Behandling av planetbilder?

Metoder för astrofotografering
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Behandling av planetbilder?

Post by magnuslar »

Hej!

Nu nør Jupiter börjar stå högt på himlen är det ju hög tid att ge sig på lite planetfoto. Men vad ska man då bearbeta sina bilder med? Jag har en DSLR (EOS 70D) och tar avi-filmer med Backyard EOS. Sen har jag PixInsight, men hur bra är det för planetbilder? VIssa verkar använda Registax - men senaste versionen där är ju 5 år gammal...?

Vad har ni för tips och vad funkar bra för planeter med filmer från en DSLR?

Magnus
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Behandling av planetbilder?

Post by Fredrikdb »

planetfoto video

https://www.youtube.com/watch?v=8MeZhlV7p_Y



planet video med backyardeos

1:35 in i videon
https://www.youtube.com/watch?v=z3gkw8bx7Aw
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Behandling av planetbilder?

Post by Torbjörn »

Hej Magnus,

Jag har aldrig fotat planeter med en DSLR, jag använder en färgvideokamera från The Imaging Source men har du en AVI-fil så bör den ju gå att stacka. Då bortfaller antagligen stegen 1)-2) nedan och du går direkt på 3).

Min arbetsgång är annars:

1) Filma med programmet IC Capture i ett slags råformat som ser svartvitt ut men innehåller färginformation.

2) Debayra filmen med Firecaptures Debayringfunktion för att skapa en färg-AVI. Det går att batch

3) Stacka filmen med gratisprogrammet Avistack 2 som jag gillar. Avistack 2 har många automatiska funktioner och jag brukar bara greja med att välja "Planet" eller "Surface" och andelen bilder som skall användas (50-80%, lite som man känner för). Det finns en bra manual till programmet på nätet. Dessutom kan man batch-köra en hel hög med AVI-er som sedan körs under natten eller när man är på jobbet. Efter det gör jag en FÖRSIKTIG skärpning av bilden med det skärpningsverktyg som finns i Avistack 2. Jag går inte "hela vägen". Det gör jag hellre i nästa steg.

4) Efterbearbeta i gratisprogrammet GIMP som är ett alternativ till Photoshop. Där kan man justera RGB-lager, mixtra med ljusstyrka, kontrast, färgbalans, färgmättnad, skärpa bilden med oskarp mask mm.

Jag använde Registax själv tidigare men jag kom att testa Avistack 2 som min fru hittade på nätet :-) Andra gillar Autostakkert men det har jag inte någon direkt erfarenhet av men det är säkert ett bra alternativ.

/Torbjörn :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Behandling av planetbilder?

Post by stoffe »

Autostakkert är nästan 6 år nyare än senaste versionen av registax och avistack så det är den enda riktigt bra uppdaterade mjukvaran som jag känner till i dagsläget för planetfoto stackning. Det du kan använda registax till är wavelets, den funktionen funkar bra. Du kan öppna stackade bilder i registax och jobba med de som efterbehandling. Avistack har inte gett mig några speciellt bra resultat, programvaran är så gammal att den förmodligen inte har korrekt stöd för min planetfotokamera. Det gör inte så mycket eftersom Autostakkert stackar bättre än båda de andra programmen. När jag menar bättre så blir slutresultatet bättre, mindre risk för stackfel i kanter t ex. I alla fall med de filmer som jag har testat. Men jag tycker absolut att du ska testa alla möjliga program, det gör jag för att komma fram till det som funkar bäst för de filmer jag har. Men Autostakkert har de senaste funktionerna som följer de senaste rönen för planetfoto, jättebra program!

Senaste betan av Autostakkert tror jag kan ha stöd för dina avi-filmer direkt från din DSLR. Testa den och se hur det fungerar. Hör av dig här i tråden så kan jag hjälpa dig med lite parametrar om du kör fast förutsatt att du kan öppna filmen i programmet. Det finns även lite tips i mina bildtrådar till de planetbilder jag har tagit, de finns i galleriet.

De som planetfotoar planeter med DSLR brukar använda VGA crop mode i full inzoomning eller något sånt. Det där är ett läge jag bara sett på vissa Canonmodeller. Ska du skaffa dig en riktigt bra planetkamera i framtiden så har ZWO de mest uppdaterade kamerorna som jag känner till. Jag har planetfilmat med alla möjliga kameror som jag kommit över som kan filma som t ex Canon 40D (via liveview), Nikon D600, Toucam, Analog videokamera, Firewire kameror från The Imaging Source både monokrom och färgversion har jag haft på långlån. Men det var ett stort lyft upp på min första ZWO-kamera som var en ASI120MM en monokrom kamera. Sedan har jag uppgraderat till en ASI120MM-S. Idagsläget är det väl kanske en ZWO ASI174MM med global shutter kanske är den bästa jag känner till, speciellt den kylda versionen. Det finns även några andra USB3.0 kameror som är väldigt bra från ZWO som är otroligt populära. En del filmar med ombyggda webbkameror med gott resultat, t ex Microsoft Livecam eller liknande. Förr var Philips Toucam i princip standard för planetfoto, det kanske var 10 år sedan nu.

Frågra Bengtr här på forumet, han är expert på DSLR planetfoto. Han har kommit mycket längre än vad jag gjorde med min D600 innan jag bytte kamera till en dedikerad planetkamera. Han har oxå samma kameramärke som du Magnus.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.