Dithering och stackning

Metoder för astrofotografering
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dithering och stackning

Post by AstroFriend »

Jag laddade ned din test fil. Den är rosa men man ser i histogrammet också att gainen på röd och blå är alldeles för hög.
Ragge test.jpg
Ragge test.jpg (99.56 KiB) Viewed 2315 times
Bilden längst ned till höger har jag tagit bort kamera profilen på och satt gain lika med 1 på alla kanaler. Men går ju lika bra att göra på den rosa bilden också i efterhand antar jag, testade aldrig. Fotoprogram kan jag tänka mig ger lite problem eftersom de förväntar sig något fint fotografiskt motiv baserat på kameraprofil och kamerans wb beräkning. Detta är nog satt ur spel på Nikon hacket, men det spelar ju ingen roll för astrofotografen, mer viktigt då med den råare filen. Har inte hört om något liknande till Canon, verkar ju väldigt intressant.

Vilka kameror med fullframe och Sony sensor fungerar detta hack på och vad kan man finna de för begagnade?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dithering och stackning

Post by ragge »

stoffe wrote: Du ska väl kunna välja 14-bits NEF Uncompressed på din kamera?

Ang ditt fel så är det något jag tycker du ska fråga om det på Nikonhacker forumet, det vore dessutom väldigt bra om du gjorde det. Jag har själv testat raw current hack på min D600 och det fungerade bra förutom att PTP kommunikationen blev något annorlunda vilket gjorde att Maxim DL hängde sig och då la jag ner mina försök. Det var den absolut första prebeta versionen som kom ut som sedan drogs tillbaka innan den släpptes som fungerande version nu vilket jag ej testat. Jag hade inte rosa/magenta färgade bilder som du visar.

Lite märkligt att Nikon star eater har hängt kvar så länge när det var 2006 som den sista star eater kameran släpptes, nämligen D80. (D60 har oxå star eater men är en så ovanlig modell). D90 har inte star eater, deffinitivt inte D7000 som var före sin tid på mycket när den släpptes. Den är fortfarande väldigt bra i förhållande till de nyaste DX kamerorna. Konkurrerande märken har inte haft något bättre än den på länge heller. Samma sensor finns i någon populär modell från Pentax och jag tror även Samsung haft den i någon kameramodell som jag inte vet vad den heter. Så D7000 är verkligen en bra kamera. Högt rankad på dxomark oxå. Var nöjd med den. I stort sett alla Nikon kameror med CMOS sensor istället för CCD är botat från star eater syndromet. Jag känner inte till någon CMOS Nikon med star eater heller. Detta med äkta råfiler är inget som löses om du byter till t ex Canon, Pentax eller Sony. Då får du köpa dig en kyld CCD om du ska få någorlunda äkta råfiler.
Jag kör redan med 14 bit lossless compressed (finns bara lossless compressed samt compressed att välja på), och jag är väldigt nöjd med kameran (jag skaffade tom en begagnad extra D7000 att ha som reserv och piggyback-kamera). Så jag har inga planer på att byta.

Den rosa/lila färgen är inget fel, se här https://landingfield.wordpress.com/2014 ... otography/
Det finns mera skrivet om detta och jag tycker mig ha förstått att det "bara" handlar om att flytta tillbaka "black point" till ett annat värde, men ingenstans hittar jag info om hur man gör det. Jag frågade för länge sedan på något forum men fick aldrig svar, så jag gav upp. Utan hacket fungerar kameran som sagt utmärkt.
Ang PTP-kommunikationen så vill jag minnas att den påverkas bara om man kör det permanenta hacket, inte den som ligger på minneskortet. Jag är helt beroende av den när jag fjärrstyr från Android, så någon permanent hack kan jag troligen inte göra (det lär dock finnas något windowsprogram som klarar även den kommunikationen).
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dithering och stackning

Post by ragge »

AstroFriend wrote:Jag laddade ned din test fil. Den är rosa men man ser i histogrammet också att gainen på röd och blå är alldeles för hög.

