RGBHa + L = Brus

Metoder för astrofotografering
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

RGBHa + L = Brus

Post by Corpze »

Tjena, jag knegar på i Pixinsight och tycker jag får till bättre och bättre delbilder. Senast mina RGBHa som jag är nöjd med, även mina L, men när jag klappar ihop dem i LRGB Combination så framträder bruset helt annorlunda.
Vilken bild kommer bruset från? Båda?
Brusreducerar ni kraftigt både RGB och L för att få acceptabla nivåer efter sammanslagningen?
Jag tycker även färgerna är lite taniga trots 12x300s i varje kanal och 20x300s Ha (M81 & M82)
Krämar ni på lite med färgerna innan sammanslagning eller justerar ni efter?

/Stapplande Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: RGBHa + L = Brus

Post by AstroFriend »

Hej Daniel.
Uppdaterade och la till en del, är så svårt när man skriver på mobilen.

Du borde kunna mäta upp detta brus ganska enkelt. Innan du slår ihop r, g, b och L och efter du anpassat skalningen (gainen). Mät upp standard avvikelsen i ett stjärntomt område för varje kanal och jämför. Är ungefär som bruset. Det totala bruset i din bild blir roten ur kvadratsumman på de olika brustillskotten. Bruset blir det samma även om du ändrar nivån (klipper bort).

Noise tot= sqrt(rn^2+gn^2+bn^2+Ln^2)

Där rn står för bruset i röd kanal osv.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: RGBHa + L = Brus

Post by Corpze »

Jag försöker att inte klippa något av det svarta, max 150px, gillar när det är lite mörkare bakgrund, men här är det hårfint för att bli för mörk bakgrund.
Försöker att utläsa nivåerna och följa dem genom varje steg, dock tycker jag det är på ren svenska, skitsvårt, att veta hur bilderna blir efter man slår ihop kanalerna, här kör jag fortfarande enbart trail and error. ibland får man backa flera steg för att hamna rätt innan man kan fortsätta med verktygen.

Snabbedit, PI till i princip allt, Lightroom för att småfila på punschen i färgerna samt exporten till jpeg

/Daniel
Boodes Nebulaes small.jpg
Boodes Nebulaes small.jpg (866.82 KiB) Viewed 3524 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

I Pixinsight så tar den ju Lum enbart från L-bilden så du kan brusreducera Rgb mycket hårt. Sedan brukar jag dra saturation ner mot 0.400 eller lägre. Lägre ger kraftigare färg.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re:

Post by Corpze »

Martin F wrote:I Pixinsight så tar den ju Lum enbart från L-bilden så du kan brusreducera Rgb mycket hårt. Sedan brukar jag dra saturation ner mot 0.400 eller lägre. Lägre ger kraftigare färg.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Man kanske har varit lite för försiktig när man brusreducerat RGB då. Hur mycket brusreducerar ni på Ha? Man vill ju ha både färg och detaljer från Ha, så där kanske man skall applicera den gyllene medelvägen?

Jag antar att du menar reglagen i LRGB combination? De labbar jag lite med, där får man passa sig för att få fram för mkt brus.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: RGBHa + L = Brus

Post by Tompa »

Jag håller med om att det är knepigt att kombinera L och RGB i LRGB Combination i Pix Insight, jag har också lite svårt att få till det.
För det första känner jag att stretchningen i PI, via Histogram Transformation tar ganska hårt. När jag tycker stretchningen är bra i PI och sparar bilden som .tif och tar över den i PS för jämförelse, upplever jag alltid att bilden är för hårt stretchad och därmed brusig. Så där händer också något.

För det andra tycker jag att LRGB combination inte gör jobbet lika snyggt som man får det i PS. Det blir lätt ganska förvrängda färger för mig.

Jag har därför börjat att stretcha L och (Ha)RGB i PS med hjälp av curves i justeringslager. Då tycker jag att det är enklare att se när bilden blir för hårt stretchad och därmed få lite mer kontroll över bruset. Om man blendar in Lum över (Ha)RGB i PS med hjälp av Luminicens kan man även dra ner opaciteten en bit för att mildra bruset utan att förlora allt för mycket i detaljer.

Det är så jag gör, för tillfället ska tilläggas. Man hinner väl ändra sig många gånger till innan säsongen är slut. (Och det är mycket skruvande med bilder och väldigt lite färdiga resultat för min del) :D

Å andra sidan, det går att få jäkligt snygga bilder med enbart PI, det visar ju inte minst Ginge Anvik med sina fantastiskt snygga bilder. Så jag kanske gör något grundläggande fel i min PI-hantering. Svår sport det här :green:

Vi kanske ska köra ett Teamviewer möte och klura vidare?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: RGBHa + L = Brus

Post by Cristofer »

Jag upplever att måste vara väldigt försiktig när man stretchar i PI, och göra det manuellt. Ibland fungerar det bra att börja med Masked stretch, för att få en jämn och mindre brusig bakgrund, och sedan använda curves och ankra fast bakgrunden.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Post by Martin F »

Jag håller med er andra om att både stretching och Lrgb är svårt i PI. Jag föredrar också PS för att kunna jobba stegvis med lagermasker. Dock har även jag sett folk som lyckas köra hela vägen i PI med strålande resultat :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: RGBHa + L = Brus

Post by Corpze »

Tompa wrote:Jag håller med om att det är knepigt att kombinera L och RGB i LRGB Combination i Pix Insight, jag har också lite svårt att få till det.
För det första känner jag att stretchningen i PI, via Histogram Transformation tar ganska hårt. När jag tycker stretchningen är bra i PI och sparar bilden som .tif och tar över den i PS för jämförelse, upplever jag alltid att bilden är för hårt stretchad och därmed brusig. Så där händer också något.

För det andra tycker jag att LRGB combination inte gör jobbet lika snyggt som man får det i PS. Det blir lätt ganska förvrängda färger för mig.

Jag har därför börjat att stretcha L och (Ha)RGB i PS med hjälp av curves i justeringslager. Då tycker jag att det är enklare att se när bilden blir för hårt stretchad och därmed få lite mer kontroll över bruset. Om man blendar in Lum över (Ha)RGB i PS med hjälp av Luminicens kan man även dra ner opaciteten en bit för att mildra bruset utan att förlora allt för mycket i detaljer.

Det är så jag gör, för tillfället ska tilläggas. Man hinner väl ändra sig många gånger till innan säsongen är slut. (Och det är mycket skruvande med bilder och väldigt lite färdiga resultat för min del) :D

Å andra sidan, det går att få jäkligt snygga bilder med enbart PI, det visar ju inte minst Ginge Anvik med sina fantastiskt snygga bilder. Så jag kanske gör något grundläggande fel i min PI-hantering. Svår sport det här :green:

Vi kanske ska köra ett Teamviewer möte och klura vidare?

Mvh,
Tomas W
Tack för inputen, jag har sparat ner mitt senaste projekt (M81 och m82) som just ett projekt så det skall bearbetas mer, jag känner att datan finns där, det är mest färgbalansen samt brushanteringen vid LRGB-kombinationen som jag måste ta ett extra varv på.
(Rejäl offtopic) - Instagrams bildjusteringsverktyg är ju för övrigt enormt bra på att få fram detaljer och stoppa brus :D

Jag tycker absolut vi kan ta en till teamviewersession, eller varför inte en skype då det kan hantera rätt så många på tråden nu för tiden... skall man kanske sätta upp en tid under påsk för en session? jag är långledig :good:

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;