EPA Polinställning

Metoder för astrofotografering
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

EPA Polinställning

Post by ragge »

Lite inspirerad av den nya astroprylen Pole Master (som kräver pc), hittade jag på en EPA-metod ("Elementary Polar Alignment" :green: ) för polinställning. Den kan köras på mobilen, så jag slipper ta med laptop (och amperetimmar till denna) ute i bushen. Men metoden går naturligtvis att portera även till pc för den som föredrar det. Kanske kan EPA användas även på ultraportabla grejor som AstroTrac och liknande ? Eller vilket teleskop som helst, men kanske via guideteleskopet (om man har ett sådant). Själv har jag testat med min 700mm refraktor och aps-c dslr ihop med en Android-app (dslrdashboard) som kopplas till kamerans usb-port (den appen använder jag för att kontrollera mina båda dslr).

"EPA" är en bit genomskinlig plast där jag har ritat två figurer med permanent bläck. Plus en whiteboardpenna. Jag använde en skärmdump från Stellarium med equatorial grid för J.now (inte J.2000) och ett foto av området runt NCP för att tillverka denna.

Så här används den:
- Först gör man en "vanlig" polinställning med den inbyggda polsökaren i monteringen.

- Rikta sedan mot Polaris (all slewing gör jag manuellt för att spara tid och batteri) och justera kameran så att de ljusare stjärnorna på Live View-bilden stämmer någorlunda med stjärnorna på EPA när den ligger horisontellt på displayen. Ställ sedan RA setting circle på "0".

- Öppna slutaren (c:a 10-30 sek) och rotera samtidigt RA minst 180 grader för att få ett cirkelspår av Polaris (kolla att det blev bra).

- Återvänd till RA="0" och vänta tills himlen är tillräckligt mörk, ta sedan en ny bild (stillastående) där man kan se även de svagare stjärnorna.

- Öppna den första bilden och passa in den EPA-cirkeln som bäst stämmer med Polaris stjärnspåret. Markera sedan genom centrumhålet med whiteboardpennan på displayen (bild 1). Detta är COR (center Of Rotation).

- Öppna den andra bilden och passa in EPA mot stjärnorna på bilden. Kopiera COR till EPA (bild 2). Nu har vi både COR och NCP (North Celestial Pole = där de korsande linjerna möts) på EPA.
Att flytta COR till NCP är nu det som återstår. Det görs lättast genom att i stället flytta valfri stjärna samma avstånd men i motsatt riktning.

- Slå på Live View och rotera EPA 180 grader samt parallell-flytta EPA (behåll samma vinkel/rotation) så att den kopierade COR på EPA täcker tex Polaris (eller någon annan stjärna), och sätt en NCP-markering på displayen (bild 3-4).

- Ta bort EPA (radera ev COR) och flytta stjärnan med AZ & ALT skruvarna till den senast gjorda markeringen. Klart.

Metoden förutsätter samma fysiska storlek på LiveView-bilden som bilden när den öppnas i efterhand. Så är inte fallet i Dslrdashboard... LiveView-bilden är bara c:a 80% av bildens storlek så det blir till att flytta sjärnan bara 80 % av avståndet mellan markeringarna, men riktningen är densamma. Alternativt att man zoomar in i Live View och räknar ut någon annan faktor, men jag brukar höfta 80% med ögonmått.
Hittils har jag fått överlägsen precision jämfört med den inbyggda polinställningsrutinen i SynScan-handkontrollen, och betydligt snabbare dessutom (efter lite övning).
EPA.jpg
EPA.jpg (299.28 KiB) Viewed 3822 times
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: EPA Polinställning

Post by ragge »

Nu finns en liknande polinställningsrutin inbyggd i SharpCap (2.9 f.n. betaversion) : http://www.sharpcap.co.uk/sharpcap/polar-alignment. För er som ännu inte köpt PoleMaster (eller tycker den är för dyr).

Jag kan passa på och nämna att den här gamla nöten är knäckt: viewtopic.php?f=6&t=9209. Det var en kombination av dålig polinställning och dåligt val av guidestjärna (för långt från motivets centrum). Inget att fuska med mao :shy:
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: EPA Polinställning

Post by megmar »

Jag slog till o köpte en SharpCap Pro licens (1 år) och har testat nu några kvällar. Tycker det fungerar riktigt bra, även med min lilla 162 mm finder (Orion Magnificent mini autoguider). Man måste dock va hyfsat nära polen när man börjar o helst ha mörk fin himmel iaf med mina förutsättningar. Jag gör en klassisk SynScan 3-star align efteråt och den håller med om att det är bra polinställning, men inte så bra som SharpCap påstår. Vet inte vem som har mest rätt. Igår när jag körde så kunde jag inte se att bilden rört sig ur fläcken på en hel timme! Det enda som syntes var Periodic error vilket iofs var bra annars hade jag inte fått nån dithering :D
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC