Slumpisa heta pixlar

Metoder för astrofotografering
Post Reply
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Slumpisa heta pixlar

Post by jörgen_jo »

Hej !

Jag skulle behöva hjälp med ett problem vad gäller bildbehandling, mina kunskaper är ganska begränsade inom området så jag hoppas på lite hjälp här.

Jag har en Atik 383 (KAF8300) Monkrom kamera. Den ger i från sig många heta pixlar men de flesta är av typen som är på samma plats hela tiden och alltså lätta att ta bort med darks.

Det finns dessvärre också några relativt slumpvisa heta pixlar. De går då inte att få bort med Darks eftersom de bara dyker upp på just en sub.

Jag har googlat på ämnet men inte hittat någon användbar lösning.
Jag använder Nebulosity, Photoshop(CS4) och DSS.

En tanke jag haft är att eftersom det inte är så många om man kan manuellt retuschera i photoshop, jag har dock inte kommit på hur man gör men det är kanske en väg frammåt.
Finns det någon stackningsmetod som säger att skippa allt som bara finns på en subb. Objekten man vill ha dyker ju upp på flera subbar.

Eller finns det något annat fiffigt man kan göra.

Mvh
Jörgen
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Slumpisa heta pixlar

Post by Bengt »

Maxim.dl har ju sigma clip som löser det problemet.

http://www.cyanogen.com/help/maximdl/Sigma_Clip.htm
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Slumpisa heta pixlar

Post by Lazze »

Sigma clip är ett bra val om man har många bilder att stacka och samma funktion finns också i DSS.

Dessutom kan man i DSS gå in i "Stacking Parameters" och välja fliken "Cosmetic" .
Där kan man ställa in parametrar på hur man vill den ska ta bort varma och/eller kalla pixlar eller ersätta pixeln med ett medianvärde och testa på en bild för alla typer av stackningsvarianter

Jag själv brukar välja att låta DSS ta bort varma pixlar, 1 pixel storlek och 50 % som tröskelnivå.

/Lasse
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Slumpisa heta pixlar

Post by AstroFriend »

Sigma clip är ett bra alternativ, jag använder det även för statiska heta pixlar men då krävs att man tar bilderna med dithering. Du kan prova median också som tar bort avvikare, men sigma är bättre om du har det.

Men är du säker på att det verkligen är heta pixlar? Låter inte som det, mer att du har störningar, kanske någonting med strömförsörjningen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: Slumpisa heta pixlar

Post by jörgen_jo »

Hej !

Tack för tipset, Sigma i DSS tog bort alla kvarvarande heta pixlar eller vad det nu är som censorn skapar.
Jag övergav tidigare DSS till förmån för Nebulosity, som jag tycker är enklare, men DSS verkar faktiskt har fler funktioner. Så jag skall testa att återgå till den.

Det är nog inte strömförsörjningen för det sker geonm ett bra stabiliserat nätagregat. Annars hade det varit en trolig förklaring för jag körde förut via batteri och blev spänningen för låg blev det konstiga bilder har sett flera på nätet kommentera det.

Mvh
Jörgen
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Slumpisa heta pixlar

Post by AstroFriend »

Hej Jörgen,
Kan du se om de slumpmässiga störningarna uppträder i något repetivt mönster? Krånglande nätdel kan ofta ge sådana mönster.

Vill du redigera bort ev kvarvarande prickar så klarar alla fotoprogram av att klona in närliggande områden. Av astroprogrammen som jag använder klarar Fitswork det också.

CCD sensorer ställer mycket stora krav på strömförsörjningen men det hanteras mestadels internt i kameran.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;