Öka nebulositet i PixInsight?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Öka nebulositet i PixInsight?

Post by Miska »

Är det någon som är expert eller vet hur man ökar nebulositeten på bilder, både stackade så som enkla bilder?

Försöker få fram lite ur en bild jag jobbar med.
Kunde sänka mängden stjärnor på panoramat, men vill gärna se lite mer av det dolda som ändå syns men inte lika starkt som jag skulle vilja.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Öka nebulositet i PixInsight?

Post by Corpze »

När du skriver sänka mängden stjärnor, har du sänkt intensiteten på dem eller reducerat antalet stjärnor? Om det är det första antar jag att du kan maska i PI?

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Öka nebulositet i PixInsight?

Post by Martin F »

Enda sättet jag vet är att maska eller ta bort stjärnorna, stretcha resten av bilden och sedan lägga ihop med lämpligt blandningslager i Photoshop.

Sent from my phone using Tapatalk.
User avatar
petfol
Posts: 93
Joined: 2015-01-23 12:56:14
spamtest: JA
Location: Borås
Contact:

Re: Öka nebulositet i PixInsight?

Post by petfol »

Hej Miska,
Steg 27-37 i metoden här gör just det: http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... SLR#p54218" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är ett av de effektivaste sätten jag känner till, annars kan man t ex köra steg 21-24 i metoden (prova gärna med en inverterad mask av bilden applicerad). Grundprincipen är alltså (som redan nämnts här) att undvika att förstärka stjärnorna genom att maska bort dem först.
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Öka nebulositet i PixInsight?

Post by magnuslar »

Hej!

Det är en trixig fråga, men väldigt relevant, tycker jag. Jag håller helt med, att maska och separera på olika sätt är vägen.

En fråga tänker jag är hur man producerar en fungerande mask. Petfol ger bra idéer, det finns också lite i boken Inside Pixinsight. Men det kunde vara kul att dela lite mer exempel på detta som fungerat, tycker jag.

En sak som jag lekt med, med Crescent-nebulosan, var att göra en ColorMask, som är ett script. Jag gjorde en röd mask, och tog bort de stjärnor som följde med genom att subtrahera den med en starmask, md hjälp av Pixelmath. Det funkade rätt bra där.

Sen är det inte enkelt, det blir lätt en massa artiefakter när man stretchar med masker, tycker jag. Jag håller på att leka rätt mycket med det för att bli lite klokare på det.

Magnus
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Öka nebulositet i PixInsight?

Post by Miska »

Problemet är inte att krympa bort stjärnor utan att få till nebulositeten på bilden.
Jag har följt en tutorial hittills gällande stjärnor (Star Mask) http://trappedphotons.com/blog/?p=731" onclick="window.open(this.href);return false; och fått bort en del stjärnor som stör på bilden.

Det är den här bilden jag jobbar med:
IMG_1357_stitch_preview.jpg
OBS! att kameran är omoddad Canon 6D och det är så här tydligt som man kan se nebulositet från Fuerteventura.

Hittade en länk igår, http://www.werbeagentur.org/oldwexi/Pix ... sight.html" onclick="window.open(this.href);return false; , som verkar ha lite videotutorials om hur man ökar nebulositet på bilderna. Bra med video som förklarar med bild på vad exakt händer när man gör si och så.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Öka nebulositet i PixInsight?

Post by Miska »

Orkar inte lägga ned mer tid på detta, men här är resultatet jag fick när jag jobbade med bilden i PixInsight:
IMG_1357_stitch_preview-new.jpg
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Öka nebulositet i PixInsight?

Post by Martin F »

Tjusigt! :)

Sent from my phone using Tapatalk.