Redigera min bild - NGC6960

Metoder för astrofotografering
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Redigera min bild - NGC6960

Post by Magnusedback »

Har nu provat massor med gånger att få nått vettigt av detta. :S

Så här blev min version, jag tycker inte att det blir bra. Kanske har jag för lite data?
SKulle vara väldigt roligt att se vad någon annan kan få ut av detta. :D :good:
NGC6960_25.jpg
http://www.edback.se/astro/NGC6960.jpg


Alla RAW-filer obehandalde ur kameran finns här.
https://magnusedback.dattodrive.com/ind ... GIfdxoeXsL
Filerna är på väg upp dit nu, kan ta någon timme innan alla är på plats. (Jag har bara ADSL :evil: )


Utrustning:
Canon 6D baader mod
Skywatcher Esprit 100
Eq6 med guidning

Det är följande filer:
Bias 20st ISO 1600 från 15/8
Flat 20st ISO 800 från 25/9 kanske inte är perfekta
Dark 15st ISO 1600 från 2/10 är skapligt i temperatur med lights
Lights utan filter 27st 300sek ISO 1600 från den 4/10
Lights med 12nm clip in HA 21st 300sek ISO 1600 från den 5/10 (Har inga flats med filtret, vinjeterar kraftigt i nederkant)

Hoppas att någon vill ta sig tid ... TACK !!

Mvh
Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by Martin F »

Tycker bilden i ditt inlägg är kanonbra!

Sent from my phone using Tapatalk.
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by Magnusedback »

Martin F wrote:Tycker bilden i ditt inlägg är kanonbra!

Sent from my phone using Tapatalk.
Tack Martin! :D

Jag kanske har för högt ställd förväntningar på min utrustning och min något ljusförorenade plats.
Med min nuvarande kamera och teleskop är jag också något undersamplad skulle jag tro 2.45" per pixel.
Är riktigt sugen på ZWO ASI 1600MM, den skulle ge 1.42" per pixel med detta teleskop.

Mvh
Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by ragge »

Hej Magnus,

Jag testade lite med dina subbar, men utan darks flats eller bias för det är jag inte van att använda.

Först körde jag samtliga subbar genom Registar för att få dem alignade.
Sedan stackade jag (i Photoshop) rgb lights för sig och H-alfa för sig.
Plockade ut den röda kanalen ur H-alfa och strechade den, och ökade kontrasten. Lade den åt sidan tills vidare.
Stretchade sedan rgb(se Doug German´s videos på youtube) och brusreducerade (lite lätt - men inte på nebulosan).
Lade in ett lager med H-alfabilden med blandningsläge luminosity - då tänder nebulosan upp men med lite bleka färger.
Lade på ett justeringslager "selective color" med H-alfabilden som mask för att fixa färgerna (men det kan nog bli bättre än så här).
Plus en massa olika grejor som jag knappt minns, men lite curves var med iaf. Och GradientXterminator.

Det var en rätt kraftig "fyrkantig" vinjettering på bilderna så jag antar att kameran stjäl lite ljus i kanterna.

/Ragnar
veil.jpg
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by Magnusedback »

Toppen Ragnar! :good:

Tycker att det blev riktigt bra, kul att det bara är gjort i Photoshop. Jag är själv dålig på Photoshop.

Visst är det endel vinjtering, men eftersom det är en del koma i hörnen brukar jag alltid beskära bilden en del.
Teleskopet klarar inte fullformat riktigt, sen vinjeterar kamerahuset också som sagt.

Jag kanske helt enkelt får lära mig photoshop lite bättre.

Tack återigen att du tog dig tid.

/Magnus

ragge wrote:Hej Magnus,

Jag testade lite med dina subbar, men utan darks flats eller bias för det är jag inte van att använda.

Först körde jag samtliga subbar genom Registar för att få dem alignade.
Sedan stackade jag (i Photoshop) rgb lights för sig och H-alfa för sig.
Plockade ut den röda kanalen ur H-alfa och strechade den, och ökade kontrasten. Lade den åt sidan tills vidare.
Stretchade sedan rgb(se Doug German´s videos på youtube) och brusreducerade (lite lätt - men inte på nebulosan).
Lade in ett lager med H-alfabilden med blandningsläge luminosity - då tänder nebulosan upp men med lite bleka färger.
Lade på ett justeringslager "selective color" med H-alfabilden som mask för att fixa färgerna (men det kan nog bli bättre än så här).
Plus en massa olika grejor som jag knappt minns, men lite curves var med iaf. Och GradientXterminator.

Det var en rätt kraftig "fyrkantig" vinjettering på bilderna så jag antar att kameran stjäl lite ljus i kanterna.

/Ragnar
veil.jpg
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by magnuslar »

Hej Magnus!

Jag har laddat ner och mekar lite med dina subs i PI, men jag blir inte helt klok på det. Det är raw-bilder från kameran, och jag tänker att de borde vara bayerade, men de visas i PI som färg-bilder. Vet du hur det kommer sig?

Det det spelar ju troligen roll för hur kalibreringen kan funka - som nu verkar jag kalibrera med färg-bilder - jag gör det alltid annars med gråa bayerade bilder, och debayerar efter kalibreringen.

