ISO och Darks

Metoder för astrofotografering
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ISO och Darks

Post by hbar »

Hej Lars, som jag skrev tidigare "angränsande pixlar (av samma färg)", nebulosity vet att det är en one shot och behandlar den därefter.

Jag vet hur dithering och sigma stackning fungerar men bägge lösningar har sina svagheter. Om man inte tar bort en het pixel innan debayer så kommer den att påverka de intilliggande 3 pixlarna och smeta över sitt värde till de övriga färgerna.

Riktigt heta pixlar kommer säkert att filtreras bort lätt men artefakter från debayer och mindre heta pixlar passerar filtret och blir utsmetade över bilden. Om fel från debayer eller BPM är värst vet jag inte, bägge är säker svåra att se i slutresultatet.

Jag säger inte att man inte skall anv dithering men för de som inte kan eller tycker det är komplicerat så fungerar BPM bra för "enkla" bilder. Sigma stackning är bra även om man inte anv dithering då den även kan ta bort andra kosmetiska fel (satellitspår, elektriska störningar mm).

Används BMP så behöver man ta bort bias men en sådan behöver bara göras en gång. Detta är för de som snabbt vill få till lite hyfsade bilder. Den som lägger ner 10 tals timmar på exponering o vill får fram ett så bra resultat som möjligt måste kämpa med helt andra verktyg.

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ISO och Darks

Post by AstroFriend »

Hej Håkan,
Det finns många olika vägar att gå för att få de resultat man söker.

Debayering som du skriver gör fruktansvärda saker med bilden och som vi båda skrivit att det smetar ut heta pixlar, helt värdelöst. Debayering bör man inte använda om man vill uppnå optimalt resultat.

Det har jag dock löst i makrona jag tagit fram i aij. Nu behövs inte debayering längre för att få fram färgen från oneshot color camera och resultaten blir väldigt mycket bättre som de borde. Bilden hanteras mer som en äkta monocrome rg1g2b bild serie.

Nu är det dock ett ganska komplicerat och tålamodsprövande bildbehandling. Fast egentligen inte, har man väl installerat programmet så sköter mina makron det mer eller mindre automstiskt.

Så bpm är nog ett bra alternativ vid mer normal hantering, har dock inte använt det själv på väldigt länge.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ISO och Darks

Post by hbar »

Lars, vill man gå denna väg så är det en baggis i nebulosity. Finns färdigt kommando att läsa ut r,g1,g2,b till nya fits filer (brukar anv det när jag kör h-alpha på solen).

Man kan sen lätt (om man skulle vilja) tom köra BPM (4 separata) och därefter kombinera o stacka som vanlig rgb. Batch programmet kan dock bara anv 3 dark/bpm samtidigt så antingen får man köra det 2 ggr men det kan kanske ändå vara ide att medelvärdesbilda g1,g2 innan då man ändå får nytta av brusreduseringen.

Sen kan man använda dess drizzle funktion under stackning för att få tillbaka ursprungliga upplösningen. Använder den ibland när jag försöker få ut maximal upplösning på min monokroma ccd (seeingen får funka som dithering).

/Håkan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ISO och Darks

Post by AstroFriend »

Bättre kanske att aligna g1 o g2 eftersom de är lite förskjutna. I aij alignar jag alla färgerna med varandra så reducerar man lite av färgfelet i objektivet på samma gång.

Har inte använt nebulosity, det verkar ha många användbara funktioner.

Någon drizzle liknande funktion skall jag lägga till senare i aij, tror inte det blir så väldigt svårt. Saknas tiden bara.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: ISO och Darks

Post by taipan »

Fins det nån sjyst guide nånstans på hur man skapar en bra BPM med Neb? Typ youtube. Enklare att se än att försöka förstå en manual,,
Tackar för övrigt för svar. Nu har jag lite att försöka lära mig. He he.
Ska börja utan kalibreringsbilder och jämföra med BPM o se vilket som blir bäst.
Och lära mig hur guiding fungerar innan jag börjar bli mer avancerad vid fotandet.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: ISO och Darks

Post by hbar »

För att snabbt se hur en bild ser ut så brukar jag bara göra De-mosaik RAW, zero min (om man inte har tagit bort bias), adjust color backgrund och sen avsluta i DDP (justera Xover o B-Power till lämpliga värden). När bilden ser bra ut så file/save bmp (eller jpg) as displayed.

På youtube får du många hits om du söker på nebulosity craig.

/Håkan