DSS och Fitswork tips

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

DSS och Fitswork tips

Post by AstroFriend »

Jag har märkt nu när jag gått över till DSS för align och stackning och sedan nästa steg i Fitswork att det blir lite problem. DSS lämnar ifrån sig en normerad fil med omfånget 0 till 1 (flyttal), jämför en DSLR kamera med 14 bit som har omfånget 0 till 16000. Det skall inte göra någon skillnad men på Fitswork gör det det och kanske andra program också.

Mycket enkelt åtgärdat:
När den stackade filen från DSS är inladdad i Fitswork, multiplicera innehållet med ett högt tal, till ex. 16000 för varje färgkanal. Sedan beter sig Fitswork mycket bättre, kanske denna teknik kan användas på andra program också om man upplever problem.

Jag låter alltid DSS leverera utfilen i fits formatet och 32 bit floating point. Det blir annorlunda med TIFF formatet och 16 bit integer, fast då förlorar man lite information i datat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

DSS och Fitswork tips

Post by Martin F »

Jag använder ImageMagick för att konvertera DSS fil till en riktig 16 bit TIFF. Fick tips om det på ett amerikanskt forum. Återkommer med hur.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: DSS och Fitswork tips

Post by AstroFriend »

Jag tror inte man behöver göra en extern konvertering, finns inställningar i DSS om det skall levereras som TIFF med lite olika option, jag brukar dock inte använda det formatet, speciellt 16 bit int ger avrundningsfel eftersom filen bara blir en heltalsfil. I praktiken kanske det inte spelar så stor roll dock om man inte ligger helt fel i nivå, bara ett skönhetsfel.

Fast konverteringsprogram är alltid bra att känna till så blir intressant att se vad det har för möjligheter.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;