Färgbalans

Metoder för astrofotografering
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Färgbalans

Post by jörgen_jo »

Hej!

Jag skulle behöva lite tips.

Jag tycker det är svårt att få till färgerna bra. Det vill gärna bli överdrivet mycket av en färg
Jag har en monokrom Atik 383 kamera och använder DSS för stackning Nebulosity för att skapa RGB eller LRGB och sedan försöker jag få till färgbalansen i Photoshop.

Jag tycker det flesta bilder man ser har så bra färger, medan mina blir väldigt obalanserade.

Hur bör man göra om man har för många exponeringar av en viss färg exkludera överskottet eller kan PS göra det. Jag har försökt att använda den automatiska färgbalanseringen och den fungerar inte bra.
I bland lyckas jag få till färgerna bra,men det känns som mest tur. När det gäller att få till luminance bilder så brukar mycket data vara nyckeln. Verkar inte hjälpa med mycket färgdta snarare är det svårare.


Med vänlig hälsning
Jörgen
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Färgbalans

Post by AstroFriend »

För mycket exp tid kan man nog inte få. Det borde bara vara att skala ned nivån, vet inte vad man kallar det i ps. Jag har ibland haft lite problem med dss och då har jag istället använt Fitswork där man har mer manuell kontroll.

Har man extremt olika exponeringar på de olika färgkanalerna får man olika brus och det kanske kan se lite skumt ut. Men det går ju bra att komplettera de exponeringsfattiga kanalerna längre fram.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;