Flats och registrering i Pixinsight

Metoder för astrofotografering
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, det är lite mystiskt det här. Se den här tråden på PI-forum också:
http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=9573.0

Som jag förstår det, så blir kalibreringen sämre, när du arbetar med bilderna debayerade - vilket du gör, när du har dem i fullfärg hela tiden. PIs inställning för RAW-formatet (när du inte har den som "pure raw") innebär att bilderna debayeras när de öppnas, och därmed kalibrerar du också de debayerade bilderna.

Nu ser ju inte dit resultat ut att lida så mkt av det....:) Men om jag förstår rätt, så betyder det att du borde får mer brus när du gör så, jämfört med om du använde "pure raw"-inställningen, kalibrerade i gråskala, och därefter debayerade. Kanske värt ett test?

Mvh

Magnus
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Flats och registrering i Pixinsight

Post by Datarolf »

Hej!

Jo, jag tolkar också svaren i tråden på Pixinsight forum på samma sätt som du - alltså att det allra mest korrekta är att arbeta med lights som är "pure RAW" vid kalibreringen och sedan omvandla dem till färgbilder. Nu är väl mina övriga svagheter så stora att det problem det innebär att följa min förenklade arbetsgång är av underordnad betydelse än så länge, och det tycks ju som åtminstone några PixInsight-gurus också kan leva med den metoden.

Tack för ditt forskningsarbete, och det visar ju att det alltid finns nya saker inom bildbehandlingen att lära sig!

Hälsningar

Rolf J