Magnus
Magnusedback
Posts: 210
Joined: 2015-12-02 21:28:06
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by Magnusedback »

magnuslar wrote:Hej Magnus!

Jag har laddat ner och mekar lite med dina subs i PI, men jag blir inte helt klok på det. Det är raw-bilder från kameran, och jag tänker att de borde vara bayerade, men de visas i PI som färg-bilder. Vet du hur det kommer sig?

Det det spelar ju troligen roll för hur kalibreringen kan funka - som nu verkar jag kalibrera med färg-bilder - jag gör det alltid annars med gråa bayerade bilder, och debayerar efter kalibreringen.

Magnus
Du väljer i Pi hur raw-bilder ska öppnas. Standard numera tror jag är vng debayer.

/Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by magnuslar »

Hej!

Ah, sorry. Jag inser nu att jag inte brukar använda cr2-filer utan bara fits. Jag trodde jag hade min PI inställd på Pure Raw, men ser nu att det var inte fallet - men det påverkar ju inte mina fits-bilder.

Då gör jag om från början. Det kommer en bild inom kort.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by magnuslar »

Hej!

Här är ett bud från mig. Jag är inte nöjd men så här blev den nu. Jag integrerade RGB och Ha separat, och bearbetade dem lite separat. MLT brusreducering, sen Masked Stretch, skade en mask från var och en där jag tog bort stjärnorna med MT så bara nebulosan var kvar, och sen med den masken på lite HDRMT. På RGB använde jag curves här också, för att minska ner allt utom nebulosan, och öka saturation lite redan där, och HDRMT. Därefter kombinerat med scriptet NBRGNCombiation, och slutligen på med nebulosa-masken igen, minskat saturation på allt utom nebulosan och så ökat på nebulosan. Möjligen glömt nåt steg.

Inte helt lätt att minska ner stjärnorna men ändå få med nebulosan, och så verkar det som att jag tappar bort det blåa lite längs vägen. Men så här blev det nu. Jag har lite problem med png-exporten - när jag laddar upp den här blir den avsevärt mörkare än i PI..

Uppdaterad med ny version. Det ser väldigt olika ljust/mörkt ut på mina olika skärmar....
Veil.png
Magnus
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by anivision »

magnuslar wrote:Veil.png
Länken saknas ;)
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by magnuslar »

Testa nu. Du kollade nog medan jag uppdaterade....?

Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by ragge »

magnuslar wrote:...Inte helt lätt att minska ner stjärnorna men ändå få med nebulosan, och så verkar det som att jag tappar bort det blåa lite längs vägen. Men så här blev det nu. Jag har lite problem med png-exporten - när jag laddar upp den här blir den avsevärt mörkare än i PI..

Uppdaterad med ny version. Det ser väldigt olika ljust/mörkt ut på mina olika skärmar....Magnus
Jag kan inget om PI, men tänkte tipsa om StarShrink från RC-Astro. Inget mirakelmedel direkt men kan ändå vara till hjälp med stjärnor som man vill minska ned storleken på.

Bilden är väldigt mörk - när jag kollar i PS så ligger bakgrunden på ända ned till värdet 5 på G och B men dubbelt upp på R. GradientXterminator (också från RC-Astro) fixar den obalansen lätt, men bakgrunden är fortfarande för mörk vilket "klipper" subtilare delar av nebulosan. I stället för runt 5 tycker jag att 30 brukar funka bättre.

Om du får olika resultat på olika skärmar så kanske du behöver en kalibrerad skärm där du bildbehandlar. Har du jämfört bilderna (på de olika datorerna) med samma visningsprogram (tex Windows Photo Viewer) ? Har du testat med bara png formatet eller med jpg också ?
Se alltid till att spara med färgprofilen SRGB om du skall visa bilden på okänd utrustning.

/Ragnar
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by magnuslar »

Hej!

Jo, alltså, det är ju bra att kalibrera skärmarna, men jag upplever det som att det är png-bilden som blir märklig, och speciellt när laddar upp den här, intressant nog. När jag bara öppnar png-bilden så är den bra mycket ljusare än samma bild här i forat...

Magnus
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by hbar »

Hej Magnus

Tack för att du tillhandahöll lite trevliga rådata. Kan inte tillföra något då jag har mycket lite erfarenhet men ville själv lära mig hur man kan hantera det och fick till denna bild med en rätt direkt hantering i Nebulosity.

/Håkan
veil.jpg
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Redigera min bild - NGC6960

Post by magnuslar »

Hej igen!

Jag testar med en ny version. Jag är som du Håkan, kan nog inte tillföra så mkt till själva bilden men testar och lär mig, både om bilderna och om PixInsight. Här är en jpg-bild då. Det är väldigt märkligt med den jag postade innan - när jag öppnar den på min dator bredvid webläsaren är det en enorm skillnad i ljus och detaljer.....FÅ se här då:
NBRGBCombination1.jpg
Ser så långt mer lovande ut. Kanske skillnad på png och jpg här i forat? Fast ett rödstick som inte är i xisf eller fits-filen.....hrm.

Magnus