Bilden längst ned till höger har jag tagit bort kamera profilen på och satt gain lika med 1 på alla kanaler. Men går ju lika bra att göra på den rosa bilden också i efterhand antar jag, testade aldrig. Fotoprogram kan jag tänka mig ger lite problem eftersom de förväntar sig något fint fotografiskt motiv baserat på kameraprofil och kamerans wb beräkning. Detta är nog satt ur spel på Nikon hacket, men det spelar ju ingen roll för astrofotografen, mer viktigt då med den råare filen. Har inte hört om något liknande till Canon, verkar ju väldigt intressant.

Vilka kameror med fullframe och Sony sensor fungerar detta hack på och vad kan man finna de för begagnade?

/Lars
Den bilden som du visar längst ned till höger - är det referensbilden som jag laddade upp ? Den har jag inga problem med. Men om du lyckas fixa till den filen som har den rosa färgen så är jag väldigt intresserad av att få veta hur man gör.

De som gör den här hackade firmwaren gör bara till Nikon (https://nikonhacker.com obs siten verkar vara nere just nu) och finns till ett antal olika kameramodeller. Det här Dark Current-problemet (och även den historiska star eater) är nog Nikonrelaterat, har för mig att Canon inte är drabbat men kan ha fel här.

EDIT: Jag får rätta det jag skrev tidigare om det temporära hacket. Det sparas inte på minneskortet, i stället trycker man in det via usb från en windows-pc. Sedan försvinner det när kameran hamnar i viloläge eller stängs av.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dithering och stackning

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Det är samma bild alla 3. Längst till vänster bakom är innan debyering. Den rosa om jag debayrar med kamerans värde för gain. Ca 1.4 för röd 1 för grön och 1.2 för blå. Och till sist gain lika med 1 för alla kanalerna, alltså högerbilden. Din referensbild provade jag aldrig. Så i princip gjorde jag ingenting, bara öppnade rosa bilden. Programmet var det jag nämnde tidigare, Fitswork. Men samma sak bör gå att göra i alla astro redigeringsprogram och du kan redan med den rosa ändra gain eller signalstyrkan på röd o blå kanal efteråt och få samma resultat, jag provade visserligen inte men det är en standard justering. Jag gjorde inte ens en justering av svartnivån. Men den är annars bara att vänster kilick och sätta 15x15 till svart på ett stjärntomt fält.

Här har jag gjort en komma igång kurs för Fitswork:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... swork.html

Programmet är också trevligt nog gratis.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Dithering och stackning

Post by ragge »

Nu börjar polletten trilla ned... Jag försökte sätta vitbalansen i Adobe Camera Raw (ACR) med hjälp av det färdiga verktyget som finns där, vilket blev helt fel. Någon möjlighet att sätta gain (till tex 1) finns inte där, men däremot "temperature" (i Kelvin) samt "tint" (skala grönt - rött). Genom att finlira med de sistnämnda två så att histogrammets R G och B delar överlappade hyfsat lyckades jag neutralisera det rosa. Härligt ! Nu kan jag äntligen testa vad Nikon Dark Current Tool, som tar bort kamerans "dark clipping", kan leverera för astrobilder.
Stort tack Lars för att du visade vägen ! :good:
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dithering och stackning

Post by AstroFriend »

Hej Ragge,
Kul du börjar få det fungera, vi ser med spänning fram mot vad du får ut för skillnad relativt Nikons egen mjukvara i kameran. Jag tror du skulle få till det mycket enklare med DSS och Fitswork för grundarbetena och först därefter går över till ett fotoprogram för slutfinishen. Nu är det dock många som använder PS raktigenom, kanske mest för att de är vana att använda PS sedan tidigare, men det är ju i grunden inte riktigt tänkt för astro. PS kostar dessutom mycket pengar medans de andra är gratis. DSS och Fitswork förutsätter dock Windows.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;