min bild

Post by Peter R »

Jodå det är verklig IFN, jag skulle inte ha postat om jag inte först hade kollat.
Jag letade upp en annan bild på nätet och blinkar den mot din:
IFN-comparaison-2L.gif
IFN-comparaison-2L.gif (642.53 KiB) Viewed 3809 times
Som jag skrev tidigare och efter dessa tester så tror jag att bästa arbetsgången om du vill få fram IFN är att jobba fram den så bra som möjligt i PixInsight, spara den som 16bitars tif och sedan stretcha den i Photoshop, då får du det bästa av 2 världar.

Hälsningar

/*Peter R