Exponeringstider

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Exponeringstider

Post by Rohobinio »

Hej!

Jag har fotat M42 nu 4 gånger. Och har av lathet bara kört 4-5 min exponering(30 sek bilder) sen har jag justerat lite i pixnsight och dss. Igår blev det 12 min exponering och resultatet blev ju bättre än en redigerad 5 min exponering. Finns det någon övre gräns för exponeringstid där resultatet knappt blir något bättre?

Kan man stacka bilder från olika nätter?

//Robin
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Exponeringstider

Post by Jonas »

Hej,

Ja, du kan stacka bilder från olika nätter, t.o.m. tagna med olika teleskop. Men stackningsprogrammet måste naturligtvis ha funktioner som klarar att skala och rotera objekt.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Exponeringstider

Post by AstroFriend »

Angående längsta exponering.

Kameran själv har en gräns, för en DSLR tror jag den praktiska gränsen går vid 10 minuter, men beror mycket på vilken tempertur som råder. Det är mörkerströmmen som i regel sätter en gräns, nyare kameror är betydligt bättre och här i Sverige är det ju kallt då vi observerar. Ofta 0 eller minusgrader.

Monteringens kvalite sätter också en gräns, någon minut vanligen för kanske 800mm teleskop och normalstora pixlar. Med autogudning betydligt längre. Det är följningen som avgör om stjärnorna blir runda eller inte i det här fallet.

Sedan det som begränsar mest hur mycket man kan få ut är ljusföroreningarna på platsen.

I mitt fall, ISO800, f5.3, 8.2my pixlar brukar det bli följande.
I förorten från balkongen ca 30 sekunder, någon gång 60sekunder. Kan inte rikta högre än 45 grader, mot zenit betydligt längre. Det är ljusföroreningenra som bestämmer i detta fall.

På landet där det är ganska mörkt, skärgården östra Stockholm.
Med samma förutsättnig som ovan, har tagit 4 minuter, kanske kunde gå 10 minuter också under perfekta nätter. Man ser tydligt ampglow från sensorn på min gamla kamera, den nya Canon 6D bör detta problem vara mindre, men försvinner till stor del med bra kalibrering med darks. Utöver detta är det åter ljusföroreningrn som sätter gränsen. Har autoguidning på monteringen som är ganska enkel i grunden, en EQ6.

Som du ser är det många saker tillsammans som avgör och den svagaste länken bestämmer.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Exponeringstider

Post by Rohobinio »

Tack för svaren!
Min tanke var väl egentligen inte kameran och monteringens max gräns. Utan finns det en övre gräns för den färdiga bilden, där det inte längre spelar någon roll om man stackar fler bilder. Jag tog igår 36 bilder a 30 sek. Blev ca 15 min exponeringstid av detta.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Exponeringstider

Post by AstroFriend »

I princip inte men beror ju mycket på kontrasten eller hur mycket högre signalen är relativt bakgrundsbrus. De finns de som tar exponeringar på kanske 100 timmar, då oftast med smalbandiga filter. Tar man i separata färger plus smalbandiga filter rasar timmarna iväg om det skall bli något. Men även subbarna behöver ju ha lång exponeringstid för de svårare objekten. Annars tar utläsningsbruset över.

Själv som oftast bara tar rgb med DSLR kamera har kanske kommit upp i en dryg timme med stackade bilder. Visst blir det bättre.

Kanske kan göra en fråga här vad rekordet är för de olika astrofotograferna? Alltså total tid för alla subbar och färgkanaler i en färdig bild. Dock inte kalibreringsbilder.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Exponeringstider

Post by Martin F »

Jag tycker att med DSLR så börjar det släppa ordentligt först efter 3-4 timmars exponering med 3- eller 5-minutare. Med 10-minutare gärna ännu mer. Antalet subbar styr ju också bruset, inte bara total exponeringstiden. Jag försöker få till 8-10 timmar på de objekt jag fotar. Skulle gärna ha 20 eller 30 också om tiden och vädret tillät.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Exponeringstider

Post by Frazze »

Nu har jag inte så jättebra koll, men (rätta mig om jag har fel) signal/brus förhållandet (SNR) stiger med roten ur exponeringstiden. Det betyder att om du vill dubbla SNR så måste du fyrdubbla exponeringstiden, och i förlängningen blir det inte lönt att ta fler bilder.
Har du exponerat 5 timmar och vill fördubbla SNR så måste du ta ytterligare 15 timmars exponering (totalt 20 timmar).
Dock så blir det ju alltid bättre med mer exponering och fler bilder, men ju fler bilder du tar, desto mindre blir förbättringarna för varje bild, om man kan uttrycka det så.

/Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Exponeringstider

Post by Martin F »

Jo, så är det. Men även en dubblering av exp.tiden ger ju en påtaglig förbättring, även om inte SNR fördubblas.


Sent from my phone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Exponeringstider

Post by AstroFriend »

Titta på den här sidan så har han under tutorials gjort ett fin illustration på hur bruset minskar med antal bilder= mer exponering.

http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

Se tutorials !

Håll musen över de olika antalen stackade bilder så ändras bilden så man ser brusreduceringen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;